EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

The Graduate School

Soontae An Professor

Division of Communication & Media/Big Data Analytics

안순태 프로필 사진
Soontae An is a professor specializing in advertising policies, social marketing, and health communication in the School of Communication and Media. With a PhD from the University of North Carolina-Chapel Hill, she was a tenured professor at Kansas State University and a visiting professor at the University of Navarra, Spain. Her research centers on communication policies for vulnerable populations such as children, with a keen interest in the social stigma that deters social cohesion and integration. She has published about 20 studies in SSCI journals as well as about 40 international conference presentations. Major works include “Global Advertising Regulation Handbook” (M.E. Sharpe) and “Communication and Media” (Ewha Womans University Press). Since 2012, she has been a co-host of a weekly TV Ombudsman program on SBS network. 
  • Ewha-POSCO Building (Social Sciences) #318
  • 02-3277-3449
  • Office hours
    • 화요일 3:15-5:15
  • Research Interests
    • Health Communication, Health Disparity, Social Cohesion and Integration, Media Use and Gratification, Advertising Effects and Policy
Research Record
  • 2030 세대의 노화불안에 대한 탐색: 토픽모델링과 의미연결망 분석 한국노년학, 2024, v.44 no.1, 51-70
    KCI dColl.
  • 고령층의 외로움, 온라인 사회관계망, 우울감의 관계에 미치는 디지털 리터러시의 조절된 조절 효과: 디지털 리터러시가 낮은 고령층을 위한 제언 방송통신연구, 2024, v.0 no.125, 74-103
    KCI dColl.
  • Perceived COVID-19 susceptibility and preventive behaviors: moderating effects of social support in Italy and South Korea BMC Public Health, 2023, v.23 no.1, 13
    SCIE Scopus dColl.
  • 브랜디드 콘텐츠와 어린이 유튜브 채널: 광고 표식과 상업적 내용에 대한 검토 광고학연구, 2023, v.34 no.4, 65-92
    KCI dColl.
  • 한국 사회의 낙인찍기와 낙인찍힘에 대한 탐색 : 국내 온라인 뉴스에 사용된 낙인 단어분석을 중심으로 한국언론학보, 2023, v.67 no.5, 101-137
    KCI dColl.
  • Cognitive and Emotional Assessment toward Suicidal People: Korean Suicide Stigma Scale for General Public Journal of the Korean Academy of Fundamentals of Nursing, 2022, v.29 no.1, 115-129
    Scopus KCI dColl.
  • Evaluating a shared decision-making intervention regarding dialysis modality: development and validation of self-assessment items for patients with chronic kidney disease Kidney Research and Clinical Practice, 2022, v.41 no.2, 175-187
    SCIE Scopus KCI dColl.
  • Social stigma of suicide in South Korea: A cultural perspective Death Studies, 2022
    SSCI Scopus dColl.
  • Worried about digital footprint? Attitudes toward online behavioural advertising with the AdChoices icon International Journal of Internet Marketing and Advertising, 2022, v.16 no.3, 297-316
    Scopus dColl.
  • ‘먹방’ TV 프로그램 광고 특성 연구: 지상파와 종편/케이블, 유튜브 먹방 광고 비교 방송통신연구, 2022, no.120, 134-163
    KCI dColl.
  • 국가 간 갈등 상황에서 소셜 미디어를 통한 마케팅과 위기 대응 전략 : 중국 소비자의 한국 제품 구매 의도 한국광고홍보학보, 2022, v.24 no.1, 33-64
    KCI dColl.
  • 디지털 환경 속 원활한 세대 소통을 위한 탐색적 연구: 온라인 커뮤니티 게시글에 관한 토픽 모델링 결과를 중심으로 한국콘텐츠학회 논문지, 2022, v.22 no.11, 102-114
    KCI dColl.
  • 중국 웨이보(Weibo)를 통한 한국 기업의 소통 전략 및 소비자 반응: 한중 사드 갈등 상황을 중심으로 방송통신연구, 2022, no.117, 70-104
    KCI dColl.
  • 코로나 관련 정신질환에 대한 보도 연구: 20대 청년층의 정신질환자에 대한 인식과 태도, 전문가 상담 필요성에 미치는 영향 방송과 커뮤니케이션, 2022, v.23 no.1, 40-71
    KCI dColl.
  • 토픽 모델링 분석을 통해 살펴본 세대 갈등에 대한 온라인 댓글 여론의 반응 : 세대 연대를 위한 미디어 역할에 관한 탐색적 연구 한국언론학보, 2022, v.66 no.1, 89-126
    KCI dColl.
  • Binge drinking and obesity-related eating: The moderating roles of the eating broadcast viewing experience among korean adults International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021, v.18 no.15, 8066
    SCIE SSCI Scopus dColl.
  • 건강정보검증에 대한 노인과 비노인 집단 비교: 디지털리터러시와 건강임파워먼트를 중심으로 한국노년학, 2021, v.41 no.3, 309-325
    KCI dColl.
  • 노인혐오표현을 접한 경험 수준이 노인낙인에 미치는 영향: 노인과의 교류경험의 조절효과 노인복지연구, 2021, v.76 no.3, 9-36
    KCI dColl.
  • 농촌 지역에 거주하는 고령 인구의 자살 이해력(suicide literacy) 평가 보건사회연구, 2021, v.41 no.3, 55-74
    KCI dColl.
  • 먹방의 광고 고지 및 시청 동기가 식품 섭취 의도에 미치는 영향 한국언론학보, 2021, v.65 no.3, 39-79
    KCI dColl.
  • 쌍방향 균형 커뮤니케이션으로서 공유된 의사결정 시스템 구축을 위한 탐색적 연구 신장투석환자의 커뮤니케이션 중심 분석 한국언론학보, 2021, v.65 no.2, 162-204
    KCI dColl.
  • 온라인상에서 공유되는 노인에 대한 사회적 인식과 태도: 소셜 빅데이터 분석을 중심으로 한국노년학, 2021, v.41 no.4, 505-525
    KCI dColl.
  • 유튜브 먹방(먹는 방송, Mukbang)의 광고 내용 분석 연구: 인스트림 광고와 인플루언서 유료 광고 콘텐츠 중심으로 광고PR실학연구, 2021, v.14 no.4, 122-149
    KCI dColl.
  • 자살 뉴스기사의 댓글에 나타난 자살에 대한 한국인의 인식과 태도: 유명인 자살과 일반인 자살에 대한 비교 한국방송학보, 2021, v.35 no.2, 35-67
    KCI dColl.
  • 토픽 모델링을 이용한 자살 뉴스 기사의 댓글 내용분석: 유명인 자살과 일반인 자살을 바라보는 인식과 태도 비교 보건사회연구, 2021, v.41 no.2, 222-239
    KCI dColl.
  • 한국형 자살 예방정보 이해력(Suicide Literacy) 척도 개발 및 타당도 검증 보건사회연구, 2021, v.41 no.4, 147-166
    KCI dColl.
  • 후기 청소년이 느끼는 짜증스러운 기분의 구성 차원 탐색 정신건강과 사회복지, 2021, v.49 no.1, 90-119
    KCI dColl.
  • Cultural Differences in Reactions to Suicidal Ideation: A Mixed Methods Comparison of Korea and Australia ARCHIVES OF SUICIDE RESEARCH, 2020 , 415-434
    SSCI Scopus dColl.
  • Do websites contain factors to aid older adults’ adoption of health-related information and communication technology? Journal of Communication in Healthcare, 2020 , 89-101
    Scopus dColl.
  • K-food 속성과 맛에 대한 탐색적 연구: 관여도와 친숙도에 따른 빅데이터 분석 한국광고홍보학보, 2020, v.22 no.1, 108-145
    KCI dColl.
  • Marriage migrants' use of social media ASIAN JOURNAL OF COMMUNICATION, 2020, v.30 no.2, 83-99
    SSCI Scopus dColl.
  • Perceived Benefits of and Barriers to Disclosure of Depressive Feelings: An Exploratory Study Using Semantic Network Analysis Korean Journal of Adult Nursing, 2020, v.32 no.6, 571-583
    Scopus KCI dColl.
  • 건강정보행동을 통한 심리적 건강: 노인의 디지털리터러시 효과 한국노년학, 2020, v.40 no.5, 833-854
    KCI dColl.
  • 국내 먹방(먹는 방송, Mukbang) 콘텐츠 특성에 관한 연구: 지상파와 온라인 먹방 프로그램의 비교를 중심으로 한국방송학보, 2020, v.34 no.4, 39-79
    KCI dColl.
  • 온라인 먹방(먹는 방송, Mukbang)의 댓글 연구 식행동 관련 인식에 대한 빅데이터 분석 한국언론학보, 2020, v.64 no.2, 269-310
    KCI dColl.
  • 청년 세대의 자살 예방 커뮤니케이션을 위한 전략 방향 탐색: 자살을 둘러싼 낙인 인식 개선을 중심으로 커뮤니케이션학 연구, 2020, v.28 no.3, 29-50
    KCI dColl.
  • 청소년의 먹방, 쿡방 시청 행태와 식습관 간의 관련성 대한보건연구, 2020, v.46 no.3, 31-46
    KCI dColl.
  • Korean children's understanding of social media advergames: An exploratory study of ad recognition and skeptical attitudes toward advertising JOURNAL OF CONSUMER BEHAVIOUR, 2019, v.18 no.5, 387-398
    SSCI Scopus dColl.
  • Mediating effects of emotional venting via instant messaging (IM) and positive emotion in the relationship between negative emotion and depression [부정적 정서와 우울의 관계에서 인스턴트 메시징(Instant Messaging)을 통한 감정 표출과 긍정적 정서의 매개효과] Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, 2019, v.30 no.4, 571-580
    Scopus KCI dColl.
  • Recognizing Native Ads as Advertising: Attitudinal and Behavioral Consequences JOURNAL OF CONSUMER AFFAIRS, 2019, v.53 no.4, 1421-1442
    SSCI Scopus dColl.
  • Sponsorship Disclosures of Native Advertising: Clarity and Prominence JOURNAL OF CONSUMER AFFAIRS, 2019, v.53 no.3, 998-1024
    SSCI Scopus dColl.
  • Suicide Stigma in Online Social Interactions: Impacts of Social Capital and Suicide Literacy HEALTH COMMUNICATION, 2019, v.34 no.11, 1340-1349
    SSCI Scopus dColl.
  • 공익광고에 나타난 한국과 중국의 사회적 현안과 표현 전략 : 해석수준 이론에 근거한 양국 TV 공익광고 비교 방송통신연구, 2019, no.105, 9-37
    KCI dColl.
  • 기술수용모델(Technology Acceptance Model)을 통한 노인의 건강관련 정보통신기술(Information and Communication Technology, ICT)신문 보도 분석 한국소통학보, 2019, v.18 no.2, 7-45
    KCI dColl.
  • 노인들의 건강 정보 수용: 임파워먼트의 역할 한국광고홍보학보, 2019, v.21 no.4, 273~299
    KCI dColl.
  • 노인들의 사회적 지지가 온라인 건강정보행동에 미치는 영향: 임파워먼트의 매개효과와 헬스 리터러시의 조절효과를 중심으로 한국방송학보, 2019, v.33 no.5, 163~190
    KCI dColl.
  • 노인들의 온라인 건강 정보 탐색 및 건강관리의 장애요인과 증진방안에 대한 연구 한국노년학, 2019, v.39 no.1, 109-125
    KCI dColl.
  • 대학생 개인적 탄력성 증진을 위한커뮤니티 탄력성의 중요성: 삶의 만족도가 미치는 영향 청소년학연구, 2019, v.26 no.2, 281-312
    KCI dColl.
  • 모바일 앱 이용을 통한 노인의 건강 증진자기효능감과 사회적 낙인의 영향 한국언론학보, 2019, v.63 no.2, 113-142
    KCI dColl.
  • 소셜 미디어를 통한 중국 소비자의 K-Food 구전 의도 한국광고홍보학보, 2019, v.21 no.3, 50~81
    KCI dColl.
  • 온라인 네이티브 광고의 광고 표식에 대한 분석: 광고 표식의 위치, 현저성, 명료성을 중심으로 한국광고홍보학보, 2019, v.21 no.1, 5~31
    KCI dColl.
  • 온라인 자살예방 정보와 댓글 분석: 자살예방 정보의 순기능과 역기능 정신건강과 사회복지, 2019, v.47 no.1, 258-290
    KCI dColl.
  • 장노년층의 사회 위험 인식에 영향을 미치는 요인 연구 : 미디어 환경, 고령사회 환경, 사회자본의 영향과 연령대의 조절효과 방송통신연구, 2019, v.21 no.108, 40-77
    KCI dColl.
  • 정신건강에 대한 위험인식과 모바일 앱 이용의도: e헬스리터러시와 정신과 상담 태도의 영향력 정신건강과 사회복지, 2019, v.47 no.3, 35~61
    KCI dColl.
  • Adoption of mobile apps for mental health: Socio-psychological and technological factors Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social-Informatics and Telecommunications Engineering, LNICST, 2018, v.247, 29-37
    Scopus dColl.
  • EFFECTS OF ATTRIBUTIONS AND SOCIAL MEDIA EXPOSURE ON OBESITY STIGMA AMONG KOREAN ADOLESCENTS SOCIAL BEHAVIOR AND PERSONALITY, 2018, v.46 no.12, 2049-2062
    SSCI Scopus dColl.
  • Suicide literacy predicts the provision of more appropriate support to people experiencing psychological distress PSYCHIATRY RESEARCH, 2018, v.264, 96-103
    SCIE SSCI Scopus dColl.
  • 노인들의 건강 관련 모바일 앱 수용에 관한 연구: 임파워먼트의 역할 홍보학연구, 2018, v.22 no.6, 53~74
    KCI dColl.
  • 노인에 대한 낙인에 영향을 미치는 요인:연령집단별 비교 노인복지연구, 2018, v.73 no.1, 385~416
    KCI dColl.
  • 대학생의 스트레스와 개인적 탄력성(resilience) :커뮤니티 탄력성과 기관 신뢰도의 영향력 정신보건과 사회사업, 2018, v.46 no.2, 209~238
    KCI dColl.
  • 소셜미디어를 통한 노인에 대한 간접 접촉이 노인 차별에 미치는 영향: 노인 낙인의 매개효과를 중심으로 광고PR실학연구, 2018, v.11 no.3, 7~29
    KCI dColl.
  • 정신건강 증진을 위한 모바일 정신건강 앱 이용에 관한 연구정보-동기-행동 능력 모델의 적용 한국언론학보, 2018, v.62 no.6, 167~194
    KCI dColl.
  • 지각된 노인 낙인 척도의 타당도 검증 및 인구통계학적 특징에 따른 낙인 인식 한국노년학, 2018, v.38 no.1, 203~223
    KCI dColl.
  • Self-Regulation for Online Behavioral Advertising (OBA): Analysis of OBA Notices Journal of Promotion Management, 2017 , 1-22
    Scopus dColl.
  • Social Transmission of Social Media Native Advertising 미디어 경제와 문화, 2017, v.15 no.4, 164~199
    KCI dColl.
  • 결혼이주여성의 사회적 낙인 극복: 소셜미디어를 통한 관계적 커뮤니케이션 효과 한국언론학보, 2017, v.61 no.5, 311~338
    KCI dColl.
  • 노인 독감 예방 접종을 위한 손실과 이득 프레이밍: 낙관적 편견의 매개 효과 광고연구, 2017, v.1 no.113, 104~134
    KCI dColl.
  • 매체를 통한 노인접촉경험이 연령주의 행동의도에 미치는 영향: 노인에 대한 태도와 사회적 규범의 매개효과를 중심으로 한국노년학, 2017, v.37 no.3, 763~781
    KCI dColl.
  • 자살 시도자를 향한 사회적 낙인 척도 개발을 위한 탐색적 연구 보건사회연구, 2017, v.37 no.2, 325~357
    KCI dColl.
  • 자살시도자를 향한 사회적 낙인척도의 단축형 개발과 타당화: 인구통계학적 특성에 따른 낙인인식 검증 정신보건과 사회사업, 2017, v.45 no.4, 83~108
    KCI dColl.
  • 자살에 대한 인식과 태도:부정적 감정 수용과 자살 리터러시의 역할에 대한 탐색 한국사회복지조사연구, 2017, v.52, 95~117
    KCI dColl.
  • 정신건강과 자살 리터러시에 대한 탐색: 모바일 인스턴트 메신저를 통한 매개커뮤니케이션 상황을 중심으로 커뮤니케이션학 연구, 2017, v.25 no.4, 5~33
    KCI dColl.
  • 지각된 노인 낙인 척도 개발을 위한 탐색적 연구 한국노년학, 2017, v.37 no.2, 309~328
    KCI dColl.
  • 간접 광고 유형에 따른 브랜드 태도와구매 의도 중국 소비자의 한류 관여도 조절 효과 한국광고홍보학보, 2016, v.18 no.4, 323~353
    KCI dColl.
  • 국내 자살예방 웹사이트에 대한 분석 : 건강신념모델의 적용 한국언론학보, 2016, v.60 no.5, 321~350
    KCI dColl.
  • 금연 캠페인의 사회적 낙인 효과 연구: 흡연자의 인구사회학적 특성 및 행위변화단계에 따른 조절효과 광고PR실학연구, 2016, v.9 no.4, 183
    KCI dColl.
  • 소셜미디어 네이티브 광고의 감성 자극이 심리적각성과 광고 효과에 미치는 영향에 관한 연구 방송통신연구, 2016, v.95, 112~134
    KCI dColl.
  • Social Stigma Toward Suicide: Effects of Group Categorization and Attributions in Korean Health News Health Communication, 2015, 20 OCT 2015
    SSCI Scopus dColl.
  • 베트남 결혼이주여성과 소셜미디어: 초국적 사회적 관계망의 의미와 역할 미디어, 젠더 & 문화, 2015, v.30 no.2, 39-74
    KCI dColl.
  • 자살에 대한 한국 사회의 인식: 다큐멘터리에 재현된 ‘우리’와 ‘그들’ 보건사회연구, 2015, v.35 no.4, 309-343
    KCI dColl.
  • Advertising or games? Advergames on the internet gaming sites targeting children INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVERTISING, 2014, v.33 no.3, 509-532
    SSCI Scopus dColl.
  • Children's Advertising Literacy for Advergames : Perception of the Game as Advertising JOURNAL OF ADVERTISING, 2014, v.43 no.1, 63-72
    SSCI Scopus dColl.
  • 인터넷 신문 기사형 광고에 대한 어린이의 이해: 광고 리터러시와 광고 표식 효과 한국언론학보, 2014, 제58권 2호, 246-268
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Perceived COVID-19 susceptibility and preventive behaviors: moderating effects of social support in Italy and South Korea BMC PUBLIC HEALTH, 2023, v.23 no.1 , 1-11
    SCIE
  • [학술지논문] Quality Evaluation of Mobile Application for Daily Mood Regulation: A Review and Analysis using the Mobile Application Rating Scale Journal of the Korean Academy of Fundamentals of Nursing, 2023, v.30 no.2 , 180-192
    Scopus
  • [학술지논문] Social stigma of suicide in South Korea: A cultural perspective DEATH STUDIES, 2023, v.47 no.3 , 259-267
    SSCI
  • [학술지논문] When influencers promote unhealthy products and behaviours: the role of ad disclosures in YouTube eating shows INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVERTISING, 2023, v.42 no.3 , 542-561
    SSCI
  • [학술지논문] 노인에 대한 감정적 표현과 사회적지지: 텍스트 마이닝을 통한 노인 일상 유튜버 댓글 분석 한국노년학, 2023, v.43 no.6 , 1103-1121
    KCI
  • [학술지논문] 한국 사회의 낙인찍기와 낙인찍힘에 대한 탐색 : 국내 온라인 뉴스에 사용된 낙인 단어분석을 중심으로 한국언론학보, 2023, v.67 no.5 , 101-137
    KCI
  • [학술지논문] 후기 청소년의 모바일 인스턴트 메시징 이용과 기분 표현 : 짜증스러운 기분의 통제소재 인식의 조절 효과 정신건강과 사회복지, 2023, v.51 no.2 , 115-143
    KCI
  • [학술지논문] Evaluating a shared decision-making intervention regarding dialysis modality: development and validation of self-assessment items for patients with chronic kidney disease Kidney Research and Clinical Practice, 2022, v.41 no.2 , 175-187
    SCIE
  • [학술지논문] Worried about digital footprint? Attitudes toward online behavioural advertising with the AdChoices icon International Journal of Internet Marketing and Advertising, 2022, v.16 no.3 , 297-316
    Scopus
  • [학술지논문] ‘먹방’ TV 프로그램 광고 특성 연구: 지상파와 종편/케이블, 유튜브 먹방 광고 비교 방송통신연구, 2022, v.3 no.120 , 134-163
    KCI
  • [학술지논문] SNS Marketing Messages and Crisis Response Strategy Facing Conflicts between Countries : Chinese Consumers’ Intention to Purchase Korean Products 한국광고홍보학보, 2022, v.24 no.1 , 33-64
    KCI
  • [학술지논문] Cognitive and Emotional Assessment toward Suicidal People: Korean Suicide Stigma Scale for General Public 기본간호학회지, 2022, v.29 no.1 , 115-129
    Scopus
  • [학술지논문] 디지털 리터러시와 건강 임파워먼트가 노인의 의사와의 소통에 미치는 영향 연구: 건강신념의 조절효과를 중심으로 지역사회간호학회지, 2022, v.33 no.1 , 53-62
    KCI
  • [학술지논문] Digital Youth's Self-talk and Pep-talk: Mood Regulation via Mobile Media and Emotional Well-being 기본간호학회지, 2022, v.29 no.3 , 337-349
    Scopus
  • [학술지논문] An Exploratory Study for Generational Communication in a Digital Environment: Focusing on Topic Modeling for Online Community Posts 한국콘텐츠학회 논문지, 2022, v.22 no.11 , 102-114
    KCI
  • [학술지논문] The Relationships between Rural Elderly’s Suicide Literacy, Suicide Stigma and Coping Advice for Suicide Prevention: The Moderated Mediation Effect of Social Expectations for Experiencing Negative Emotions Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, 2022, v.33 no.2 , 164-174
    Scopus
  • [학술지논문] 중국 웨이보(Weibo)를 통한 한국 기업의 소통 전략 및 소비자 반응: 한중 사드 갈등 상황을 중심으로 방송통신연구, 2022, v.1 no.117 , 70-104
    KCI
  • [학술지논문] 코로나 관련 정신질환에 대한 보도 연구: 20대 청년층의 정신질환자에 대한 인식과 태도, 전문가 상담 필요성에 미치는 영향 방송과 커뮤니케이션, 2022, v.23 no.1 , 40-71
    KCI
  • [학술지논문] 코로나19 언론 보도와 백신 접종 의도 : 감염 취약성과 백신 부작용 취약성의 매개효과 한국언론학보, 2022, v.66 no.1 , 5-42
    KCI
  • [학술지논문] 토픽 모델링 분석을 통해 살펴본 세대 갈등에 대한 온라인 댓글 여론의 반응 : 세대 연대를 위한 미디어 역할에 관한 탐색적 연구 한국언론학보, 2022, v.66 no.1 , 89-126
    KCI
  • [학술지논문] Binge Drinking and Obesity-Related Eating: The Moderating Roles of the Eating Broadcast Viewing Experience among Korean Adults INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH, 2021, v.18 no.15 , 8066-8066
    SSCI
  • [학술지논문] Study on Health Information Verification Behavior according to Digital Literacy & Health Empowerment 한국노년학, 2021, v.41 no.3 , 309-325
    KCI
  • [학술지논문] 노인혐오표현을 접한 경험 수준이 노인낙인에 미치는 영향: 노인과의 교류경험의 조절효과 노인복지연구, 2021, v.76 no.3 , 9-36
    KCI
  • [학술지논문] Evaluation of Suicide Literacy Level among Rural Elderly 보건사회연구, 2021, v.41 no.3 , 55-74
    KCI
  • [학술지논문] 먹방의 광고 고지 및 시청 동기가 식품 섭취 의도에 미치는 영향 한국언론학보, 2021, v.65 no.3 , 39-79
    KCI
  • [학술지논문] 쌍방향 균형 커뮤니케이션으로서 공유된 의사결정 시스템 구축을 위한 탐색적 연구 신장투석환자의 커뮤니케이션 중심 분석 한국언론학보, 2021, v.65 no.2 , 162-204
    KCI
  • [학술지논문] Social Perceptions and Attitudes toward the Elderly Shared Online: Focusing on Social Big Data Analysis 한국노년학, 2021, v.41 no.4 , 505-525
    KCI
  • [학술지논문] 유튜브 먹방(먹는 방송, Mukbang)의 광고 내용 분석 연구: 인스트림 광고와 인플루언서 유료 광고 콘텐츠 중심으로 광고PR실학연구, 2021, v.14 no.4 , 122-149
    KCI
  • [학술지논문] 자살 뉴스기사의 댓글에 나타난 자살에 대한 한국인의 인식과 태도: 유명인 자살과 일반인 자살에 대한 비교 한국방송학보, 2021, v.35 no.2 , 35-67
    KCI
  • [학술지논문] An Exploratory Study on How and Why Young and Middle-aged Adults Disclose Depressive Feelings to Others: Focusing on the Influence of Perception of Social Norms Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, 2021, v.32 no.1 , 12-23
    Scopus
  • [학술지논문] Analysis of User’s Comments of Online Suicide-related News Reporting Using Topic Modeling 보건사회연구, 2021, v.41 no.2 , 222-239
    KCI
  • [학술지논문] Development and Construct Validation of the Korean Suicide Literacy Scale 보건사회연구, 2021, v.41 no.4 , 147-166
    KCI
  • [학술지논문] 후기 청소년이 느끼는 짜증스러운 기분의 구성 차원 탐색 정신건강과 사회복지, 2021, v.49 no.1 , 90-119
    KCI
  • [학술지논문] Cultural Differences in Reactions to Suicidal Ideation: A Mixed Methods Comparison of Korea and Australia ARCHIVES OF SUICIDE RESEARCH, 2020, v.24 no.3 , 415-434
    SSCI
  • [학술지논문] Do websites contain factors to aid older adults’ adoption of health-related information and communication technology? Journal of Communication in Healthcare, 2020, v.13 no.2 , 89-101
    Scopus
  • [학술지논문] K-food 속성과 맛에 대한 탐색적 연구: 관여도와 친숙도에 따른 빅데이터 분석 한국광고홍보학보, 2020, v.22 no.1 , 108-145
    KCI
  • [학술지논문] Marriage migrants' use of social media ASIAN JOURNAL OF COMMUNICATION, 2020, v.30 no.2 , 83-99
    SSCI
  • [학술지논문] 국내 먹방(먹는 방송, Mukbang) 콘텐츠 특성에 관한 연구: 지상파와 온라인 먹방 프로그램의 비교를 중심으로 한국방송학보, 2020, v.34 no.4 , 39-79
    KCI
  • [학술지논문] 온라인 먹방(먹는 방송, Mukbang)의 댓글 연구 식행동 관련 인식에 대한 빅데이터 분석 한국언론학보, 2020, v.64 no.2 , 269-310
    KCI
  • [학술지논문] Perceived Benefits of and Barriers to Disclosure of Depressive Feelings: An Exploratory Study Using Semantic Network Analysis Korean Journal of Adult Nursing, 2020, v.32 no.6 , 571-583
    Scopus
  • [학술지논문] Exploring the Strategic Factors for Suicide Prevention Communication among Young Adults: Focusing on Improving Awareness of Suicide Stigma 커뮤니케이션학 연구, 2020, v.28 no.3 , 29-50
    KCI
  • [학술지논문] Association between food-related media program watching and dietary behaviors in Korean adolescents 대한보건연구, 2020, v.46 no.3 , 31-46
    KCI
  • [학술지논문] Recognizing native advertising as advertising: Attitudinal and behavioral consequences JOURNAL OF CONSUMER AFFAIRS, 2019, v.53 no.4 , 1421-1442
    SSCI
  • [학술지논문] Social influences on influenza vaccination decision among senior citizens in Taiwan, South Korea, and Switzerland Frontiers in Communication , 2019, v.4 no.74 , 1-13
  • [학술지논문] Sponsorship Disclosures of Native Advertising: Clarity and Prominence JOURNAL OF CONSUMER AFFAIRS, 2019, v.53 no.3 , 998-1024
    SSCI
  • [학술지논문] Suicide Stigma in Online Social Interactions: Impacts of Social Capital and Suicide Literacy HEALTH COMMUNICATION, 2019, v.34 no.11 , 1340-1349
    SSCI
  • [학술지논문] 공익광고에 나타난 한국과 중국의 사회적 현안과 표현 전략 : 해석수준 이론에 근거한 양국 TV 공익광고 비교 방송통신연구, 2019, v.0 no.105 , 9-37
    KCI
  • [학술지논문] 기술수용모델(Technology Acceptance Model)을 통한 노인의 건강관련 정보통신기술(Information and Communication Technology, ICT)신문 보도 분석 한국소통학보, 2019, v.18 no.2 , 7-45
    KCI
  • [학술지논문] 노인들의 건강 정보 수용: 임파워먼트의 역할 한국광고홍보학보, 2019, v.21 no.4 , 273-299
    KCI
  • [학술지논문] 노인들의 사회적 지지가 온라인 건강정보행동에 미치는 영향: 임파워먼트의 매개효과와 헬스 리터러시의 조절효과를 중심으로 한국방송학보, 2019, v.33 no.5 , 163-190
    KCI
  • [학술지논문] 노인들의 온라인 건강 정보 탐색 및 건강관리의 장애요인과 증진방안에 대한 연구 한국노년학, 2019, v.39 no.1 , 109-125
    KCI
  • [학술지논문] The Importance of Community Resilience Based on Life Satisfaction : Effects on College Students’ Individual Resilience 청소년학연구, 2019, v.26 no.2 , 281-312
    KCI
  • [학술지논문] Mediating effects of emotional venting via instant messaging (IM) and positive emotion in the relationship between negative emotion and depression Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, 2019, v.30 no.4 , 571-580
    Scopus
  • [학술지논문] 소셜 미디어를 통한 중국 소비자의 K-Food 구전 의도 한국광고홍보학보, 2019, v.21 no.3 , 50-81
    KCI
  • [학술지논문] Content Analysis on Sponsorship Disclosures of Native Ads: Focusing on Position, Prominence and Clarity of Sponsorship Disclosures 한국광고홍보학보, 2019, v.21 no.1 , 5-31
    KCI
  • [학술지논문] 온라인 자살예방 정보와 댓글 분석: 자살예방 정보의 순기능과 역기능 정신건강과 사회복지, 2019, v.47 no.1 , 258-290
    KCI
  • [학술지논문] 장노년층의 사회 위험 인식에 영향을 미치는 요인 연구 : 미디어 환경, 고령사회 환경, 사회자본의 영향과 연령대의 조절효과 방송통신연구, 2019, v.21 no.108 , 40-77
    KCI
  • [학술지논문] 정신건강에 대한 위험인식과 모바일 앱 이용의도: e헬스리터러시와 정신과 상담 태도의 영향력 정신건강과 사회복지, 2019, v.47 no.3 , 35-61
    KCI
  • [학술지논문] EFFECTS OF ATTRIBUTIONS AND SOCIAL MEDIA EXPOSURE ON OBESITY STIGMA AMONG KOREAN ADOLESCENTS SOCIAL BEHAVIOR AND PERSONALITY, 2018, v.46 no.12 , 2049-2062
    SSCI
  • [학술지논문] Self-regulation for Online Behavioral Advertising (OBA): Analysis of OBA notices JOURNAL OF PROMOTION MANAGEMENT, 2018, v.24 no.2 , 270-291
    Scopus
  • [학술지논문] Suicide literacy predicts the provision of more appropriate support to people experiencing psychological distress PSYCHIATRY RESEARCH, 2018, v.264 no.0 , 96-103
    SCI
  • [학술지논문] 노인들의 건강 관련 모바일 앱 수용에 관한 연구: 임파워먼트의 역할 홍보학연구, 2018, v.22 no.6 , 53-74
    KCI
  • [학술지논문] 노인에 대한 낙인에 영향을 미치는 요인:연령집단별 비교 노인복지연구, 2018, v.73 no.1 , 385-416
    KCI
  • [학술지논문] College Student's Stress and Individual Resilience :Effects of Community Resilience and Institutional Trust 정신보건과 사회사업, 2018, v.46 no.2 , 209-238
    KCI
  • [학술지논문] Effects of the Vicarious Contact of Older Adults through Social Media on Discriminatory Attitudes toward Older Adults : Focusing on Mediating Effects of Perceived Elderly Stigma 광고PR실학연구, 2018, v.11 no.3 , 7-29
    KCI
  • [학술지논문] 정신건강 증진을 위한 모바일 정신건강 앱 이용에 관한 연구정보-동기-행동 능력 모델의 적용 한국언론학보, 2018, v.62 no.6 , 167-194
    KCI
  • [학술지논문] 지각된 노인 낙인 척도의 타당도 검증 및 인구통계학적 특징에 따른 낙인 인식 한국노년학, 2018, v.38 no.1 , 203-223
    KCI
  • [학술지논문] 소셜 미디어 네이티브 광고에 대한 공유 행위 미디어 경제와 문화, 2017, v.15 no.4 , 164-199
    KCI
  • [학술지논문] 결혼이주여성의 사회적 낙인 극복: 소셜미디어를 통한 관계적 커뮤니케이션 효과 한국언론학보, 2017, v.61 no.5 , 311-338
    KCI
  • [학술지논문] 노인 독감 예방 접종을 위한 손실과 이득 프레이밍: 낙관적 편견의 매개 효과 광고연구, 2017, v.1 no.113 , 104-134
    KCI
  • [학술지논문] How Indirect Contacts of Older Adults through Media Influence Ageism: Investigating the Mediating Role of Attitudes toward Older Adults and Social Norm 한국노년학, 2017, v.37 no.3 , 763-781
    KCI
  • [학술지논문] An Exploratory Study for Developing a Social Stigma Scale toward Suicidal People 보건사회연구, 2017, v.37 no.2 , 325-357
    KCI
  • [학술지논문] 자살시도자를 향한 사회적낙인척도의 단축형 개발과 타당화: 인구통계학적 특성에 따른 낙인인식 검증 정신보건과 사회사업, 2017, v.45 no.4 , 83-108
    KCI
  • [학술지논문] 자살에 대한 인식과 태도:부정적 감정 수용과 자살 리터러시의 역할에 대한 탐색 한국사회복지조사연구, 2017, v.52 no.0 , 95-117
    KCI
  • [학술지논문] Exploring Mental Health and Suicide Literacy: Based on Mediated Communication via Mobile Instant Messengers 커뮤니케이션학 연구, 2017, v.25 no.4 , 5-33
    KCI
  • [학술지논문] Social Stigma Toward Suicide: Effects of Group Categorization and Attributions in Korean Health News HEALTH COMMUNICATION, 2016, v.31 no.4 , 468-477
    SSCI
  • [학술지논문] Effects of Product Placement on Brand Attitudes and Purchase Intention Moderating Role of Chinese Consumers’ Hallyu Involvement 한국광고홍보학보, 2016, v.18 no.4 , 323-353
    KCI
  • [학술지논문] 국내 자살예방 웹사이트에 대한 분석 : 건강신념모델의 적용 한국언론학보, 2016, v.60 no.5 , 321-350
    KCI
  • [학술지논문] 금연 캠페인의 사회적 낙인 효과 연구: 흡연자의 인구사회학적 특성 및 행위변화단계에 따른 조절효과 광고PR실학연구, 2016, v.9 no.4 , 183-208
    KCI
  • [학술지논문] 부모의 양육관에 따른 광고게임 인식 및 인터넷 중재 태도 미디어, 젠더 & 문화, 2016, v.31 no.1 , 115-152
    KCI
  • [학술지논문] 소셜미디어 네이티브 광고의 감성 자극이 심리적각성과 광고 효과에 미치는 영향에 관한 연구 방송통신연구, 2016, v.0 no.95 , 112-134
    KCI
  • [학술지논문] Media Guidelines for Suicide Prevention: Content Analysis of News Stories on Depression According to Health Belief Model 보건사회연구, 2016, v.36 no.1 , 529-564
    KCI
  • [학술지논문] Intention to Use SNS Public Health Information among the Middle Aged Application of the Technology Acceptance Model 광고연구, 2016, v.1 no.108 , 87-122
    KCI
  • [학술지논문] 베트남 결혼이주여성과 소셜미디어: 초국적 사회적 관계망의 의미와 역할 미디어, 젠더 & 문화, 2015, v.30 no.2 , 39-74
    KCI
  • [학술지논문] 소득수준에 따른 어린이 광고 리터러시: 인터넷 신문 광고 환경을 바탕으로 한국방송학보, 2015, v.29 no.2 , 116-148
    KCI
  • [학술지논문] Korean Society’s Perception toward Suicide: “Us” and “Them” Represented in a TV Documentary 보건사회연구, 2015, v.35 no.4 , 309-343
    KCI
  • [학술지논문] Advertising or games? Advergames on the internet gaming sites targeting children INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVERTISING, 2014, v.33 no.3 , 509-532
    SSCI
  • [저역서] 광고리터러시: 디지털 미디어 시대 브랜디드 콘텐츠와 뒷광고를 중심으로 한나래, 2023, 368
  • [저역서] International encyclopedia of health communication Wiley, 2022, 2592
  • [저역서] 디지털 시대 어린이 광고 한나래, 2020, 288
  • [저역서] 자살예방과 헬스커뮤니케이션 이화여자대학교 출판문화원 , 2020, 335
  • [저역서] The Concise Encyclopedia of Communication Wiley & Sons, 2015, 704
  • [저역서] Encyclopedia of Health Communication SAGE Publications, 2014, 1688
  • [학술발표] Adoption of mobile apps for mental health:social psychological and technological factors EAI International Conference on Wireless Mobile Communication and Healthcare, 오스트리아, 비엔나, 2017-11-15 Mobihealth 2017 , 2017
  • [학술발표] Native Advertising on Social Media International Communication Association , 미국, 산디에고, 2017-05-27 Annual Convention of 2017 ICA, 2017
  • [학술발표] Older adults' information seeking behavior with direct to consumer prescription drug ads: Role of health literacy International Communication Association, 미국, 산디에고, 2017-05-27 Annual Convention of 2017 ICA, 2017
  • [학술발표] Stigmatizing attitudes toward suicide: conformity in online chatting room Annual Conference of the European Health Psychology Society , 이탈리아, 파도바 , 2017-08-31 Annual Conference of 2017 EHPS, 2017
  • [학술발표] Young Adults' mental health and suicide stigma: a cultural perspective Australasian Mental Health and Higher Education Conference, 호주, 타운즈빌, 2017-07-01 Inaugural Australasian Mental Health and Higher Education Conference, 2017
  • [학술발표] Meanings and Functions of Social Media to Migrant Students:Comparison between Vietnamese students in Kkorea and Singapore International Communication Association , 일본, Fukuoka, 2016-06-10 ICA, 2016
  • [학술발표] Effects of social media use among vietnamese female migrants in Korea Association for Education in Journalism and Mass Communication, 미국, 샌프란시스코, 2015-08-08 AEJMC, 2015
Courses
  • 2023-2nd

    • Consumer Psychology for Advertising & Marketing Strategy

    • Statistical Analysis & Research DesignⅠ

      • Subject No G11562Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (ECC-)
  • 2023-1st

    • Understanding Advertising

    • Social Marketing

      • Subject No G16365Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (POSCO161)
  • 2022-2nd

    • Consumer Psychology for Advertising & Marketing Strategy

      • Subject No 36043Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 (POSCO262) , Wed 2~2 (POSCO262)
    • Statistical Analysis & Research DesignⅠ

      • Subject No G11562Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (POSCO-353)
  • 2022-1st

    • Understanding Advertising

      • Subject No 36041Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 , Wed 2~2
    • Social Marketing

      • Subject No G16365Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (-)
  • 2021-2nd

    • Advertising Management

      • Subject No 35118Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 , Wed 2~2
    • Statistical Analysis & Research DesignⅠ

      • Subject No G11562Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (POSCO351)
  • 2021-1st

    • Understanding Advertising

      • Subject No 36041Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 , Wed 2~2
    • Social Marketing

      • Subject No G16365Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (POSCO351)
Academic Background

서강대학교 문학석사(서강대학교)

Ewha Womans University 법학사(법학과)

University of North Carolina at Chapel Hill Ph.D.(매스커뮤니케이션)

The University of Alabama M.A(광고홍보)

Work Experience

Associate Vice President for Office of Global Affairs(International Cooperation) 2013-02-01 ~ 2015-01-31

Kansas State Univ. Associate Professor 2002-01-01 ~ 2010-02-28

President for Korea Health Communication Association 2018-12-01 ~ 2019-11-30