EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

The Graduate School of Teaching Foreign Languages

Seung Hee Shin Associate Professor

TeCSOL

신승희 프로필 사진
Seung-hee Shin is a professor at TeCSOL in the Graduate School of Teaching Foreign Languages, focusing on raising and training international Chinese education specialists. Ms. Shin has been mainly working on the study of Chinese language education and development of authorized textbooks since she obtained a Ph.D at Huazhong Normal University. She has published roughly 10 papers in the international journals of the Chinese Social Sciences Citation Index(CSSCI) and another 10 of Korean Citation Index(KCI). She has published 45 books including Essence Chinese Grammar and Writing, Theory and Practice of Chinese Education, EBS FM Radio: Intermediate Chinese Language, authorized High School Textbook of Chinese Language, and others. She taught Intermediate Chinese Language course on FM Radio by EBS for three years from the year of 2006 to 2009, and worked as a nominated researcher in the Textbook Authorization Council of the High School Chinese Language I, in the Korean Institute for Curriculum and Evaluation from 2011 to 2013. She was awarded a teaching honor at Ewha Womans University in March of 2004, and given a Presidential Teaching Award at Yonsei University in December of 2008.
Research Record
  • 한국 고령자를 대상으로 한 중국어교육 관련 연구현황의 분석 및 향후 과제 한국노년학연구, 2023, v.32 no.1, 27-44
    KCI dColl.
  • 다문화교육 기반 초등 중국어교재 개발 방향 연구 Foreign Languages Education, 2020, v.27 no.4, 145-181
    KCI dColl.
  • 수요자 설문을 통한 중학교 생활중국어 온라인 수업 활성화 방향 고찰 중국어문학논집, 2020, no.123, 139-176
    KCI dColl.
  • 다문화 이중언어교육을 위한 초등 중국어교육 문화 학습내용 선정 연구 중국어문학논집, 2019, no.116, 137-165
    KCI dColl.
  • 중국 초등학교 『語文』 교과서 음절별 고빈도어휘 분석 및 교육적 활용 모색 중국어교육과 연구, 2019, no.30, 107-129
    KCI dColl.
  • 상형자 학습에 미치는 그림의 효과연구― 어린이 모국어화자와 대외한어학습자 비교를 중심으로 중국어문학논집, 2016, v.99, 145~165
    KCI dColl.
  • 한국의 중·고등학교 중국어교과 교실 활동 활용 현황 고찰 중국어문학논집, 2016, v.97, 163~195
    KCI dColl.
  • 중국어 교육을 위한 신 HSK 한자 일치도 유형분석 중국어문학논집, 2015, v.93, 131-156
    KCI dColl.
  • 교수자 설문을 통해 본 한국의 유‧초등 중국어 학습자를 위한 활동 활용현황 중국어문학논집, 2014, 88호, 141-177
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Current Status and Future Tasks of Research on Chinese Language Education for the Korean older adults 한국노년학연구, 2023, v.32 no.1 , 27-44
    KCI
  • [학술지논문] 韓中美 중국어교육 애플리케이션 관련 연구 현황 분석 Foreign Languages Education, 2022, v.29 no.3 , 131-161
    KCI
  • [학술지논문] 基于韩中美智能终端儿童汉语教学软件的现状分析研究 Foreign Languages Education, 2021, v.28 no.2 , 107-141
    KCI
  • [학술지논문] 韩国老年人汉语教育现状分析 云南师范大学学报(对外汉语教学与研究版), 2021, v.19 no.1 , 35-43
  • [학술지논문] 다문화교육 기반 초등 중국어교재 개발 방향 연구 Foreign Languages Education, 2020, v.27 no.4 , 145-181
    KCI
  • [학술지논문] 수요자 설문을 통한 중학교 생활중국어 온라인 수업 활성화 방향 고찰 중국어문학논집, 2020, v.0 no.123 , 139-176
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis on the Current Research Situation of Chinese Textbooks for Specific Purposes in Korea 现代语文(Modern Chinese), 2019, v.2019 no.7 , 119-123
  • [학술지논문] 韩国手语研究概况 中州大学学报, 2019, v.36 no.3 , 80-86
  • [학술지논문] 韩国汉语学习者学习策略概观 云南师范大学学报(对外汉语教学与研究版), 2019, v.17 no.5 , 45-53
  • [학술지논문] Study of the Selection of Cultural Learning Contents in Elementary Chinese Education for Intercultural Bilingual Education 중국어문학논집, 2019, v.0 no.116 , 137-165
    KCI
  • [학술지논문] 중국 초등학교 語文 교과서 음절별 고빈도어휘 분석 및 교육적 활용 모색 중국어교육과 연구, 2019, v.0 no.30 , 107-129
    KCI
  • [학술지논문] Effects of Pictures on Learning Pictographic Characters : Comparison between Native and Non-Native Chinese Children 중국어문학논집, 2016, v.0 no.99 , 145-165
    KCI
  • [학술지논문] 对以进入中国为目的的韩国成人学习者使用汉语学习策略的状况进行的调查研究 동북아의 언어`문화`문화의 새로운 동향, 2016, v.0 no.2 , 47-74
  • [학술지논문] Chinese Classroom Activities in Middle and High Schools of Korea 중국어문학논집, 2016, v.0 no.97 , 163-195
    KCI
  • [학술지논문] 基于“智慧学习”的韩国儿童汉语教学发展的新趋势(Current Status of Chinese Education Based on Smart Learning for Korean Children Learners of Chinese Language) 中文教学现代化学报(The Journal of Modernization of Chinese Language Education), 2015, v.4 no.2 , 58-69
  • [학술지논문] 形声字声旁家族的一致性与对外汉语教学 汉语学报(HANYU XUEBAO), 2015, v.0 no.51 , 19-30
  • [학술지논문] 중국어 교육을 위한 신 HSK 한자 일치도 유형분석 중국어문학논집, 2015, v.1 no.93 , 131-156
    KCI
  • [학술지논문] Classroom Activities for College Learners of Korean as a Foreign Language: From the Perspective of Multiple Intelligences ELECTRONIC JOURNAL OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING, 2015, v.12 no.1 , 391-417
    Scopus
  • [학술지논문] 고등학교 중국어 1 교과서 중국문화관련 시각자료에 대한 고찰 중국어문학논집, 2013, v.0 no.78 , 205-233
  • [학술지논문] MBA과정 성인학습자의 중국어학습전략 사용실태 고찰 중국어문학논집, 2010, 193-216
  • [학술지논문] 중국어 고급학습자의 학습전략 사용실태 고찰 중국어문학논집, 2010, 215-237
  • [학술지논문] 대학 중국어문법교육에서의 소그룹활동 활용방안에 관한 제언 중국어문학논집, 2009, 149-164
  • [저역서] (엄마와 함께 읽는)이야기 중국어.2 Hawoo Publishing Inc., 2018, 200
  • [저역서] 고등학교 중국어Ⅰ 천재교과서, 2018, 191
  • [저역서] 고등학교 중국어Ⅰ 교사용DVD 천재교과서, 2018, 5131
  • [저역서] 고등학교 중국어Ⅰ자습서 천재교과서, 2018, 288
  • [저역서] 고등학교 중국어Ⅰ지도서 천재교과서, 2018, 320
  • [저역서] 고등학교 중국어Ⅱ 천재교과서, 2018, 175
  • [저역서] 인생중국어 첫걸음 Hawoo Publishing Inc., 2018, 251
  • [저역서] 중학교 생활 중국어 천재교과서, 2018, 143
  • [저역서] 중학교 생활중국어 교사용 DVD 천재교과서, 2018, 2206
  • [저역서] 중학교 생활중국어 자습서 천재교과서, 2018, 271
  • [저역서] 중학교 생활중국어 지도서 천재교과서, 2018, 320
  • [저역서] HSK한자 발음규칙과 교수원리 Hawoo Publishing Inc., 2017, 196
  • [저역서] 엄마와 함께 읽는 이야기 중국어1 Hawoo Publishing Inc., 2017, 188
  • [저역서] Focus 중국어 문법과 작문 차이나하우스, 2016, 415
  • [저역서] 고등학교 중국어1 천재교육, 2014, 232
  • [저역서] 고등학교 중국어1 교사용 지도서 천재교육, 2014, 304
  • [저역서] 고등학교 중국어1 자습서 천재교육, 2014, 304
  • [저역서] 고등학교 중국어2 천재교육, 2014, 176
  • [저역서] 제2언어로서의 중국어본체연구 차이나하우스, 2013, 422
  • [저역서] 고등학교 중국어청해 动听汉语 , 2011, 234
  • [저역서] 중국어교육의 이론과 실제 , 2011, 346
  • [학술발표] 한국 고령자를 대상으로 한 중국어교육 관련 연구 현황의 분석 및 향후 과제 중국어 교육, 회복과 도약의 전기에서, 대한민국, 2023-06-16 한국중국어교육학회 2023년도 상반기 학술대회 발표집, 2023, 103-116
  • [학술발표] 韩国的汉语教师培养现状研究 2022国际中文教育大会(International Chinese Language Education Conference 2022), 중국, 2022-12-21 2022国际中文教育大会(International Chinese Language Education Conference 2022:“创新支持中外高校合作共建中文专业”研讨会, 2022, 6-7
  • [학술발표] 지식 기반 사회에 중국어 교육의 나아갈 방향 모색 한국중국어교육학회 중국어 교육 좌담회 , 대한민국, 2018-12-22 중국어교육과연구29집, 2018, 325-328
  • [학술발표] 论韩国幼儿汉语词汇教学的现状与改进策略 2017年亚太地区国际汉语教学学会第九届国际研讨会, 대한민국, 2017-10-22 2017年亚太地区国际汉语教学学会第九届国际研讨会-汉语教学中语言与文化的融合与应用 , 2017
  • [학술발표] 针对韩国文化创意产业经理人的汉语教材编写研究 2017年亚太地区国际汉语教学学会第九届国际研讨会, 대한민국, 2017-10-22 2017年亚太地区国际汉语教学学会第九届国际研讨会-汉语教学中语言与文化的融合与应用, 2017
  • [학술발표] 韩汉合作汉语教学指导用书编写研究 2017年亚太地区国际汉语教学学会第九届国际研讨会, 대한민국, 2017-10-22 2017年亚太地区国际汉语教学学会第九届国际研讨会-汉语教学中语言与文化的融合与应用, 2017
Courses
  • 2024-1st

  • 2023-2nd

    • Teaching Grammar in TeCSOL

      • Subject No Y63107Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (ECC-)
    • Design and Development of Teaching Materials in TeCSOL 강의 계획서 상세보기

      • Subject No Y63224Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (ECC-)
    • TeCSOL Practicum II

      • Subject No Y63228Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 8~9 (ECC-)
  • 2023-1st

    • Principles of Second Language Acquisition for TeCSOL

      • Subject No Y61102Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (ECC-)
    • Design and Development of Teaching Materials in TeCSOL 강의 계획서 상세보기

      • Subject No Y63224Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (ECC-)
    • TeCSOL Practicum I

      • Subject No Y63227Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 8~9 (ECC-)
  • 2022-2nd

    • Teaching Grammar in TeCSOL

      • Subject No Y63107Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (ECC-)
    • Design and Development of Teaching Materials in TeCSOL

      • Subject No Y63224Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (ECC-)
    • TeCSOL Practicum II

      • Subject No Y63228Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 8~9 (ECC-)
  • 2022-1st

    • Principles of Second Language Acquisition for TeCSOL

      • Subject No Y61102Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (ECC-)
    • Design and Development of Teaching Materials in TeCSOL

      • Subject No Y63224Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (ECC-)
    • TeCSOL Practicum I

      • Subject No Y63227Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 8~9 (ECC-)
  • 2021-2nd

    • Teaching Grammar in TeCSOL

      • Subject No Y63107Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (ECC-)
    • Design and Development of Teaching Materials in TeCSOL

      • Subject No Y63224Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (ECC-)
    • TeCSOL Practicum II

      • Subject No Y63228Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 8~9 (ECC-)
  • 2021-1st

    • Principles of Second Language Acquisition for TeCSOL

      • Subject No Y61102Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (-)
    • TeCSOL Practicum I

      • Subject No Y63227Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 8~9 (-)
    • Portfolio Workshop in TeCSOL

      • Subject No Y63229Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (-)