EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Social Sciences

Nana Shin Associate Professor

Child Development & Intervention

신나나 프로필 사진
Dr. Nana Shin is an assistant professor in the department of Child Development. She received her Ph.D. in Human Development and Family Studies and M.S. in Applied Statistics from University of Illinois at Urbana-Champaign. The overarching theme of her research is young children’s developmental adaptation through close relationships. Specific areas of interest include: 1) examining the developmental course of affect expression and its concurrent and predictive relations with children’s functioning; 2) how children’s experiences in the family system relate and influence their social, cognitive, and emotional development over time; 3) defining and measuring social competence for preschool children; 4) the develoopment of social cognition. Dr. Shin is using multi-method (e.g., observation, survey, interview, experiment) and multiple-informant (e.g., parents, peers, teachers, observers) approaches to collect information about the child. She has published one book chapter and 34 research articles in peer-reviewed journals, and 20 of these journal articles were published in SSCI journals. She is currently conducting several research studies which explore relations among attachment, memory talk, theory of mind, and social and emotional competence. 
  • Director, Child & Family Research Institute
  • Human Ecology Building (Morris Hall) #402-1
  • 232773071
  • Research Interests
Research Record
  • Early childhood eating behaviors associated with risk of overweight and its socio-ecological determinants in Korean preschool children NUTRITION RESEARCH AND PRACTICE, 2023, v.17 no.4, 717-734
    SCIE Scopus KCI dColl.
  • 어머니가 지각하는 경제적 스트레스가 유아의 문제행동에 미치는 영향: 어머니의 우울, 부부갈등 및 긍정적 양육행동의 매개효과 인간발달연구, 2023, v.30 no.1, 139-156
    KCI dColl.
  • 대학생의 성인애착이 대인관계문제에 미치는 영향: 내현적 자기애의 매개효과 청소년학연구, 2021, v.28 no.12, 61-87
    KCI dColl.
  • 부모의 심리적 통제가 남녀 청소년의 우울에 미치는 영향: 내면화된 수치심의 매개효과 청소년학연구, 2021, v.28 no.11, 451-476
    KCI dColl.
  • 어머니와 교사의 자율성 지지가 아동의 학업지연행동에 미치는 영향: 자기조절학습 효능감의 매개적 역할 Family and Environment Research, 2021, v.59 no.4, 477-488
    KCI dColl.
  • 유아기 일상의 실행기능 척도(REEF)의 타당화 연구 한국심리학회지: 발달, 2021, v.34 no.4, 67-90
    KCI dColl.
  • 유아기 자녀를 둔 부부의 아동기 부모애착과 성인애착이 양육행동에 미치는 영향 인간발달연구, 2021, v.28 no.2, 97-134
    KCI dColl.
  • Relations between preschooler social competence and coping tactics during resource-based conflicts SOCIAL DEVELOPMENT, 2020, v.29 no.4, 1051-1070
    SSCI Scopus dColl.
  • 다문화가정 청소년의 이중문화적응 스트레스, 자아존중감 및 학교생활적응의 종단적 안정성과 상호 영향 청소년학연구, 2020, v.27 no.12, 343-372
    KCI dColl.
  • 부모의 심리적 통제가 청소년의 자기구실 만들기에 미치는 영향: 실패공포와 수행회피 목표지향성의 매개효과 청소년학연구, 2020, v.27 no.10, 327-351
    KCI dColl.
  • 부부갈등이 아동의 실행기능, 정서조절 및 문제행동에 미치는 영향: 어머니의양육행동과 아동의 수면의 매개적 역할 아동학회지, 2020, v.41 no.6, 51-66
    KCI dColl.
  • 어머니의 양육행동이 유아의 사회적 행동에 미치는 영향: 유아의 실행기능의 매개효과 한국보육지원학회지, 2020, v.16 no.5, 47-67
    KCI dColl.
  • 유아의 창의적 행동특성에 물리적, 심리적 가정환경이 미치는 영향: 유아의 내적 동기와 외적 동기의 매개효과 인지발달중재학회지, 2020, v.11 no.4, 1-21
    KCI dColl.
  • 유아의 행동억제와 불안: 어머니의 과보호적 양육행동과 자율성 지지의 매개효과 한국보육지원학회지, 2020, v.16 no.6, 71-88
    KCI dColl.
  • 학령기 아동의 실행기능이 마음이론에 미치는 영향 인지발달중재학회지, 2020, v.11 no.3, 1-25
    KCI dColl.
  • 한국 유아의 마음이론 측정을 위한 사회적 이해 척도의 타당화 연구 아동학회지, 2020, v.41 no.2, 131-145
    KCI dColl.
  • Preschoolers’ secure base script representations in relations to social competence, maternal narrative style and content in a Korean sample Attachment and Human Development, 2019, v.21 no.3, 275-288
    SSCI Scopus dColl.
  • 과거회상대화 시 어머니의 대화유형 및 대화내용이 유아의 친사회적행동에 미치는 영향: 유아의 도덕적 판단의 매개적 역할 아동학회지, 2019, v.40 no.3, 69-86
    KCI dColl.
  • 대학생의 성인애착과 우울: 반추와 정서표현억제의 매개효과 인간발달연구, 2019, v.26 no.1, 91-110
    KCI dColl.
  • 대학생의 성인애착이대인관계문제에 미치는 영향:거부민감성의 매개효과 사회과학연구논총, 2019, v.35 no.2, 205-235
    KCI dColl.
  • 어머니의 상위정서가 유아의 내면화 문제행동에 미치는 영향: 유아의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응 및 유아의 의도적 통제의 매개효과 열린부모교육연구, 2019, v.11 no.2, 49-71
    KCI dColl.
  • 어머니의 양육행동이 걸음마기 아동의 외현화 문제행동에 미치는 영향: 순응의 매개효과 아동학회지, 2019, v.40 no.2, 57-73
    KCI dColl.
  • 어머니의 의도적 통제 및 양육행동이 걸음마기 아동의 의도적 통제에 미치는 영향 아동과 권리, 2019, v.23 no.2, 189-213
    KCI dColl.
  • 청소년의 부모애착, 자아정체성 처리 유형 및 관여가 우울에 미치는 영향 인지발달중재학회지, 2019, v.10 no.2, 75-96
    KCI dColl.
  • 학령 후기 아동의 실행기능과 학교적응: 자기효능감의 매개효과 아동학회지, 2019, v.40 no.4, 123-135
    KCI dColl.
  • 대학생의 성인애착이 대인관계문제에 미치는 영향: 인지적 정서조절 전략의 매개효과 아동학회지, 2018, v.39 no.3, 113~125
    KCI dColl.
  • 부모의 심리적 통제가대학생의 타인과 연인 간 갈등해결전략에 미치는 영향: 자기조절능력의 매개효과 인지발달중재학회지, 2018, v.9 no.3, 69~89
    KCI dColl.
  • 부모의 심리적 통제와 대학생의 불안: 기본심리욕구 만족의 역할 인간발달연구, 2018, v.25 no.2, 79~97
    KCI dColl.
  • 어머니의 양육행동과 유아의 실행기능이 유아의 마음이론에 미치는 영향 아동학회지, 2018, v.39 no.1, 103~117
    KCI dColl.
  • 취업모의 분리불안, 직업만족도 및 과보호적 양육행동이 유아의 분리불안에 미치는 영향 한국보육지원학회지, 2018, v.14 no.1, 1~20
    KCI dColl.
  • 퍼즐과제 수행 시 어머니가 보이는 지지와 유아의 마음이론 간의 관계 인지발달중재학회지, 2018, v.9 no.1, 95~119
    KCI dColl.
  • 성인진입기 여성의 부모애착이 우울에 미치는 영향: 자아존중감과 외로움의 매개효과 한국심리학회지: 발달, 2017, v.30 no.2, 19~42
    KCI dColl.
  • 어머니의 아동기 부모애착, 결혼만족도 및 심리적 안녕감 간의 관계 아동학회지, 2017, v.38 no.5, 67~80
    KCI dColl.
  • 어머니의 자율성 지지가 유아의 정서적 유능성과 사회적 유능성에 미치는 영향: 유아의 실행기능의 매개효과 아동학회지, 2017, v.38 no.6, 17~33
    KCI dColl.
  • 유아기 수면문제, 실행기능 및 사회적 행동 간의 관계 아동학회지, 2017, v.38 no.3, 33~48
    KCI dColl.
  • Social Engagement and Adaptive Functioning During Early Childhood: Identifying and Distinguishing Among Subgroups Differing With Regard to Social Engagement DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY, 2016, v.52 no.9, 1422-1434
    SSCI Scopus dColl.
  • The effectiveness of a parenting education program based on respected parents & respected children for mothers of preschool-aged children Children and Youth Services Review, 2016, v.68, 115-124
    SSCI Scopus dColl.
  • 가상놀이에서 어머니와 유아가 사용하는 마음상태 용어와 가상적내러티브에서 유아가 사용하는 마음상태 용어 간 관계 아동학회지, 2016, v.37 no.2, 127~142
    KCI dColl.
  • 만 4세 유아의 애착 안정성과 놀이성이 사회적 능력에 미치는 영향 한국보육지원학회지, 2016, v.12 no.2, 219~238
    KCI dColl.
  • 부모-자녀간 의사소통과 남녀 청소년의 낙관성이 갈등대처방식에 미치는 영향 아동학회지, 2016, v.37 no.5, 65~82
    KCI dColl.
  • 취업여부에 따른 영유아기 어머니의 양육스트레스와지각된 사회적 지지의 안정성 및 상호적 영향 한국보육지원학회지, 2016, v.12 no.6, 249
    KCI dColl.
  • 학령 초기 자녀를 둔 어머니들의 부모됨 경험에 대한 질적 연구 아동학회지, 2016, v.37 no.3, 147~166
    KCI dColl.
  • Sleep as a Support for Social Competence, Peer Relations, and Cognitive Functioning in Preschool Children BEHAVIORAL SLEEP MEDICINE, 2015, v.13 no.2, 92-106
    SCIE Scopus dColl.
  • 아동 그룹홈 시설장들의 부모교육 참가 과정에서나타난 양육경험에 대한 질적 연구 한국아동복지학, 2015, v.50, 247-277
    KCI dColl.
  • 어머니의 상위정서와 정서사회화가 유아의 정서지능에 미치는 영향 아동학회지, 2015, v.36 no.2, 145-166
    KCI dColl.
  • 학령 초기 자녀의 어머니를 대상으로 한 부모존경-자녀존중 부모교육 프로그램의 효과 아동학회지, 2015, v.36 no.3, 35-57
    KCI dColl.
  • Associations Between Attachment Security and Social Competence in Preschool Children MERRILL-PALMER QUARTERLY-JOURNAL OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY, 2014, v.60 no.1, 80-99
    SSCI Scopus dColl.
  • Dyadic Analyses of Preschool-aged Children's Friendships : Convergence and Differences between Friendship Classifications from Peer Sociometric Data and Teacher's Reports SOCIAL DEVELOPMENT, 2014, v.23 no.1, 178-195
    SSCI Scopus dColl.
  • Growth of Social Competence During the Preschool Years: A 3-Year Longitudinal Study CHILD DEVELOPMENT, 2014, v.85 no.5, 2062-2073
    SSCI Scopus dColl.
  • 부모의 공감적 양육과 청소년의 공감이 학교적응에 미치는 영향 한국심리학회지: 발달, 2014, 제27권 4호, 91-116
    KCI dColl.
  • 아동이 지각한 부모의 기대와 자아존중감 및 성취동기가 아동의 학교 행복감에 미치는 영향 아동학회지, 2014, 제35권 3호, 157-176
    KCI dColl.
  • 어머니의 우울과 양육행동이 유아의 외현화 문제행동에 미치는 영향 아동학회지, 2014, 제35권 4호, 179-198
    KCI dColl.
  • 유아의 기질과 순응/불순응 행동 간의 관계에서 어머니의 통제전략의 매개적 효과 아동학회지, 2014, 제35권 6호, 135-152
    KCI dColl.
  • 초등학교 6학년 아동이 지각하는 일상적 스트레스가 주관적 안녕감에 미치는 영향에서 낙관적 사고의 중재효과 아동학회지, 2014, 제35권 3호, 137-156
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Early childhood eating behaviors associated with risk of overweight and its socio-ecological determinants in Korean preschool children NUTRITION RESEARCH AND PRACTICE, 2023, v.17 no.4 , 717-734
    SCIE
  • [학술지논문] 가정 내 혼란이 유아의 공격성과 친사회적 행동에 미치는 영향: 수면문제와 실행기능의 매개효과 Human Ecology Research, 2023, v.61 no.1 , 1-13
    KCI
  • [학술지논문] eo-meo-ni-ga ji-gag-ha-neun gyeong-je-jeog seu-teu-le-seu-ga yu-a-ui mun-je-haeng-dong-e mi-chi-neun yeong-hyang: eo-meo-ni-ui u-ul, bu-bu-gal-deung mich geung-jeong-jeog yang-yug-haeng-dong-ui mae-gae-hyo-gwa 인간발달연구, 2023, v.30 no.1 , 139-156
    KCI
  • [학술지논문] 어머니의 놀이신념과 유아의 행복: 창의적 가정환경과 유아 놀이성의 매개효과 한국보육지원학회지, 2023, v.19 no.2 , 1-20
    KCI
  • [학술지논문] 유아기 수면문제와 의도적 통제: 안정성 및 상호 영향 탐색 인지발달중재학회지, 2023, v.14 no.1 , 1-20
    KCI
  • [학술지논문] 유아의 자아존중감에 영향을 미치는 어머니의 자아분화, 양육스트레스 및 양육행동 간의 구조적 관계 분석 아동학회지, 2023, v.44 no.4 , 375-387
    KCI
  • [학술지논문] 청소년의 애착지향성이 삶의 만족도에 미치는 영향* 기본심리욕구의 매개 효과 한국가족복지학, 2023, v.28 no.3 , 333-349
    KCI
  • [학술지논문] 취침루틴이 유아의 정서조절에 미치는 영향: 수면문제의 매개효과 한국가족복지학, 2023, v.28 no.1 , 89-109
    KCI
  • [학술지논문] 아동의 스마트폰 사용에 대한 어머니의 중재가 아동의 스마트폰 과의존에 미치는 영향: 어머니-아동 간 의사소통과 아동의 성별의 조절된 조절효과 아동학회지, 2022, v.43 no.3 , 331-347
    KCI
  • [학술지논문] Mothers' and Teachers' Autonomy Support in Relation to Children's Academic Procrastination: Self-Efficacy for Self-Regulated Learning as a Mediator Family and Environment Research, 2021, v.59 no.4 , 477-488
    KCI
  • [학술지논문] 대학생의 성인애착이 대인관계문제에 미치는 영향: 내현적 자기애의 매개효과 청소년학연구, 2021, v.28 no.12 , 61-87
    KCI
  • [학술지논문] 부모의 심리적 통제가 남녀 청소년의 우울에 미치는 영향: 내면화된 수치심의 매개효과 청소년학연구, 2021, v.28 no.11 , 451-476
    KCI
  • [학술지논문] 어머니의 양육행동과 중학생의 자기결정성 동기가 자기조절학습에 미치는 영향 아동학회지, 2021, v.42 no.5 , 553-564
    KCI
  • [학술지논문] A validation study of Ratings of Everyday Executive Functioning(REEF) for preschoolers 한국심리학회지: 발달, 2021, v.34 no.4 , 67-90
    KCI
  • [학술지논문] yu-a-gi ja-nyeo-leul dun bu-bu-ui a-dong-gi bu-mo-ae-chag-gwa seong-in-ae-chag-i yang-yug-haeng-dong-e mi-chi-neun yeong-hyang 인간발달연구, 2021, v.28 no.2 , 97-134
    KCI
  • [학술지논문] Relations between preschooler social competence and coping tactics during resource-based conflicts SOCIAL DEVELOPMENT, 2020, v.29 no.4 , 1051-1070
    SSCI
  • [학술지논문] 다문화가정 청소년의 이중문화적응 스트레스, 자아존중감 및 학교생활적응의 종단적 안정성과 상호 영향 청소년학연구, 2020, v.27 no.12 , 343-372
    KCI
  • [학술지논문] 부모의 심리적 통제가 청소년의 자기구실 만들기에 미치는 영향: 실패공포와 수행회피 목표지향성의 매개효과 청소년학연구, 2020, v.27 no.10 , 327-351
    KCI
  • [학술지논문] 부부갈등이 아동의 실행기능, 정서조절 및 문제행동에 미치는 영향: 어머니의양육행동과 아동의 수면의 매개적 역할 아동학회지, 2020, v.41 no.6 , 51-66
    KCI
  • [학술지논문] The effects of maternal parenting behavior on preschoolers' social behavior: The mediating effect of preschoolers' executive function 한국보육지원학회지, 2020, v.16 no.5 , 47-67
    KCI
  • [학술지논문] 유아의 창의적 행동특성에 물리적, 심리적 가정환경이 미치는 영향: 유아의 내적 동기와 외적 동기의 매개효과 인지발달중재학회지, 2020, v.11 no.4 , 1-21
    KCI
  • [학술지논문] Preschoolers' Behavioral Inhibition and Anxiety: Mediating Effects of Maternal Overprotective Parenting and Autonomy Support 한국보육지원학회지, 2020, v.16 no.6 , 71-88
    KCI
  • [학술지논문] 학령기 아동의 실행기능이 마음이론에 미치는 영향 인지발달중재학회지, 2020, v.11 no.3 , 1-25
    KCI
  • [학술지논문] Preschoolers’ secure base script representations in relations to social competence, maternal narrative style and content in a Korean sample ATTACHMENT & HUMAN DEVELOPMENT, 2019, v.21 no.3 , 275-288
    SSCI
  • [학술지논문] 어머니의 의도적 통제 및 양육행동이 걸음마기 아동의 의도적 통제에 미치는 영향 아동과 권리, 2019, v.23 no.2 , 189-213
    KCI
  • [학술지논문] Effects of adolescents’ parental attachment, identity processing style and commitment on depression 인지발달중재학회지, 2019, v.10 no.2 , 75-96
    KCI
  • [학술지논문] Executive Function and School Adjustment in Upper Elementary School Students: Mediating Effect of Self-Efficacy 아동학회지, 2019, v.40 no.4 , 123-135
    KCI
  • [저역서] 아이돌봄 영아 놀이프로그램 (1단계: 3~12개월) 여성가족부, 한국건강가정진흥원, 2022, 108
Courses
  • 2024-1st

    • Human Development and the Family

    • Introduction to Social Science Statistics

      • Subject No G11773Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (POSCO159)
    • Independent Study Ⅰ

      • Subject No G11787Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~6 (ECOL407-2)
    • Theories of Child Development

      • Subject No G11789Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~6 (ECOL404)
  • 2023-2nd

  • 2022-2nd

    • Human Development and the Family

      • Subject No 10109Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 2~2 , Thu 3~3
    • Theories of Child Development

      • Subject No G11789Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~6 (ECOL404)
    • Advanced Social Science Statistics

      • Subject No G11790Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (POSCO159)
    • Independent Study II

      • Subject No G11804Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 5~6 (ECOL404)
  • 2022-1st

    • Human Development and the Family

    • Special Topics in Child Development

      • Subject No G11772Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (-)
    • Introduction to Social Science Statistics

      • Subject No G11773Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 2~3 (POSCO159)
    • Independent Study I

      • Subject No G11787Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 5~6 (-)
  • 2021-2nd

    • Human Development and the Family

      • Subject No 10109Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 2~2 , Thu 3~3
    • Theories of Child Development

      • Subject No G11789Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (ECOL404)
    • Advanced Social Science Statistics

      • Subject No G11790Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~7 (POSCO159)
    • Independent Study II

      • Subject No G11804Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 5~6 (ECOL404)
  • 2021-1st

    • Human Development and the Family

      • Subject No 10109Class No 02
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 , Thu 4~4
    • Introduction to Social Science Statistics

      • Subject No G11773Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (POSCO159)
    • Independent Study I

      • Subject No G11787Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 5~6 (ECOL404)
    • Family & Community Influences on Child Development

      • Subject No G16128Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~6 (ECOL404)
Academic Background

University of Illinois at Urbana-Champaign Ph.D.(Human & Community Development)