EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

Scranton College

Sun Hee Park Professor

Department of Korean Studies/Global Korean Studies/TKSOL

박선희 프로필 사진
Professor PARK has Joined Department of Korean Studies from 2008 Spring semester and has been working on second language acquisition of Korean and teacher training in and out of Korea. Her research interests include L2 Korean morphosyntactic acquisition and its pedagogical implication regarding tense, aspect, modality, case marking and enders. She has worked on instruction of grammar,  Task-Based Language Teaching, Korean for academic purposes, Korean teacher training, and Korean curricular development in Duke University and University of Hawaii at Manoa. She is working as a teacher trainer in and out of Korea. Some of her researches include “Incorrect oral usage of ‘ku’ by English (L1) Learners of Korean (L2): Evidence of Overprojection of Semantic Functions from the L1 form ‘the’”, “Providing Corrective Feedback according to the Learners’ Zone of Proximal Development”, “ A Study on the Korean Past Tense Acquisition of L1 Chinese Learners”, “A Study on the L2 Grammaticality Perception of Korean Serial Verb Construction”, “A Study on Teaching of L2 Korean Perfect Aspect”, “A Study on the L2 Acquisition of Korean Case Marking”, “A Study on the Grammaticality Judgment of Korean Locative Alternation Structure by L1 Japanese Speakers”. 
  • Dean, The Graduate School of Teaching Foreign Languages/Director, Ewha Language Center
  • International Education Building #807
  • 02-3277-6673
Research Record
  • Bilingual processing of case-marking and locative verbs in Korean: Use of L2-unique information International Journal of Bilingualism, 2022
    SSCI AHCI Scopus dColl.
  • 태국의 한국어 학습자를 위한 한국어 읽기 교재 개발 연구 이중언어학, 2022, no.90, 93-121
    KCI dColl.
  • OHE 모형을 활용한 한국어 추측 표현 교수 방안 새국어교육, 2021, no.128, 179-208
    KCI dColl.
  • 과거 사태 지시 표현 유무에 따른 중국인 한국어 학습자의 과거시제 사용 이중언어학, 2021, no.84, 317-337
    KCI dColl.
  • 중국인 한국어 학습자의 한국어 조사 교체 습득 연구 -양태성 이동동사 구문을 중심으로- 한국언어문화학, 2021, v.18 no.2, 175-198
    KCI dColl.
  • 실시간 원격 수업에 대한 한국어 교사의 인식 연구 이중언어학, 2020, no.81, 59-99
    KCI dColl.
  • 일본인 한국어 학습자의 조사 ‘을/를’, ‘이/가’ 교체 연구 - ‘-고 싶다’ 구문을 대상으로 언어과학, 2020, v.27 no.1, 1-26
    KCI dColl.
  • 제2언어 한국어 학습자의 조사 교체 습득 연구 - 장형부정문의 ‘이/가’와 ‘을/를’ 교체를 중심으로 언어사실과 관점, 2020, v.50, 261-285
    KCI dColl.
  • 발표 담화 평가에 대한 교사와 학습자의 인식상 불일치 양상 연구 언어과학연구, 2019, v.90, 113-132
    KCI dColl.
  • 일본어 모어화자의 한국어 주격조사 습득 언어사실과 관점, 2019, v.48, 147~170
    KCI dColl.
  • 국외 한국어 교재 개발을 위한 중요도-만족도 분석 한국어교육, 2018, v.29 no.3, 227~253
    KCI dColl.
  • 중국인 학습자의 한국어 의문사 내포문 습득 연구: 동사 ‘듣다’, ‘궁금하다’를 중심으로 Foreign Languages Education, 2018, v.25 no.4, 227~245
    KCI dColl.
  • 태국인 학습자의 한국어 이동동사 구문에 나타나는 조사 대응 습득 연구 언어와 문화, 2018, v.14 no.3, 39~58
    KCI dColl.
  • A study on professors’ and learners’ perceptions of real-time online Korean studies courses International Journal of Applied Engineering Research, 2017, v.12 no.17, 6946-6953
    Scopus dColl.
  • L1 영어 한국어 학습자의 피사동주 주격 표시 연구 언어과학, 2017, v.24 no.3, 23~40
    KCI dColl.
  • SECOND LANGUAGE ACQUISITION AND PROCESSING OF KOREAN LOCATIVE CONSTRUCTIONS BY CHINESE SPEAKERS ACTA KOREANA, 2017, v.20 no.2, 591-614
    AHCI Scopus KCI dColl.
  • 일본인 한국어 학습자의 피사동주 격 표지 습득 양상 연구 언어와 문화, 2017, v.13 no.4, 35~58
    KCI dColl.
  • 제2언어 한국어 학습자의 조사 ‘이/가’의 실현·비실현 습득 연구 언어과학, 2016, v.23 no.3, 91~110
    KCI dColl.
  • 중국인 학습자의 한국어 조사 ‘이/가’와 ‘은/는’의 습득 연구 언어사실과 관점, 2016, v.39, 221
    KCI dColl.
  • 일본인 한국어 학습자의 처소교체 구문에 대한 문법성 인식 연구 새국어교육, 2014, 99호, 261-282
    KCI dColl.
  • 한국어 타동성 처소교체 구문에 대한 중국인 학습자의 논항 구조 인식 연구 언어과학, 2014, 제21권 3호, 97-116
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Interaction between syntactic and information structure in the second language processing of Korean dative sentences SECOND LANGUAGE RESEARCH, 2024, v.40 no.2 , 197-219
    SSCI
  • [학술지논문] Bilingual processing of case-marking and locative verbs in Korean: Use of L2-unique information INTERNATIONAL JOURNAL OF BILINGUALISM, 2023, v.27 no.5 , 586-602
    AHCI
  • [학술지논문] Cross-linguistic influence in the second language processing of Korean morphological and syntactic causative constructions LINGUISTIC APPROACHES TO BILINGUALISM, 2022, v.12 no.5 , 687-713
    AHCI
  • [학술지논문] 말뭉치 분석 기반 한국어 모어 화자와 학습자의 ‘-었었-’ 사용 양상 연구 한국어교육, 2022, v.33 no.2 , 31-57
    KCI
  • [학술지논문] 제2언어 한국어 정보구조 습득 연구 -여격 구문의 생산과 실시간 처리를 중심으로- 한국어교육, 2022, v.33 no.4 , 71-89
    KCI
  • [학술지논문] 태국의 한국어 학습자를 위한 한국어 읽기 교재 개발 연구 이중언어학, 2022, v.90 no.0 , 93-121
    KCI
  • [학술지논문] OHE 모형을 활용한 한국어 추측 표현 교수 방안 새국어교육, 2021, v.0 no.128 , 179-208
    KCI
  • [학술지논문] Resetting parameters in Chinese speakers’ acquisition of Korean wh-phrase with [±Q] feature Linguistic Research, 2021, v.38 no.0 , 53-75
    Scopus
  • [학술지논문] 과거 사태 지시 표현 유무에 따른 중국인 한국어 학습자의 과거시제 사용 이중언어학, 2021, v.84 no.0 , 317-337
    KCI
  • [학술지논문] 실시간 원격 수업에 대한 한국어 교사의 인식 연구 이중언어학, 2020, v.81 no.0 , 59-99
    KCI
  • [학술지논문] 발표 담화 평가에 대한 교사와 학습자의 인식상 불일치 양상 연구 언어과학연구, 2019, v.90 no.0 , 113-132
    KCI
  • [학술지논문] 실시간 화상 강의로 진행된 팀티칭 통역 수업에 대한 인식과 통역 능력 멀티미디어 언어교육, 2019, v.22 no.4 , 256-274
    KCI
  • [학술지논문] The Use of Korean subject marker i/ka by Japanese L1 speakers 언어사실과 관점, 2019, v.48 no.0 , 147-170
    KCI
  • [학술지논문] A Study on the Development of Class Observation Tools for attending Korean classes 한국언어문화학, 2019, v.16 no.3 , 51-86
    KCI
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 자연을 담은 한국어 읽기 초급 교사용 참고서 문화콘텐츠잼(주), 2024, 55
  • [저역서] 태국인 한국어 학습자를 위한 한국의 경제‧사회를 담은 한국어 읽기 초급 문화콘텐츠잼(주), 2024, 99
  • [저역서] 태국인 한국어 학습자를 위한 한국의 문화를 담은 한국어 읽기 초급 문화콘텐츠잼(주), 2024, 103
  • [저역서] 태국인 한국어 학습자를 위한 한국의 문화를 담은 한국어 읽기 초급 교사용 참고 문화콘텐츠잼(주), 2024, 59
  • [저역서] 태국인 한국어 학습자를 위한 한국의 생활을 담은 한국어 읽기 초급 문화콘텐츠잼(주), 2024, 97
  • [저역서] 태국인 한국어 학습자를 위한 한국의 생활을 담은 한국어 읽기 초급 교사용 참고 문화콘텐츠잼(주), 2024, 57
  • [저역서] 태국인 한국어 학습자를 위한 한국의 역사를 담은 한국어 읽기 초급 문화콘텐츠잼(주), 2024, 99
  • [저역서] 태국인 한국어 학습자를 위한 한국의 역사를 담은 한국어 읽기 초급 교사용 참고 문화콘텐츠잼(주), 2024, 57
  • [저역서] 태국인 한국어 학습자를 위한 한국의 자연을 담은 한국어 읽기 초급 문화콘텐츠잼(주), 2024, 97
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 경제•사회를 담은 한국어 읽기 1 문화콘텐츠잼, 2022, 85
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 경제•사회를 담은 한국어 읽기 2 문화콘텐츠잼, 2022, 81
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 경제•사회를 담은 한국어 읽기 3 문화콘텐츠잼, 2022, 83
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 경제•사회를 담은 한국어 읽기 4 문화콘텐츠잼, 2022, 85
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 경제•사회를 담은 한국어 읽기 5 문화콘텐츠잼, 2022, 83
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 경제•사회를 담은 한국어 읽기 교사용 참고서 문화콘텐츠잼, 2022, 167
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 문화를 담은 한국어 읽기 1 문화콘텐츠잼, 2022, 85
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 문화를 담은 한국어 읽기 2 문화콘텐츠잼, 2022, 83
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 문화를 담은 한국어 읽기 3 문화콘텐츠잼, 2022, 85
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 문화를 담은 한국어 읽기 4 문화콘텐츠잼, 2022, 85
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 문화를 담은 한국어 읽기 5 문화콘텐츠잼, 2022, 85
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 문화를 담은 한국어 읽기 교사용 참고서 문화콘텐츠잼, 2022, 165
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 생활을 담은 한국어 읽기 1 문화콘텐츠잼, 2022, 81
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 생활을 담은 한국어 읽기 2 문화콘텐츠잼, 2022, 81
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 생활을 담은 한국어 읽기 3 문화콘텐츠잼, 2022, 81
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 생활을 담은 한국어 읽기 4 문화콘텐츠잼, 2022, 81
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 생활을 담은 한국어 읽기 5 문화콘텐츠잼, 2022, 81
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 생활을 담은 한국어 읽기 교사용 참고서 문화콘텐츠잼, 2022, 167
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 역사를 담은 한국어 읽기 1 문화콘텐츠잼, 2022, 83
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 역사를 담은 한국어 읽기 2 문화콘텐츠잼, 2022, 83
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 역사를 담은 한국어 읽기 3 문화콘텐츠잼, 2022, 85
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 역사를 담은 한국어 읽기 4 문화콘텐츠잼, 2022, 83
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 역사를 담은 한국어 읽기 5 문화콘텐츠잼, 2022, 85
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 역사를 담은 한국어 읽기 교사용 참고서 문화콘텐츠잼, 2022, 169
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 자연을 담은 한국어 읽기 1 문화콘텐츠잼, 2022, 81
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 자연을 담은 한국어 읽기 2 문화콘텐츠잼, 2022, 81
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 자연을 담은 한국어 읽기 3 문화콘텐츠잼, 2022, 81
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 자연을 담은 한국어 읽기 4 문화콘텐츠잼, 2022, 81
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 자연을 담은 한국어 읽기 5 문화콘텐츠잼, 2022, 81
  • [저역서] 태국인 학습자를 위한 한국의 자연을 담은 한국어 읽기 교사용 참고서 문화콘텐츠잼, 2022, 161
  • [저역서] 해외 초중등 한국어B1 교사용 익힘책 국제한국어교육재단, 2022, 101
  • [저역서] 해외 초중등 한국어B1 교사용 지침서 국제한국어교육재단, 2022, 193
  • [저역서] 손에 잡히는 한국어 교육학개론 하우, 2021, 388
  • [저역서] 한국어 교사용 지도서 5 Se-Ed, 2021, 361
  • [저역서] 한국어 교사용 지도서 6 Se-Ed, 2021, 361
  • [저역서] 한국어 교사용 지도서 4 Se-Ed, 2020, 378
  • [저역서] ภาษาเกาหลี 1 왕립쭐라롱껀대학교 출판사, 2019, 130
  • [저역서] คู่มือครูภาษาเกาหล 2 Korean Education Center in Thailand, 2019, 311
  • [학술발표] 제2언어 한국어 시제 상 습득 연구의 가설과 연구방법 The 23rd Biennial Meeting of The International Circle of Korean Linguistics, 체코, 2023-06-30 Empirical approaches to Korean language and linguistics, 2023
  • [학술발표] 태국인 학습자를 위한 한국어 읽기 자료 개발의 원리와 실제 2023년도 제3회 한국학 국제학술대회, 태국, 2023-08-25 2023년도 제3회 한구학 국제학술대회, 2023
  • [학술발표] 태국의 한국어 교재 현황과 개발 방향 제3회 태국 한국어교육 발전 모색 세미나, 태국, 2022-11-25 제3회 태국 한국어교육 발전 모색 세미나, 2022
  • [학술발표] 읽기 전략 향상을 위한 활동 유형 제 8 차 202 1 년도 태국 교육 자 한국학 워크숍, 태국, 2021-10-15 제 8 차 202 1 년도 태국 교육 자 한국학 워크숍, 2021
  • [학술발표] 원격 한국어 수업에 대한 교사의 인식 연구 한국멀티미디어언어교육학회 정기학술대회2020 KAMALL Annual Conference, 대한민국, 온라인, 2020-11-07 디지털 시대 언어능력의 재정의, 2020
Courses
  • 2024-1st

    • Studies in L2 Korean Case Marking

      • Subject No KS680Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~7 (I-EDU-903)
    • Advanced Korean Linguistics for Teaching Korean as a Foreign Language

      • Subject No KS682Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (I-EDU-903)
    • TKSOL Skill Area II: Reading and Writing

      • Subject No Y82105Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (ECC-)
  • 2023-2nd

    • Methodology of Teaching Korean as a Foreign Language

      • Subject No KS523Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (I-EDU-903)
    • Korean Morphology and Syntax

      • Subject No KS620Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~7 (I-EDU-903)
    • Korean Language Teaching and Learning

      • Subject No Y81102Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (ECC-)
    • Long-Term TKSOL Internship II: Domestic

      • Subject No Y83231Class No 01
      • Year ( 6Credit
  • 2023-1st

    • Teaching Reading and Writing in Korean as a Foreign Language

      • Subject No KS525Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 4~5 (I-EDU-903)
    • Seminar in Teaching Grammar in Korean as a Foreign Language

      • Subject No KS646Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~7 (I-EDU-903)
    • TKSOL Skill Area II: Reading and Writing

      • Subject No Y82105Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (ECC-)
  • 2021-2nd

    • Korean Morphology and Syntax

      • Subject No KS620Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~7 (I-EDU-903)
    • Advanced Korean Linguistics for Teaching Korean as a Foreign Language

      • Subject No KS682Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 2~3 (I-EDU-903)
    • International Internship and Practicum in Teaching Korean as a Foreign Language

    • International Internship in Teaching Korean as a Foreign Language

    • International Internship in Teaching Korean as a Foreign Language: Administration I

    • International Internship in Teaching Korean as a Foreign Language: Administration II

    • Korean Language Teaching and Learning

      • Subject No Y81102Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (ECC-)
  • 2021-1st

    • Teaching Reading and Writing in Korean as a Foreign Language

      • Subject No KS525Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (-)
    • Seminar in Teaching Grammar in Korean as a Foreign Language

      • Subject No KS646Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (-)
    • Domestic Internship and Practicum in Teaching Korean as a Foreign Language

    • International Internship in Teaching Korean as a Foreign Language: Teaching I

    • International Internship in Teaching Korean as a Foreign Language: Teaching V

    • TKSOL Skill Area II: Reading and Writing

      • Subject No Y82105Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (-)
Academic Background

Ewha Womans University 문학박사(국어국문학)