CHOI, JONG CHUL Professor
Art History/Interdisciplinary Program of Media, Arts and Humanities
- Department Chair, Art History/Department Chair, Art History
- Humanities Building #405
- 02-3277-3548
- Office hours
- 화 13:00 - 14:00 수 14:30 - 15:30
Research Record
- 현대미술의 병원(病原)적 매체: 장-뤽 낭시 그리고 포스트 코로나 공동체 미학예술학연구, 2023, v.69, 54-80
- '원환(圓環)’의 붕괴 그리고 폐허 위에 모여 살기 - 사와라기 노이의 비평을 통해 본 일본 현대 미술 예술과 미디어, 2022, v.21 no.1, 97-113
- ‘예술의 종말’ 그리고 ‘종말의 예술’: 아서 단토의 《9/11의 예술》전시에 대한 소고 미술이론과 현장, 2022, no.33, 63-84
- 디지털 사진의 ‘작은 역사’: 포스트 사진 비평을 위한 역사적 기준들 서양미술사학회 논문집, 2021, no.55, 117-136
- 포스트 진실 시대의 예술: 동시대 예술의 이율배반적 조건들 미학예술학연구, 2021, v.63, 198-221
- [학술지논문] The Pathogenic Mediums of Contemporary Art: Jean-Luc Nancy and the Post-COVID Community 미학예술학연구, 2023, v.69 no.0 , 54-80
- [학술지논문] '원환(圓環)’의 붕괴 그리고 폐허 위에 모여 살기 - 사와라기 노이의 비평을 통해 본 일본 현대 미술 예술과 미디어, 2022, v.21 no.1 , 97-113
- [학술지논문] ‘예술의 종말’ 그리고 ‘종말의 예술’: 아서 단토의 《9/11의 예술》전시에 대한 소고 미술이론과 현장, 2022, v.0 no.33 , 63-84
- [학술지논문] ‘Little History’ of Digital Photography: Historical Criteria for Critiquing Post-Photography 서양미술사학회 논문집, 2021, v.0 no.55 , 117-136
- [학술지논문] Art in the post-truth era: Antinomy of the post-art 미학예술학연구, 2021, v.63 no.1 , 198-221
- [학술지논문] ‘I Die but We Live on’: the Late Style, Art in the Post Sewol Era 미술사학보, 2020, v.1 no.54 , 223-241
- [학술지논문] ‘예농(藝農)융합’을 위한 밑그림, 그리고 몇 가지 실례들 한국농공학회논문집, 2019, v.61 no.2 , 2-10
- [학술지논문] Amor immortal, toward Media’s ‘Expanded Field’ 미학예술학연구, 2019, v.57 no.1 , 215-245
- [학술지논문] Photo-graphy, “The Shadow In The Cave,” Its Pain and Love: The ethics of photography Photographies, 2018, v.11 no.1 , 95-111
- [학술지논문] Reinventing the archive in the age of digital reproduction: Walid Raad’s the Atlas Group DIGITAL CREATIVITY, 2018, v.1 no.1 , 1-30
- [학술지논문] ‘Stop Worrying and Love the Bomb’ : Media Art after the Digital - A Kraussian View 미학예술학연구, 2018, v.53 no.1 , 75-116
- [학술지논문] The Return of the Sewol―What Do the Images Want? : Based on W. J. T. Mitchell's Picture Theory 미학예술학연구, 2018, v.55 no.1 , 3-38
- [학술지논문] Park Chan-kyong’s Asian Gothic as ‘the Most Sublime Hysteria’ in its Return THIRD TEXT, 2017, v.30 no.5-6 , 456-473
- [학술지논문] ‘The Post-documentary’ : between Art and Politics 미학예술학연구, 2017, v.51 no.1 , 65-94
- [학술지논문] Entre art et politique / Between Art and Politics Artpress , 2016, v.438 no.1 , 40-43
- [학술지논문] Notes on the Duality in Rosalind Krauss' Post-Medium Condition 미학예술학연구, 2016, v.46 no.1 , 211-263
- [학술지논문] Hong Sung-Dam’s ‘Grotesque Realism’ and the Aesthetics of the Discomfort: A Bakhtinian Reading 현대미술학 논문집, 2016, v.20 no.2 , 149-200
- [학술지논문] After The Return of the Real: the Passion for the Real, the Rise of the Imaginary, and Image’s new tasks in the Era of Trauma 현대미술학 논문집, 2015, v.19 no.1 , 321-391
- [학술지논문] When ‘the Representation of disaster’ becomes ‘a Disaster of Representation’: The Cultural Politics of the Unrepresentation 미술사학보, 2014, v.42 no.42 , 66-94
- [학술지논문] Photographing the dead and the abject, the symptom of the real, and photography’s psychological momentums: on Andres Serrano’s The Morgue 현대미술학 논문집, 2014, v.18 no.2 , 95-143
- [학술지논문] Critical Discourses in the Post-Medium (or Post-Media) Era 서양미술사학회 논문집, 2014, v.41 no.41 , 181-209
- [학술지논문] Photography’s New Turn in the Post-Photographic Era 예술과 미디어, 2014, v.13 no.4 , 85-114
- [저역서] 아이 웨이웨이: 인간미래 국립현대미술관, 2022, 215
- [저역서] 한국현대미술작가조명IV 이형구 부산시립미술관, 2022, 249
- [저역서] 낯선 전쟁 국립현대미술관, 2020, 240
- [학술발표] '예술의 종말' 그리고 '종말의 예술': 아서 단토의 <9/11과 예술> 전시에 대한 소고 제 7회 미술사학 대회 <재난 극복과 미술사>, 대한민국, 2021-11-13 제7회 미술사학대회 발표집 , 2021
- [학술발표] ‘원환(圓環)’의 붕괴 그리고 폐허 위에 모여 살기: 사와라기 노이의 비평을 중심으로 본 일본 현대 미술 아시아 현대 미술 위기인가 기회인가?, 대한민국, 2021-12-11 예술과 미디어 학회 2021 하반기 학술대회 발표집, 2021
- [번역] 언더 블루 컵 - 포스트미디엄 시대의 예술 현실문화연구, 2023
Courses
-
2024-1st
-
History of Contemporary Art
- Subject No 10165Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~5 (ECC) , Fri 6~6 (146)
-
Study of Postmodern Art
- Subject No G18616Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 5~6 (HAK-512)
-
Education of Contemporary Art History
- Subject No FA151Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (HAK-204)
-
-
2023-2nd
-
History of Photography
- Subject No G14293Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~6 (HAK-508)
-
Methodology of Art History
- Subject No G14299Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 5~6 (HUM204)
-
Contemporary Art and Education of Art Criticism
- Subject No FA253Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (HAK-202)
- Classroom Changed
-
-
2023-1st
-
History of Contemporary Art 강의 계획서 상세보기
- Subject No 10165Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 7~7 (ECC) , Wed 6~6 (146)
-
Art Since 1945 I
- Subject No G14324Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 4~5 (HUM-204)
-
Education of Contemporary Art History
- Subject No FA151Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
-
-
2022-2nd
-
Theories of Art Criticism
- Subject No G14267Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 3~4 (HUM204)
-
Seminar in Contemporary Art I
- Subject No G14329Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~6 (HUM204)
-
Contemporary Art and Education of Art Criticism
- Subject No FA253Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (ECC-)
-
-
2022-1st
-
History of Contemporary Art
- Subject No 10165Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~6 , Wed 5~5
-
Art Since 1945 I
- Subject No G14324Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 5~6 (HUM204)
-
Education of Contemporary Art History
- Subject No FA151Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (ECC-)
-
-
2021-2nd
-
History of Photography
- Subject No G14293Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (HUM204)
-
Seminar in Contemporary Art I
- Subject No G14329Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 5~6 (ECC-)
-
Contemporary Art and Education of Art Criticism
- Subject No FA253Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (ECC-)
-
-
2021-1st
-
History of Contemporary Art
- Subject No 36904Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 , Wed 4~4
-
Art Since 1945 I
- Subject No G14324Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (ECC-)
-
Academic Background
University of Florida Ph.D.(미술사 )