Jihae Shin Associate Professor
Department of General Education
- Jinseonmi-gwan #331
- 02-3277-2170
Research Record
- COVID-19 상황에서의 초·중등학교 오케스트라 운영 실태 및 교사 인식 조사 문화예술교육연구, 2023, v.18 no.1, 227-250
- 블렌디드 러닝이 중등예비음악교사의 자기주도 학습능력 및 문제해결력에 미치는 영향 미래음악교육연구, 2023, v.8 no.1, 45-65
- 중등 음악교사의 과정 중심 평가 실태 및 인식 조사 교과교육학연구, 2023, v.27 no.2, 222-234
- 중등음악교사들의 다문화 음악교육의 실태 및 인식 조사 문화예술교육연구, 2023, v.18 no.2, 125-149
- 테크놀로지를 활용한 중학교 음악 교수·학습 방안 음악교육공학, 2023, v.0 no.57, 73-95
- Examining a collaborative community amongst music student teachers in Korea British Journal of Music Education, 2022
- 다문화가정 학생들의 꿈의 오케스트라 활동에 관한 사례연구 문화예술교육연구, 2022, v.17 no.2, 25-46
- 코로나19 상황에서의 서울지역 중·고등학교 음악 온·오프라인 수업 실태 분석* 예술교육연구, 2022, v.20 no.4, 63-80
- Korean novice music teachers' perceptions of their first years' challenges MUSIC EDUCATION RESEARCH, 2021, v.23 no.5, 568-579
- Preservice music teachers in Korea and their collaborative reflection with peers International Journal of Music Education, 2021
- 교육실습 과정에서 예비음악교사의 정체성 탐색: 대화적 자아 이론을 중심으로 미래음악교육연구, 2021, v.6 no.2, 41-62
- 예비음악교사의 테크놀로지 교수내용지식(TPACK) 역량에 대한 인식 분석 교과교육학연구, 2021, v.25 no.5, 326-337
- 콘텐츠 활용 중심 음악 수업에 대한 중학생의 인식 조사 예술교육연구, 2021, v.19 no.4, 23-40
- The effect of participation in a popular band program on students’ musical and extra-musical outcomes in Korea International Journal of Music Education, 2020, v.38 no.3, 370-382
- 모의수업을 경험한 중등예비음악교사의 교사 정체성 변화 탐색 음악교육공학, 2020, v.1 no.44, 87-107
- 음악영재 부모교육에 대한 타당성 연구 미래음악교육연구, 2020, v.5 no.2, 1-21
- 초임음악교사의 정체성 형성 과정 탐색 예술교육연구, 2020, v.18 no.4, 155-176
- 현장실습의 반성적 사고 과정에 나타난 중등 예비 음악 교사의 교수내용지식(PCK) 변화 탐색 교과교육학연구, 2020, v.24 no.1, 34-44
- Becoming a music teacher: Korean music student teachers’ perceptions of their student teaching experience Music Education Research, 2019, v.21 no.5, 549-559
- Experienced Korean primary teachers' perceptions of their difficulties in music classes BRITISH JOURNAL OF MUSIC EDUCATION, 2019, v.36 no.2, 173-182
- 신규 문화예술교육사의 현장교육경험에 대한 고찰 - 음악 분야 문화예술교육 현장을 중심으로 한국예술연구, 2019, no.25, 259-282
- 중등 음악과 예비교사의 마이크로티칭 경험 탐색: 피드백과 동료와의 협동 과정을 중심으로 음악교육연구, 2019, v.48 no.1, 125-144
- 창의수업 모형을 적용한 뮤지컬 수업의 개발과 효과성 탐구: 플립러닝, 액션러닝, VR을 중심으로 교과교육학연구, 2019, v.23 no.2, 176-184
- A collaborative group study of Korean mid-career elementary teachers for professional development in music INTERNATIONAL JOURNAL OF MUSIC EDUCATION, 2018, v.36 no.1, 85-95
- 중등예비음악교사의 교직에 대한 염려 조사 인간행동과 음악연구, 2018, v.15 no.1, 1~23
- Influences on Teachers’ Career Decision: Perspectives from Pre-Service Music Teachers in Korea 음악교육공학, 2017, v.1 no.32, 257~273
- Using interactions among in-service music teachers in a graduate programme for teacher support Music Education Research, 2017 , 1-12
- 대중음악밴드를 활용한 음악교육프로그램 사례연구 음악교육공학, 2017, v.1 no.33, 59~75
- 미국의 초급 현악 학생 오케스트라 교재 분석 문화예술교육연구, 2017, v.12 no.1, 99-120
- 미국의 학교 파트너십을 위한 지역사회 음악교육단체 사례 분석: 학교문화예술교육 활성화 방안을 중심으로 음악교육공학, 2017, no.30, 95
- 사회적 배려대상 음악영재의 음악성 발현을 위한 프로그램 개발 음악교수법연구, 2017, v.18 no.1, 87-116
- 음악교과를 위한 초등교사학습공동체의 운영 사례 연구 음악교육연구, 2016, v.45 no.3, 135~156
- 중등교사양성프로그램이 예비음악교사의 교수역량에 미치는 영향에 대한 인식 조사 음악교육연구, 2016, v.45 no.2, 169~186
- [학술지논문] A study on the actual condition of elementary and secondary school orchestra during COVID-19 and the perception of music teachers 문화예술교육연구, 2023, v.18 no.1 , 227-250
- [학술지논문] Examining a collaborative community amongst music student teachers in Korea BRITISH JOURNAL OF MUSIC EDUCATION, 2023, v.40 no.1 , 54-65
- [학술지논문] 블렌디드 러닝이 중등예비음악교사의 자기주도 학습능력 및 문제해결력에 미치는 영향 미래음악교육연구, 2023, v.8 no.1 , 45-65
- [학술지논문] 세계시민교육 역량 제고를 위한 교육대학원 음악교육전공 교과 운영 효과 조사 연구: 예비음악교사의 다문화 교육태도 및 교수효능감을 중심으로 인간행동과 음악연구, 2023, v.20 no.1 , 47-74
- [학술지논문] 중등 음악교사의 과정 중심 평가 실태 및 인식 조사 교과교육학연구, 2023, v.27 no.2 , 222-234
- [학술지논문] A Study on the Reality and Perception of Multicultural Music Education in Secondary Schools 문화예술교육연구, 2023, v.18 no.2 , 125-149
- [학술지논문] 테크놀로지를 활용한 중학교 음악 교수·학습 방안 음악교육공학, 2023, v.0 no.57 , 73-95
- [학술지논문] 다문화가정 학생들의 꿈의 오케스트라 활동에 관한 사례연구 문화예술교육연구, 2022, v.17 no.2 , 25-46
- [학술지논문] 코로나19 상황에서의 서울지역 중·고등학교 음악 온·오프라인 수업 실태 분석* 예술교육연구, 2022, v.20 no.4 , 63-80
- [학술지논문] Korean novice music teachers' perceptions of their first years' challenges MUSIC EDUCATION RESEARCH, 2021, v.23 no.5 , 568-579
- [학술지논문] Preservice music teachers in Korea and their collaborative reflection with peers INTERNATIONAL JOURNAL OF MUSIC EDUCATION, 2021, v.39 no.4 , 371-382
- [학술지논문] 교육실습 과정에서 예비음악교사의 정체성 탐색: 대화적 자아 이론을 중심으로 미래음악교육연구, 2021, v.6 no.2 , 41-62
- [학술지논문] 대중음악밴드 기반 통합문화예술교육 프로그램 개발 및 실행과 참여자의 경험에 관한 연구 음악교육공학, 2021, v.47 no.0 , 127-150
- [학술지논문] 예비음악교사의 테크놀로지 교수내용지식(TPACK) 역량에 대한 인식 분석 교과교육학연구, 2021, v.25 no.5 , 326-337
- [학술지논문] 콘텐츠 활용 중심 음악 수업에 대한 중학생의 인식 조사 예술교육연구, 2021, v.19 no.4 , 23-40
- [학술지논문] Self-directed Learning in Music Teacher Education: Perspectives from Pre-service Music Teachers in South Korea Malaysian Journal of Music, 2020, v.9 no.0 , 29-41
- [학술지논문] The effect of participation in a popular band program on students' musical and extra-musical outcomes in Korea INTERNATIONAL JOURNAL OF MUSIC EDUCATION, 2020, v.38 no.3 , 370-382
- [학술지논문] 모의수업을 경험한 중등예비음악교사의 교사 정체성 변화 탐색 음악교육공학, 2020, v.1 no.44 , 87-107
- [학술지논문] 음악영재 부모교육에 대한 타당성 연구 미래음악교육연구, 2020, v.5 no.2 , 1-21
- [학술지논문] 초임음악교사의 정체성 형성 과정 탐색 예술교육연구, 2020, v.18 no.4 , 155-176
- [학술지논문] 현장실습의 반성적 사고 과정에 나타난 중등 예비 음악 교사의 교수내용지식(PCK) 변화 탐색 교과교육학연구, 2020, v.24 no.1 , 34-44
- [학술지논문] Becoming a music teacher: Korean music student teachers’ perceptions of their student teaching experience MUSIC EDUCATION RESEARCH, 2019, v.21 no.5 , 549-559
- [학술지논문] Experienced Korean primary teachers' perceptions of their difficulties in music classes BRITISH JOURNAL OF MUSIC EDUCATION, 2019, v.36 no.2 , 173-182
- [학술지논문] Arts & Culture Educators’ On-site Teaching Experience of Music 한국예술연구, 2019, v.0 no.25 , 259-282
- [학술지논문] 음악영재 부모교육 프로그램 및 운영안 개발 연구 예술영재교육, 2019, v.2 no.1 , 31-55
- [학술지논문] 중등 음악과 예비교사의 마이크로티칭 경험 탐색: 피드백과 동료와의 협동 과정을 중심으로 음악교육연구, 2019, v.48 no.1 , 125-144
- [학술지논문] 창의수업 모형을 적용한 뮤지컬 수업의 개발과 효과성 탐구: 플립러닝, 액션러닝, VR을 중심으로 교과교육학연구, 2019, v.23 no.2 , 176-184
- [저역서] 실천주의 음악교육 철학 교육과학사, 2021, 756
- [저역서] 세계 여러 나라 학교 음악 교육과정 교육과학사, 2019, 368
- [연구보고서] 음악꿈나무 교육인력 프로그램 개발 기반 구축 한국예술영재교육연구원, 2019
- [학술발표] An Investigation of Collaborative Inquiry Between Preservice and Inservice Music Teachers The 9th Asian Conference on Education & International Development, 일본, 2023-03-29 ACEID The 9th Asian Conference on Education & International Development, 2023
- [학술발표] 음악수업에서 테크놀로지 활용에 대한 중·고등학교 음악교사의 인식 및 실태 조사 2022년 제 53회 여름 학술대회 미래사회를 이끄는 음악교육의 방, 대한민국, 2022-08-12 2022년 제 53회 여름 학술대회 미래사회를 이끄는 음악교육의 방향, 2022
- [학술발표] An investigation of beginning music teachers' identity construction International conference on research in education and social sciences, 포르투갈, 2019-02-05 International conference on research in education and social sciences, 2019
Courses
-
2024-1st
-
students Teaching II
- Subject No ED114Class No 10
- Year ( 2Credit , 2Hour)
-
-
2023-1st
-
Theory and Practice in Secondary School Music Education
- Subject No 35493Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (MUSIC209)
-
Logical Writing in Secondary Music Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No 37019Class No 01
- 3Year ( 2Credit , 2Hour) Tue 4~5 (MUSIC209)
-
students Teaching II
- Subject No ED114Class No 09
- Year ( 2Credit , 2Hour)
-
Foundations and Principles of Music Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No MU101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
Measurement and Evaluation in Music Education
- Subject No MU204Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
-
-
2022-2nd
-
Secondary School Teaching Methods in Music Education
- Subject No 35513Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (MUSIC209)
-
Foundations and Principles of Music Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No MU101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
Thesis Seminar in Music Education
- Subject No MU106Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
-
Practice in music education professional careers
- Subject No MU107Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-)
-
-
2022-1st
-
Theory and Practice in Secondary School Music Education
- Subject No 35493Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 3~4 (MUSIC209)
-
Logical Writing in Secondary Music Education
- Subject No 37019Class No 01
- 3Year ( 2Credit , 2Hour) Fri 1~2 (MUSIC209)
-
Foundations and Principles of Music Education
- Subject No MU101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
Measurement and Evaluation in Music Education
- Subject No MU204Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
-
Music Teaching and Learning for Global Citizenship Education
- Subject No MU304Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-)
-
-
2021-2nd
-
Secondary School Teaching Methods in Music Education
- Subject No 35513Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~6 (MUSIC316)
-
Seminar in Creative and convergent Education
- Subject No ED219Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 8~9 (EDU-)
-
Foundations and Principles of Music Education
- Subject No MU101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
- Classroom Changed
-
Thesis Seminar in Music Education
- Subject No MU106Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
-
2021-1st
-
Theory and Practice in Secondary School Music Education
- Subject No 35493Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 2~3 (MUSIC416)
-
Logical Writing in Secondary Music Education
- Subject No 37019Class No 01
- 3Year ( 2Credit , 2Hour) Tue 3~4 (MUSIC327)
-
Foundations and Principles of Music Education
- Subject No MU101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
-
Measurement and Evaluation in Music Education
- Subject No MU204Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
Academic Background
Teachers College, Columbia University Ed.D.(Music and Music Education)
The Ohio State University M.A.(Music)
Ewha Womans University 음악학사(관현악과)