EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Education

Seunghee Park Professor Emeritus

프로필 이미지 없음
Seunghee Park is a professor of special education and received her B.A, in education from Ewha Womans University in 1981 and her M.S. and Ph.D. in special education (intellectual disability) from Syracuse University in 1991. Her topics in research focus on intellectual disability, inclusive education, curriculum and instruction for persons with developmental disabilities. She started the first post-secondary program for persons with developmental disabilities at campus, called E-ACOLA in 2001 and the first supported employment of persons with developmental disabilities at Ewha in 2009. Both are still continuing and regarded as pioneering projects in Korea. She served as a consulting editor of AAMR(AAIDD)’s journal Mental Retardation. Seunghee Park is the author of numerous articles and has written and translated several books, including <Korean inclusive education: Toward better alignment of special and general education>, <Everyone here spoke sign language: Hereditary Deafness on Martha’s Vinerad>. Presently, she is the president of Korean Society of Special Education(KSSE).
  • Research Interests
    • intellctual and developmental disabilities, curriculum and instructional strategies for individuals with special education needs, postsecondary education, lifelong education and higheer education, supported employment, disability studies
Research Record
  • 발달장애학생을 위한 전문대학 기반 비학위 중등이후교육 운영체계의 핵심요소 개발 특수교육학연구, 2023, v.57 no.4, 253-288
    KCI dColl.
  • 한국 발달장애인의 특수교육의 궁극적 성과 지수 개발 특수교육학연구, 2023, v.58 no.3, 245-277
    KCI dColl.
  • ‘경계선급 지적기능성’ 통일된 용어 제안 및 교육지원 쟁점과 과제: 국내 최근(2010-2022)연구 문헌분석 특수교육학연구, 2022, v.57 no.2, 31-69
    KCI dColl.
  • 발달장애 아동의 성폭력 예방 거절기술 및 신고기술 수행을 위한 상황중심 성폭력 예방교육의 효과 정서·행동장애연구, 2022, v.38 no.4, 95-125
    KCI dColl.
  • 발달장애학생의 전문대학 기반 중등이후교육 운영체계 개발을 위한 교육관련자, 학생 및 학부모의 경험과 지원요구 특수교육, 2022, v.21 no.3, 115-144
    KCI dColl.
  • 전국 발달장애 초등학생의 학교생활만족도에 영향을 미친 개인, 학교 및 가족 변인 탐색 특수교육학연구, 2022, v.56 no.4, 223-249
    KCI dColl.
  • 직장인 대상 장애인식개선교육의 질적 지표 개발 : 장애에 대한 긍정적 인식의 구체적 기준 한국장애인복지학, 2022, v.56 no.56, 299-332
    KCI dColl.
  • 취업 발달장애인의 자기보고 직무만족도 수준과 영향 요인: 자기보고의 가치와 한계를 넘어 장애와 고용, 2022, v.32 no.2, 297-325
    KCI dColl.
  • 발달장애 고등학생 자녀의 중등이후교육에대한 학부모의 인식 및 프로그램 요구 특수교육, 2021, v.20 no.2, 63-95
    KCI dColl.
  • 발달장애 학생을 위한 플립러닝 적용방안 탐색 학습자중심교과교육연구, 2021, v.21 no.15, 915-933
    KCI dColl.
  • 상황중심 공감적 의사소통 프로그램이 초등 통합학급 학생들의 공감능력, 또래관계망, 장애학생에 대한 태도 및 공감적 대화행동에 미치는 영향 특수교육학연구, 2021, v.56 no.1, 105-138
    KCI dColl.
  • 장애인 문화예술교육 예술강사의 연수교육 내용 개발을 위한 요구 분석 정서·행동장애연구, 2021, v.37 no.2, 219-248
    KCI dColl.
  • 장애인의 날이 포함된 4월 신문기사에 나타난 장애인 이미지의 30년(1990-2020)간 변화 추이 장애와 고용, 2021, v.31 no.3, 165-202
    KCI dColl.
  • 지적장애를 가진 부모를 위한 자녀 양육지원 프로그램의 최선의 실제: 2000-2020년 선행연구 분석 한국장애인복지학, 2021, v.51 no.51, 205-238
    KCI dColl.
  • 발달장애인의 지원고용 직무 환경에서 사회적 통합의 의미와 사회적 통합 증진 방안 장애와 고용, 2020, 30(2), 171-206
    KCI dColl.
  • 발달장애학생 부모의 자녀 중학교 선택 요인 분석 특수교육, 2020, 19(3), 55-84
    KCI dColl.
  • 상황중심 공감적 의사소통 프로그램 개발: 초등 통합학교의 수업 적용 특수교육, 2020, 19(4), 79-109
    KCI dColl.
  • 전국 발달장애성인의 삶의 질 수준과 배경변인에 따른 삶의 질 수준의 차이 분석 지적장애연구, 2020, 22(4), 161-194
    KCI dColl.
  • 중학교 발달장애학생의 완전통합교육, 이대로 지속가능한가? 지적장애연구, 2020, v.22 no.1, 139-175
    KCI dColl.
  • 한국 발달장애 아동·청소년 정신건강요구 선별척도(KMS-CDD) 개발 및 타당화 특수교육학연구, 2020, 55(3), 33-62
    KCI dColl.
  • 발달장애성인의 삶의 질 측정도구 개발을 위한 문헌연구 특수교육, 2019, v.18 no.4, 53~80
    KCI dColl.
  • 서울 지역 사립초등학교의 특수교육요구 학생의 현황과 지원실태 및 교사의 통합교육 인식 특수교육, 2019, v.18 no.1, 111-141
    KCI dColl.
  • 장애관련전문가 5가지 집단과 일반인 집단의 지적장애인에 대한 다차원적 태도 분석 장애와 고용, 2019, v.29 no.4, 121~147
    KCI dColl.
  • 전국 로스쿨 학생의 지적장애인에 대한 다차원적 태도 분석: 로스쿨의 법조인 양성교육에 대한 함의 서울대학교 법학, 2019, v.60 no.4, 195-233
    KCI dColl.
  • 특수학교 기반 사회정서학습이 지적장애 학생의 사회정서지식, 사회정서 기술 및 또래 간 상호작용에 미친 영향 특수교육학연구, 2019, v.54 no.2, 95~127
    KCI dColl.
  • 한국 발달장애성인의 삶의 질 척도(QLS-KADD) 개발 및 타당화 특수교육학연구, 2019, v.54 no.3, 167-203
    KCI dColl.
  • 발달장애학생 간 비디오모델링을 활용한 상급학생교수가 중학생 학습자의 의복정리기술과 상급학생 교수자의 자아존중감에 미친 영향 특수교육학연구, 2018, v.53 no.1, 49~81
    KCI dColl.
  • 서울 지역 고등학교 특수학급 학생의 수업과 학교생활 실태: 고등학교 통합교육 내실화를 향한 문제 정의 지적장애연구, 2018, v.20 no.1, 25~59
    KCI dColl.
  • 서울 지역 초등학교의 통합교육 실행에 대한 특수교사와 일반교사의 평가: 초등 통합교육 질 지표를 중심으로 특수교육학연구, 2018, v.53 no.2, 23~52
    KCI dColl.
  • 일반초등학교와 특수학교의통합교류활동 프로그램이 비장애학생들과중도․중복 장애학생들에게 미친 영향 특수교육, 2018, v.17 no.3, 157~184
    KCI dColl.
  • 한국판 지적장애인에 대한 다차원적 태도 척도(K-ATTID) 타당화 특수교육학연구, 2018, v.53 no.3, 1~34
    KCI dColl.
  • ‘꽃보다 봉사’ 어린이집 봉사학습에 참여한 장애 및 비장애 초등학생과 유아의 경험과 성장에 관한 질적연구 특수교육학연구, 2017, v.52 no.1, 45~77
    KCI dColl.
  • 대인관계 향상 프로그램이 발달장애 고등학생의 친구관계 인식 및 자아개념에 미치는 영향 지적장애연구, 2017, v.19 no.2, 21~49
    KCI dColl.
  • 방과후 봉사학습 프로그램이 특수학교 발달장애 청소년의 친사회성, 이타심 및 정서지능에 미치는 영향 지적장애연구, 2017, v.19 no.4, 279~310
    KCI dColl.
  • 전국 초등학교 통합교육 환경에서 인성교육과 봉사학습 실행 실태 교육과학연구, 2017, v.48 no.2, 21~47
    KCI dColl.
  • Income Patterns of Households Including Individuals with Intellectual Disabilities According to Poverty Dynamics Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 2016, 18 June 2016
    SSCI Scopus dColl.
  • 상황이야기를 활용한 예절교수가 발달장애 성인의 경조사 예절행동과 공감능력에 미친 효과 특수교육학연구, 2016, v.51 no.3, 33
    KCI dColl.
  • 스마트폰 계산기 앱을 활용한 기능적 수학 교수가 지적장애성인의 예산범위 내 물건구매 기술에 미친 효과 특수교육, 2016, v.15 no.3, 5~33
    KCI dColl.
  • 자기조절 증진 프로그램이 초등 통합학급 학생들의 자기통제력, 또래지원 및 수업참여도에 미친 영향 정서·행동장애연구, 2016, v.32 no.3, 115~138
    KCI dColl.
  • 통합학급 교사와 특수교사의 장애이해교육 실시 경험: 교사들의 장애이해는 이대로 좋은가? 특수교육, 2016, v.15 no.4, 5
    KCI dColl.
  • 특수학급 설치 전국 초등학교의 학교차원 봉사활동 프로그램 운영과 장애학생의 참여 및 지원 실태 특수교육, 2016, v.15 no.1, 5-28
    KCI dColl.
  • 발달장애 청소년을 위한 자기장애 수용을 포함한 자기이해 교육: 현재 실태와 내용 타당화 특수교육학연구, 2015, v.50 no.3, 23-52
    KCI dColl.
  • 발달장애 학생 간 상급학생교수가 초등학생 학습자의 기능적 기술과 고등학생 교수자의 학교생활만족도와 자아존중감에 미친 효과 정서·행동장애연구, 2015, v.31 no.4, 149-176
    KCI dColl.
  • 발달장애학생의 고용전환 지원을 위한 “커리어점프 희망일자리” 프로그램 참여자와 관련자의 인식과 경험에 대한 질적 연구 장애와 고용, 2015, v.25 no.3, 73-100
    KCI dColl.
  • 초․중․고등학교 현장에서 실행된봉사활동 및 봉사학습의 내용, 효과 및 과제: 1995~2014년 국내외 연구 분석 특수교육학연구, 2015, v.50 no.2, 249-276
    KCI dColl.
  • 초등교육과정에 삽입된 공감향상 프로그램이 통합학급 학생들의 공감능력과 공격행동 및 학급풍토 인식에 미치는 영향 정서·행동장애연구, 2015, v.31 no.1, 337-364
    KCI dColl.
  • 노인정 봉사학습이 초등 통합교육 환경의 장애학생과 비장애학생에게 미친 영향 특수교육, 2014, 제13권 2호, 75-109
    KCI dColl.
  • 다양성 이해교육 프로그램이 초등 통합학급 학생들의 공감능력, 문화적 민감성 및 장애수용 태도에 미친 효과 특수교육, 2014, 제13권 3호, 53-76
    KCI dColl.
  • 데이트 기술 프로그램이 지적장애 고등학생의 대인관계 및 데이트 기술에 미치는 영향 지적장애연구, 2014, 제16권 3호, 93-121
    KCI dColl.
  • 지적장애 학생 교육의 최선의 실제- 현재 진전과 미래 진전을 위한 과제 지적장애연구, 2014, 제16권 2호, 1-31
    KCI dColl.
  • 협동학습을 통한 사회정서학습 프로그램이 통합학급학생들의 정서지능과 또래지원에 미친 영향 특수교육학연구, 2014, 제49권 2호, 213-239
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Core elements of the operation system for college-based non-degree postsecondary education for students with developmental disabilities 특수교육학연구, 2023, v.57 no.4 , 253-288
    KCI
  • [학술지논문] Special education;s ultimate outcome index for individuals with intellectual and developmental disabilities in Korea 특수교육학연구, 2023, v.58 no.3 , 245-277
    KCI
  • [학술지논문] Suggestions for use of the term 'borderline intellectual functioning' and issues and tasks for educational supports: A literature(2010-2022)review 특수교육학연구, 2022, v.57 no.2 , 31-69
    KCI
  • [학술지논문] Effects of a Situation-Based Sexual Abuse Prevention Program on the Performance of Sexual Abuse Prevention Skills in Children with Developmental Disabilities 정서·행동장애연구, 2022, v.38 no.4 , 95-125
    KCI
  • [학술지논문] A qualitative inquiry on the experiences and support needs of educational personnel, students with developmental disabilities and their parents for developing a system of college-based postsecondary education 특수교육, 2022, v.21 no.3 , 115-144
    KCI
  • [학술지논문] Exploring individual, school, and family variables in school satisfaction of children with developmental disabilities in Korea 특수교육학연구, 2022, v.56 no.4 , 223-249
    KCI
  • [학술지논문] 직장인 대상 장애인식개선교육의 질적 지표 개발: 장애에 대한 긍정적 인식의 구체적 기준 한국장애인복지학, 2022, v.56 no.56 , 299-332
    KCI
  • [학술지논문] 취업 발달장애인의 자기보고 직무만족도 수준과 영향 요인: 자기보고의 가치와 한계를 넘어 장애와 고용, 2022, v.32 no.2 , 297-325
    KCI
  • [학술지논문] Parents' perceptions and needs of postsecondary education program for their children with developmental disabilities 특수교육, 2021, v.20 no.2 , 63-95
    KCI
  • [학술지논문] A preliminary study on application of flipped learning to teaching practices for students with developmental disabilities 학습자중심교과교육연구, 2021, v.21 no.15 , 915-933
    KCI
  • [학술지논문] Effects of a situation-based empathic communication program on elementary students' empathy abilities, peer networks, attitudes toward students with disabilities, and empathic conversational behaviors 특수교육학연구, 2021, v.56 no.1 , 105-138
    KCI
  • [학술지논문] A Need Assessment for Developing In-Service Training Contents for Instructors of Culture and Art Education for Individuals with Disabilities 정서·행동장애연구, 2021, v.37 no.2 , 219-248
    KCI
  • [학술지논문] Changes in the image of persons with disabilities represented in the April newspaper articles of 1990-2020 in Korea 장애와 고용, 2021, v.31 no.3 , 165-202
    KCI
  • [학술지논문] 지적장애를 가진 부모를 위한 자녀 양육지원 프로그램의 최선의 실제: 2000-2020년 선행연구 분석 한국장애인복지학, 2021, v.51 no.0 , 205-238
    KCI
  • [학술지논문] Meanings and Promoting strategies of social inclusion for workers with developmental disabilities at supported employment settings 장애와 고용, 2020, v.30 no.2 , 171-206
    KCI
  • [학술지논문] An anlaysis of factors inflencing parents' choices of middle schools for their children with developmental disabilities 특수교육, 2020, v.19 no.3 , 55-84
    KCI
  • [학술지논문] Development of a sitiation-based empathic communication program for children in elementary inclusive schools 특수교육, 2020, v.19 no.4 , 79-109
    KCI
  • [학술지논문] An analysis of quality of Korean adults with developmental disabilities: Differences among the subgroups according to the adults' background variables 지적장애연구, 2020, v.22 no.4 , 161-194
    KCI
  • [학술지논문] Is the Current Practice of Full Inclusion for Middle School Students with Developmental Disabilities Sustainable? 지적장애연구, 2020, v.22 no.1 , 139-175
    KCI
  • [학술지논문] Development and validation of Korea Mental Health Needs Screening Scale for Children with Developmental Disabilities(KMS-CDD) 특수교육학연구, 2020, v.55 no.3 , 33-62
    KCI
  • [학술지논문] A literature review for the development of quality of life scale for adults with developmental disabilities 특수교육, 2019, v.18 no.4 , 53-80
    KCI
  • [학술지논문] Current status of supports for the studens with special education needs and teachers' perceptions on the inclusive education in private elementary schools in Seoul 특수교육, 2019, v.18 no.1 , 111-141
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis of Disability-Related Professionals’ and General Public’s Attitudes Towards Persons with Intellectual Disabilities 장애와 고용, 2019, v.29 no.4 , 121-147
    KCI
  • [학술지논문] Korean Law School Students’ Attitudes toward Individuals with Intellectual Disabilities: Implications for Law School Education 서울대학교 법학, 2019, v.60 no.4 , 195-233
    KCI
  • [학술지논문] Effects of Social Emotional Learning Implementedin a Special School on the Social Emotional Knowledge, Social Emotional Skills and Peer Interactions of Students with Intellectual Disabilities 특수교육학연구, 2019, v.54 no.2 , 95-127
    KCI
  • [학술지논문] Development and Validation of Quality of Life Scale for Korean Adults with Developmental Disabilities(QLS-KADD) 특수교육학연구, 2019, v.54 no.3 , 167-203
    KCI
  • [학술지논문] Effects of Cross-Age Peer Tutoring Using Video Modeling among Students with Developmental Disabilities on Tutees’ Clothing Organization Skills and Tutors’ Self-Esteem 특수교육학연구, 2018, v.53 no.1 , 49-81
    KCI
  • [학술지논문] 서울 지역 고등학교 특수학급 학생의 수업과 학교생활 실태: 고등학교 통합교육 내실화를 향한 문제 정의 지적장애연구, 2018, v.20 no.1 , 25-59
    KCI
  • [학술지논문] Teachers' evaluation of inclusive education practices in elementary schools at Seoul: Using the quality indicators of elementary inclusive education 특수교육학연구, 2018, v.53 no.2 , 23-52
    KCI
  • [학술지논문] Effects of an inclusive exchange program in special and ordinary schools involving elementary students with and without severe and multiple disabilities 특수교육, 2018, v.17 no.3 , 157-184
    KCI
  • [학술지논문] 한국판 지적장애인에 대한 다차원적 태도 척도(K-ATTID) 타당화 특수교육학연구, 2018, v.53 no.3 , 1-34
    KCI
  • [학술지논문] Income Patterns of Households Including Individuals with Intellectual Disabilities According to Poverty Dynamics JOURNAL OF POLICY AND PRACTICE IN INTELLECTUAL DISABILITIES, 2017, v.14 no.2 , 108-117
    SSCI
  • [학술지논문] ‘꽃보다 봉사’ 어린이집 봉사학습에 참여한 장애 및 비장애 초등학생과 유아의 경험과 성장에 관한 질적연구 특수교육학연구, 2017, v.52 no.1 , 45-77
    KCI
  • [학술지논문] 대인관계 향상 프로그램이 발달장애 고등학생의 친구관계 인식 및 자아개념에 미치는 영향 지적장애연구, 2017, v.19 no.2 , 21-49
    KCI
  • [학술지논문] Development of a Functional Science Curriculum for Adults with Intellectual and Developmental Disabilities 특수교육, 2017, v.16 no.1 , 125-154
    KCI
  • [학술지논문] The effects of after-school service-learning program on the prosocial skills, altruism, and emotional intelligence of adolescents with developmental disabilities in s special school 지적장애연구, 2017, v.19 no.4 , 279-310
    KCI
  • [학술지논문] 전국 초등학교 통합교육 환경에서 인성교육과 봉사학습 실행 실태 교육과학연구, 2017, v.48 no.2 , 21-47
    KCI
  • [학술지논문] 상황이야기를 활용한 예절교수가 발달장애 성인의 경조사 예절행동과 공감능력에 미친 효과 특수교육학연구, 2016, v.51 no.3 , 33-64
    KCI
  • [학술지논문] 스마트폰 계산기 앱을 활용한 기능적 수학 교수가 지적장애성인의 예산범위 내 물건구매 기술에 미친 효과 특수교육, 2016, v.15 no.3 , 5-33
    KCI
  • [학술지논문] The effects of a self-regulation enhancement program on students' self-control, peer support, and class participation in elementary inclusive classrooms 정서·행동장애연구, 2016, v.32 no.3 , 115-138
    KCI
  • [학술지논문] 통합학급 교사와 특수교사의 장애이해교육 실시 경험: 교사들의 장애이해는 이대로 좋은가? 특수교육, 2016, v.15 no.4 , 5-32
    KCI
  • [학술지논문] 특수학급 설치 전국 초등학교의 학교차원 봉사활동 프로그램 운영과 장애학생의 참여 및 지원 실태 특수교육, 2016, v.15 no.1 , 5-28
    KCI
  • [학술지논문] 발달장애 청소년을 위한 자기장애 수용을 포함한 자기이해 교육: 현재 실태와 내용 타당화 특수교육학연구, 2015, v.50 no.3 , 23-52
    KCI
  • [학술지논문] 발달장애 학생 간 상급학생교수가 초등학생 학습자의 기능적 기술과 고등학생 교수자의 학교생활만족도와 자아존중감에 미친 효과 정서·행동장애연구, 2015, v.31 no.4 , 149-176
    KCI
  • [학술지논문] 발달장애학생의 고용전환 지원을 위한 “커리어점프 희망일자리” 프로그램 참여자와 관련자의 인식과 경험에 대한 질적 연구 장애와 고용, 2015, v.25 no.3 , 73-100
    KCI
  • [학술지논문] A Preliminary Study on the Diagnostic Assessment Procedures for Identifying Students with Intellectual Disabilities at Special Education Support Centers at Seoul 지적장애연구, 2015, v.17 no.1 , 29-61
    KCI
  • [학술지논문] Current Status of the Instructional Practices of Special and Inclusive Classes in Nationwide Middle Schools in Korea 특수교육, 2015, v.14 no.1 , 27-62
    KCI
  • [학술지논문] 초․중․고등학교 현장에서 실행된봉사활동 및 봉사학습의 내용, 효과 및 과제: 1995~2014년 국내외 연구 분석 특수교육학연구, 2015, v.50 no.2 , 249-276
    KCI
  • [학술지논문] Effects of an Empathy Enhancing Program Embedded in the National Elementary Curriculum on Children's Empathy Ability, Aggressive Behaviors, and Inclusive Classroom Climate 정서·행동장애연구, 2015, v.31 no.1 , 337-364
    KCI
  • [학술지논문] Effects of a Diversity Education Program on the Students’ Empathy Ability, Cultural Sensitivity and Disabilities Acceptance Attitudes in an Inclusive Elementary School 특수교육, 2014, v.13 no.3 , 53-76
    KCI
  • [학술지논문] A Dating Skill Program for High School Students with Intellectual Disabilities: Effects on the Interpersonal Relationships and Dating Skills 지적장애연구, 2014, v.16 no.3 , 93-121
    KCI
  • [학술지논문] 협동학습을 통한 사회정서학습 프로그램이 통합학급학생들의 정서지능과 또래지원에 미친 영향 특수교육학연구, 2014, v.49 no.2 , 213-239
    KCI
  • [저역서] Undoing ableism: Teaching about disability in K-12 classrooms 피치마켓, 2023, 367
  • [저역서] Intellectual Disability; Definition, Diagnosis, Classification, and Systems of Supports 교육과학사, 2022, 225
  • [저역서] Instructional strategies for students with mild, moderate, and severe intellectual disability 교육과학사, 2021, 593
  • [저역서] Quality-Indicators Based Inclusive Education: An Implentation Guide 이화여자대학교출판문화원, 2019, 223
  • [저역서] 장애란 무엇인가? : 장애학 입문 학지사, 2016, 419
  • [저역서] Think college: Postsecondary education options for students with intellectual disabilities 시그프레스, 2015, 406
  • [학술발표] Development of core elements of the college-based non-degree postsecondary education operation system for students with developmental disabilities 한국특수교육학회 2022 동계학술대회, 대한민국, 아산, 2022-12-03 미래 특수교사의 양성 및 역량 강화 교육, 2022, 79-102
  • [학술발표] Implementation of person-centered planning and advance in special education best practices 한국특수교육학회 2021 추계학술대회, 대한민국, 공주, 2021-12-11 특수교육대상학생을 위한 개인중심 지원 방안, 2021, 19-40
  • [학술발표] Exploring determinants of school satisfaction of students with developmental disabilities in Korea 제1회 장애인삶 패널조사 학술대회 , 대한민국, 서울, 2021-11-26 제1회 장애인삶 패널조사 학술대회 발표 논문집, 2021, 3-22
  • [학술발표] Development and validation of the quality indicators of programs for raising disability awareness in workplaces 한국특수교육학회 2021 추계학술대회, 대한민국, 공주, 2021-12-11 특수교육대상학생을 위한 개인중심 지원 방안, 2021, 302-326
  • [학술발표] Variables affecting job satisfaction of individuals with developmental disabilities 2021년 한국조사연구학회 추계학술대회, 대한민국, 서울, 2021-11-26 2021년 한국조사연구학회 추계학술대회 발표논문집, 2021, 11-21
  • [학술발표] Changes in the images of people with disabilities represented in the April newspaper articles of 1990-2020 한국특수교육학회 2020추계학술대회, 대한민국, 공주, 2020-10-17 특수교육 지원 확대가 가져올 도전과 대응방안, 2020, 379-398
  • [학술발표] Effects of the sitiation-based empathic communication program on the inclusive elementary class students' empathy abilities, peer networks, disability acceptance attitudes, and empathic conversational behaviors 한국특수교육학회 2020추계 학술대회, 대한민국, 공주, 2020-10-17 특수교육 지원 확대가 가져올 도전과 대응방안, 2020, 119-134
  • [학술발표] A Practitioner's Guide to Quality Inclusive Education 한국특수교육학회 2019 추계학술대회, 대한민국, 아산, 2019-12-07 한국특수교육 전달체계의 재고: 누구에서 어디서 무엇을 어떻게 제공할 것인가?, 2019, 140-140
  • [학술발표] Effects of social emotional learning implemented in a special school on the social emotional knowledge and social emotional skills and peer interactions of students with intellectual disabilities 2019년 춘계학술대회, 대한민국, 서울, 2019-06-01 장애인 평생학습 지원을 위한 제도와 프로그램, 2019, 108-118
  • [학술발표] The current status of education and supports for the students with special education needs in private elementary schools in Seoul 한국특수교육학회 2018 춘계학술대회, 대한민국, 창원시, 2018-05-26 특수교육 교육과정의 효율적 실천과 교육의 질 제고, 2018
  • [학술발표] Validation of the Korean version of attitudes toward intellectual disability questionnaire 2018년 한국지적장애교육학회(2018 한국특수교육학회춘계학술대회), 대한민국, 창원시, 2018-05-26 특수교육 교육과정의 효율적 실천과 교육의 질 제고, 2018
  • [학술발표] Effects of an after-school service learning program on the prosocial skills, altruism, and emotional intelligence of adolescents with developmental disabilities 한국특수교육학회 2017 춘계 국제학술대회, 대한민국, 부산, 2017-05-13 특수교육 법, 제도, 정책: 기본권의 보장, 2017, 325-342
  • [학술발표] Effects of an inclusive exchange program between special and ordinary schools on elementary students with and without disabilities: A pilot study 한국특수교육학회 2017 춘계국제학술대회, 대한민국, 부산, 2017-05-13 특수교육 법, 제도, 정책: 기본권의 보장, 2017, 497-509
  • [학술발표] SSWR은 SSCI급 학술지 Research on Social Work Practice출판 Grand Challenges for Social Work: Setting a Research Agenda for the Future, 미국, Washington DC, 2016-01-15 SSWR 20th Annual Conference, 2016
  • [학술발표] Prospects and tasks for continuing education of individuals with developmental disabilities: Issues for promoting post-secondary education for individuals with developmental disabilities 2016 한국지적장애교육학회 학술대회, 대한민국, 부산, 2016-11-05 지적.발달장애인을 위한 평생교육의 방향 탐색, 2016, 1-28
  • [학술발표] Effects of etiquette instruction with social story on etiquette behavior and empathy ability of adults with developmental disabilities 2016 한국특수교육학회 춘계학술대회, 대한민국, 공주, 2016-05-28 한국 특수교육의 정체성 회복을 위한 자세, 2016
  • [학술발표] The effects of a self-regulation enhancement program on students' self-control, peer support, and class participation in elementary inclusive classrooms 2016 한국특수교육학회 춘계학술대회, 대한민국, 공주, 2016-05-28 한국 특수교육의 정체성 회복을 위한 자세, 2016
  • [학술발표] Developmenta of a self-understanding program with acceptance of disability for adolescents with developmental disabilities 2015년 한국특수교육학회 춘계학술대회, 대한민국, 서울, 2015-05-30 2015년 한국특수교육학회 춘계학술대회 자료집, 2015, 0-0
  • [학술발표] Effects of an empathy enhancing program embedded in the National Elementary Curriculum on children in inclusive classrooms 2015년 한국특수교육학회 춘계학술대회, 대한민국, 서울, 2015-05-30 2015년 한국특수교육학회 춘계학술대회 자료집, 2015, 0-0
  • [학술발표] Effects of cross-age peer tutoring on the tutee and tutor students with developmental disabilities in a special school 2015년 한국특수교육학회 춘계학술대회, 대한민국, 서울, 2015-05-30 2015년 한국특수교육학회 춘계학술대회 자료집, 2015, 0-0
  • [번역] What really works in special and inclusive education: Using evidence-based teaching strategies 교육과학사, 2018
Courses
  • 2023-2nd

    • Behavior Management for Students with Disabilities 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 30726Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~7 (EDU-)
    • Seminar in Special Education Curriculum

      • Subject No G13366Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~7 (EDU-)
    • Curriculum and Instructional Methods for Expceptional Children

      • Subject No SP241Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
      • Classroom Changed
  • 2023-1st

  • 2022-2nd

    • Behavior Management for Students with Disabilities

      • Subject No 30726Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 4~4 (EDU-) , Thu 5~5 (254)
    • Policy on Special Education and Social Services

      • Subject No G13133Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-A-414)
    • Policy in Special Education and Human Services

      • Subject No SP256Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-)
  • 2022-1st

    • Education of Exceptional Children

      • Subject No 37027Class No 02
      • Year ( 2Credit , 2Hour) Fri 6~7 (EDU-)
    • Research on Education for Children with Intellectual Disabilities

      • Subject No G13370Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~7 (EDU-)
  • 2021-1st

    • Disability and Society

      • Subject No 11079Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~6 , Wed 5~5
    • Advanced Seminar in Intellectual Disabilities

      • Subject No G13402Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~7 (EDU-)
Academic Background

Syracuse University Ph.D.(특수교육학)

Syracuse University M.S.(특수교육학)

Ewha Womans University 문학사(교육학)

Work Experience

Director, Children's Center for Developmental Support 2015-02-01 ~ 2017-01-31

Director, The Special Education Research Institute 2010-02-01 ~ 2012-01-31

Associate Vice President for Office of University Planning and Coordination(Evaluation) 2005-03-01 ~ 2007-01-31

Department Chair, Department of Special Education 1995-03-01 ~ 1997-01-31

Cambridge University, UK, Visiting Scholar 2000-02-01 ~ 2001-01-31

Tokyo Gakugei Univ. Japan, Guest Professor 2007-12-01 ~ 2008-07-31