EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Education

Youngchan Oh Professor

Department of Social Studies Education

오영찬 프로필 사진
OH Youngchan is an Professor in the Department of Social Studies Education, received his B.A., M.A., and Ph.D. degrees from Seoul National University, Department of Korean history. Since 1997 he has worked as a curator at the National Museum of Korea and a visiting curator at the British Museum in 2009-2010. In addition to his primary research in Korea’s ancient history focusing Lelang, he has also been interested in the history education utilizing the cultural heritage and the museum. Among his many publications are A Study of Lelang Commandery(Seoul: Sagyejeol, 2006), and in English, “William Gowland’s Korean Collection at the British Museum,”Orientations 41, no.8(2010).
  • Director, Korean Cultural Research Institute
  • Education Building A #501
  • 02-3277-2664
Research Record
  • 역사교사들의 현장학습 인식과 실천 역사교육연구, 2020, no.38, 211-252
    KCI dColl.
  • 열패한 식민지 문화의 전파-조선총독부박물관의 설립 배경- 서울과 역사, 2020, no.105, 141-180
    KCI dColl.
  • 조선총독부박물관 초기 소장품의 형성과 성격 역사학보, 2020, no.246, 1-29
    KCI dColl.
  • 민족의 기원을 찾아서–한국 상고 민족 담론의 창안 한국문화연구, 2019, v.37, 103-132
    KCI dColl.
  • 식민지박물관의 역사 만들기 - 조선총독부박물관 상설전시의 변천 역사와 현실, 2018, v.110, 199~231
    KCI dColl.
  • 낙랑토성 출토 봉니의 연대와 성격 동국사학, 2017, no. 63, 235~272
    KCI dColl.
  • Legacies of Japanese Colonialist Historiography and Scholarly Views on Wiman Joseon KOREA JOURNAL, 2016, v.56 no.1, 93-115
    AHCI KCI Scopus dColl.
  • 낙랑군 출토 봉니의 진위에 대한 기초적 검토 한국상고사학보, 2015, v.88 no.88, 5-29
    KCI dColl.
  • 모바일 기반 창덕궁 현장체험학습을 위한역사과 교수․학습 방안 개발 교과교육학연구, 2015, v.19 no.2, 621-644
    KCI dColl.
  • 기원전 2세기대 서북한 고고 자료와 위만조선 한국고대사연구, 2014, 76호, 95-125
    KCI dColl.
  • [학술지논문] The invention of ‘Gojeok (Old Relics)’; Institutionalization of Cultural Properties during Japanese Colonial Period in Korea 한국문화연구, 2023, v.45 no.0 , 109-139
    KCI
  • [학술지논문] 예맥의 종족성과 물질문화 한국고대사연구, 2023, v.1 no.109 , 89-122
    KCI
  • [학술지논문] Multiple Messages from Inscriptions of Northwestern Korea in the 4th Century 한국고대사연구, 2022, v.0 no.106 , 203-240
    KCI
  • [학술지논문] 미래 서울을 위한 수집: 서울역사박물관의 현대 컬렉션 서울역사박물관 리뷰, 2021, v.2021 no.0 , 54-79
  • [학술지논문] 역사교사들의 현장학습 인식과 실천 역사교육연구, 2020, v.0 no.38 , 211-252
    KCI
  • [학술지논문] 열패한 식민지 문화의 전파-조선총독부박물관의 설립 배경- 서울과 역사, 2020, v.0 no.105 , 141-180
    KCI
  • [학술지논문] 조선총독부박물관 초기 소장품의 형성과 성격 역사학보, 2020, v.0 no.246 , 1-29
    KCI
  • [학술지논문] 민족의 기원을 찾아서–한국 상고 민족 담론의 창안- 한국문화연구, 2019, v.37 no.0 , 103-132
    KCI
  • [학술지논문] 조선총독부박물관 문서의 분류 체계에 대한 시론 미술자료, 2019, v.0 no.96 , 181-208
    KCI
  • [저역서] 조선총독부박물관과 식민주의 사회평론아카데미, 2022, 376
  • [저역서] 한국 고대사를 바라보는 다양한 시선 진인진, 2021, 779
  • [저역서] Museum and Gallery Studies 사회평론 아카데미, 2020, 361
  • [학술발표] Symbol of Dragon-A Gold Buckle of Lelang in Korea Academic Conference on Archaeology: Turkiye-Korea-Azerbaijan International Cooperation, 터키, 이스탄불, 2023-10-12 ogy: Turkiye-Korea-Azerbaijan International Cooperation, 2023, 1-5
  • [학술발표] Archaeological Similarities between Early Korea and Vietnam The 22nd Congress of the Indo-Pacific Prehistory Association, 태국, 치앙마이, 2022-11-08 IPPA 22 Conference Program and Abstracts, 2022, 186-186
  • [학술발표] 일제시기 한국문화재와 소프트 파워 국외소재문화재재단 SOAS 공동 국제학술회의, 대한민국, 서울, 2022-08-12 국외소재문화재와 소프트 파워, 2022, 47-55
  • [학술발표] 전근대 및 일제시기 서울 백제유산에 대한 인식 2022 서울 백제역사유적 국제학술회의, 대한민국, 서울, 2022-11-17 서울의 백제유산에서 세계의 백제유산으로-세계 역사도시 유산의 보존과 활용, 2022, 31-39
  • [학술발표] 조선총독부박물관과 식민주의 대한민국역사박물관 이화여대한국문화연구원 공동 학술대회, 대한민국, 서울, 2022-07-07 일제 식민사학 다시 읽기, 2022, 18-24
  • [학술발표] 조선총독부의 고적조사사업과 (탈)식민주의 국립박물관 소장 일제강점기 자료의 공개와 활용, 대한민국, 2022-09-30 국립박물관 소장 일제강점기 자료의 공개와 활용, 2022, 199-209
  • [학술발표] 미래 서울을 위한 수집: 서울역사박물관의 현대 컬렉션 2021 서울역사박물관 학술대회, 대한민국, 2021-10-15 도시박물관 너의 갈 길을 묻는다., 2021, 56-79
  • [학술발표] 한일 문화재 연구 포럼의 성과와 과제 제10회 한일 문화재 전문가 세미나, 대한민국, 2021-08-13 한일 문화재 교류사업의 발전 방향, 2021, 68-87
  • [학술발표] 한국 상고 '민족'담론과 식민지 고적조사 한국상고사학회 제53회 학술대회, 대한민국, 서울, 2020-11-27 '통설'의 탄생-한국 상고사의 주류학설에 대한 발전적 검토, 2020, 15-22
  • [학술발표] Civilized or Colonized? : Sinicization in the Lelang Commandery and Romanization in Roman Britain Strange Korean Parallels 2019, 핀란드, 헬싱키, 2019-01-10 Strange Korean Parallels 2019, 2019
  • [학술발표] 국립중앙박물관 ‘본관품’의 형성과정과 그 성격 제43회 한국고고학전국대회, 대한민국, 대전, 2019-11-02 교류와 교통의 고고학-제43회 한국고고학전국대회, 2019, 343-348
  • [학술발표] 민족의 기원을 찾아서-한국 상고 민족 담론의 창안 2019 정기 학술 대회, 대한민국, 서울, 2019-10-17 한국 근현대 학문의 성립과 ‘통설’의 탄생2, 2019
Courses
  • 2024-1st

    • First-Year Seminar

    • How to Teach Korean History in Secondary Education

      • Subject No 21699Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 3~3 (EDU-A406) , Fri 2~2 (EDU-A406)
    • Teaching of Korean Ancient History

      • Subject No 30660Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~2 (EDU-A406) , Fri 3~3 (EDU-A406)
    • How to Teach Korean History in History Education

      • Subject No HI262Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
  • 2023-2nd

  • 2023-1st

  • 2022-2nd

    • Special Lectures on Koryo History for the Teachers

      • Subject No 30662Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 3~3 (EDU-A406) , Fri 2~2 (EDU-A406)
    • Fieldwork

      • Subject No 38236Class No 01
      • 4Year ( 1Credit
    • Topics in Education of History of Living and Cultural of Korea

      • Subject No G13656Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-A-501)
    • Contemporary World and History Education

      • Subject No HI154Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
  • 2022-1st

    • First-Year Seminar

      • Subject No 10857Class No 21
      • 1Year ( 1Credit Mon 7~7 (EDU-A406)
    • How to Teach Korean History in Secondary Education

      • Subject No 21699Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 (EDU-) , Wed 2~2 (152)
    • Teaching of Korean Ancient History

      • Subject No 30660Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 (EDU-A406) , Wed 4~4 (EDU-A406)
    • Topics in Korean History Education

      • Subject No G13531Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (-)
    • Understanding of Korean Political History for Teachers

      • Subject No HI251Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
  • 2021-2nd

    • Special Lectures on Koryo History for the Teachers

      • Subject No 30662Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 (EDU-) , Wed 4~4 (152)
    • Fieldwork

      • Subject No 38236Class No 01
      • 4Year ( 1Credit
    • History Education and Problems in Korea History

      • Subject No G13532Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
    • Introduction of the History

      • Subject No HI151Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
  • 2021-1st

    • First-Year Seminar

    • How to Teach Korean History in Secondary Education

      • Subject No 21699Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 , Wed 2~2
    • Teaching of Korean Ancient History

      • Subject No 30660Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 , Wed 4~4
    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Practicum II

    • Practicum in kindergarten

    • Teaching Practice

    • Field Training for Nutrition Teacher

      • Subject No 36288Class No 01
      • 4Year ( 2Credit
    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice(Health Education & Nursing)

    • Educational Practicum

    • Teaching Aptitude·Personality Test I

    • Teaching Aptitude·Personality Test II

    • Teaching Aptitude·Personality Test I

    • Teaching Aptitude·Personality Test II

    • Topics in Museum Studies

      • Subject No G17458Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-A410)
    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • How to Teach Korean History in History Education

      • Subject No HI262Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
Academic Background

Seoul Nat'l Univ. 문학박사(국사학)

Seoul Nat'l Univ. 문학석사(국사학)

Seoul Nat'l Univ. 문학사(국사학)

Work Experience

국립중앙박물관 학예연구관 2005-09-01 ~ 2012-02-29

Visiting Curator, The British Museum 2009-10-17 ~ 2010-10-16

2013-02-01 ~ 2019-02-01

2014-07-07 ~ 2018-07-06

2017-03-02 ~ 2018-03-01

2017-12-01 ~ 2019-11-30

2020-05-20 ~ 2021-05-19