오유란(吳柚蘭) 부교수

컴퓨터공학과

오유란 프로필 사진
오유란 조교수는 이화여자대학교 엘텍공과대학 컴퓨터공학전공 소속으로 세부전공분야는 인간컴퓨터상호작용이다. 이화여자대학교 컴퓨터공학에서 학사학위를 취득한 후, 미국 메릴랜드 주립대학에서 2016년 박사를 마쳤다. 그 후, 카네기멜론 대학에서 박사후 연구원으로 재직하다 2018년 3월부로 이화여자대학교에 부임하여 연구를 지속하고 있다. 관심분야는 Natural User Interface, Assistive Technology, Mobile/Wearable Computing, 증강현실 등이며, 사용자 개개인의 특수한 상황이나 선호도, 능력을 고려하여 정보에 대한 접근의 제약을 완화하거나 해소시켜주는 컴퓨팅 기술을 개발하는 것을 연구 목표로 하고 있다.  
  • 아산공학관 230호
  • 02-3277-6896
  • 연구관심분야
    • Human Computer Interaction, Natural User Interface, Assistive Technology, Mobile/Wearable Computing, Augmented Reality
연구실적
  • 치매 환자들을 위한 스토리텔링 치료 기법용 모바일 어플리케이션 “어제로의 산책” 아시아태평양융합연구교류논문지, 2024, v.10 no.1, 131-143
    KCI dColl.
  • AccessComics2: Understanding the User Experience of an Accessible Comic Book Reader for Blind People with Textual Sound Effects ACM Transactions on Accessible Computing, 2023, v.16 no.1, 3555720
    Scopus dColl.
  • EEG Feature Engineering for Machine Learning-Based CPAP Titration Optimization in Obstructive Sleep Apnea The International Journal of Advanced Smart Convergence, 2023, v.12 no.3, 89-103
    KCI dColl.
  • Exploring Low-Cost Grid-based Tactile Instruments for Understanding and Reproducing Shapes for People with Visual Impairments The International Journal of Advanced Smart Convergence, 2023, v.12 no.3, 127-140
    KCI dColl.
  • MoodChartBot: AI 챗봇을 활용한 기분기록지 어플리케이션 설계 및 구현 멀티미디어학회논문지, 2023, v.26 no.3, 503-508
    KCI dColl.
  • Prediction of Cognitive Ability Utilizing a Machine Learning approach based on Digital Therapeutics Log Data The International Journal of Advanced Smart Convergence, 2023, v.12 no.2, 17-24
    KCI dColl.
  • The Design Space of the Auditory Representation of Objects and Their Behaviours in Virtual Reality for Blind People IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 2023, v.29 no.5, 2763-2773
    SCIE Scopus dColl.
  • Supporting a crowd-powered accessible online art gallery for people with visual impairments: a feasibility study Universal Access in the Information Society, 2022, v.21 no.4, 967-982
    SCIE SSCI Scopus dColl.
  • Understanding the Importance of Presenting Facial Expressions of an Avatar in Virtual Reality The International Journal of Advanced Smart Convergence, 2022, v.11 no.4, 120-128
    KCI dColl.
  • Understanding the User Preferences in the Types of Video Censorship The International Journal of Internet, Broadcasting and Communication, 2022, v.14 no.2, 147-161
    KCI dColl.
  • 번역 교육의 효율화를 위한 웹 기반 학습 관리 플랫폼 개발: 프로토타입의 사용성을 중심으로 번역학연구, 2022, v.23 no.4, 67-95
    KCI dColl.
  • AccessComics: An accessible digital comic book reader for people with visual impairments Proceedings of the 18th International Web for All Conference, W4A 2021, 2021 , 3452425
    Scopus dColl.
  • Designing Product Descriptions for Supporting Independent Grocery Shopping of People with Visual Impairments Conference on Human Factors in Computing Systems - Proceedings, 2021 , 0
    Scopus dColl.
  • Improving mealtime experiences of people with visual impairments Proceedings of the 18th International Web for All Conference, W4A 2021, 2021 , 3452421
    Scopus dColl.
  • OverIT: An Interactive Overlay for Touchscreen-based UI Customization by Demonstration The International Journal of Advanced Smart Convergence, 2021, v.10 no.3, 143-148
    KCI dColl.
  • Review image accessibility for screen reader users: A systematic review and a road map Electronics (Switzerland), 2021, v.10 no.8, 953
    SCIE Scopus dColl.
  • Synthesizing the Roughness of Textured Surfaces for an Encountered-Type Haptic Display Using Spatiotemporal Encoding IEEE TRANSACTIONS ON HAPTICS, 2021, v.14 no.1, 32-43
    SCIE Scopus dColl.
  • Tactile colour pictogram to improve artwork appreciation of people with visual impairments Color Research and Application, 2021 , 103-116
    SCIE Scopus dColl.
  • Three-dimensional Nonvisual Directional Guidance for People with Visual Impairments 2021 IEEE International Conference on Pervasive Computing and Communications Workshops and other Affiliated Events, PerCom Workshops 2021, 2021 , 81-86
    Scopus dColl.
  • Touch screen exploration of visual artwork for blind people The Web Conference 2021 - Proceedings of the World Wide Web Conference, WWW 2021, 2021 , 2781-2791
    Scopus dColl.
  • Deep learning compensation of rotation errors during navigation assistance for people with visual impairments or blindness ACM Transactions on Accessible Computing, 2019, v.12 no.4, 19
    Scopus dColl.
  • Navcog3 in the wild: Large-scale Blind Indoor Navigation Assistant with Semantic Features ACM Transactions on Accessible Computing, 2019, v.12 no.3, 14
    Scopus dColl.
  • Supporting object-level exploration of artworks by touch for people with visual impairments ASSETS 2019 - 21st International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, 2019 , 600-602
    Scopus dColl.
  • 컴퓨터 초보자 소프트웨어교육에 있어서의 UML 도구의 적합성 연구 공학교육연구, 2019, v.22 no.6, 3-11
    KCI dColl.
  • [학술지논문] The Design Space of the Auditory Representation of Objects and Their Behaviours in Virtual Reality for Blind People IEEE TRANSACTIONS ON VISUALIZATION AND COMPUTER GRAPHICS, 2023, v.29 no.5 , 2763-2773
    SCIE
  • [학술지논문] “A Voice that Suits the Situation”: Understanding the Needs and Challenges for Supporting End-User Voice Customization CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2022, v.1 no.1 , 1-10
    SCIE
  • [학술지논문] Designing Product Descriptions for Supporting Independent Grocery Shopping of People with Visual Impairments CHI EA'21, 2021, v.1 no.1 , 1-6
    SCIE
  • [학술발표] Investigating Microinteractions for People with Visual Impairments and the Potential Role of On-Body Interaction Proceedings of the 19th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, 미국, Baltimore, 2017-10-30 Proceedings of the 19th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, 2017, 22-31
  • [학술발표] NavCog3: An Evaluation of a Smartphone-Based Blind Indoor Navigation Assistant with Semantic Features in a Large-Scale Environment Proceedings of the 19th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, 미국, Baltimore, 2017-11-01 Proceedings of the 19th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, 2017, 270-279
  • [지적재산권] AccessComics:시각장애인을 위한 접근 가능한 만화오디오북 국내 : 소프트웨어, 등록
  • [지적재산권] Target selection on a small form factor display 국외 : 특허, 등록, 10048837, 2018
강의
  • 2023-2학기

    • 인간컴퓨터상호작용 강의 계획서 상세보기

      • 학수번호 35913분반 01
      • 3학년 ( 3학점 , 3시간) 화 5~5 (공학A107) , 목 6~6 (공학A107)
      • 언어변경 팀티칭, 언어변경(영어->한국어)
    • 인간컴퓨터상호작용특론 강의 계획서 상세보기

      • 학수번호 G17618분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 목 4~5 (공학)
  • 2023-1학기

    • 정보기술과미래사회 강의 계획서 상세보기

      • 학수번호 11160분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간)
      • 원격강의 팀티칭
    • 소프트웨어융합창의설계

      • 학수번호 36503분반 01
      • 2학년 ( 3학점 , 4.5시간) 수 5~5 (공학A107) , 수 6~7 (공학A125-2)
      • 전공필수,영어강의 속강, 이론,실습
    • 가상현실 강의 계획서 상세보기

      • 학수번호 36510분반 01
      • 4학년 ( 3학점 , 3시간) 화 5~5 (공학A223) , 목 6~6 (공학A223)
    • 융합소프트웨어기초설계와지식재산

  • 2022-2학기

    • 정보기술과미래사회

      • 학수번호 11160분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간)
      • 원격강의 팀티칭
    • 인간컴퓨터상호작용

      • 학수번호 35913분반 01
      • 3학년 ( 3학점 , 3시간) 월 4~4 (공학) , 목 5~5 (153)
      • 영어강의
    • 인간컴퓨터상호작용특론 강의 계획서 상세보기

      • 학수번호 G17618분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 2~3 (공학)
  • 2022-1학기

    • 정보기술과미래사회

      • 학수번호 11160분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간)
      • 원격강의 팀티칭
    • 인간컴퓨터상호작용

      • 학수번호 35913분반 01
      • 4학년 ( 3학점 , 3시간) 월 3~3 , 수 2~2
      • 영어강의 이론,실습
    • 가상현실 강의 계획서 상세보기

      • 학수번호 36510분반 01
      • 4학년 ( 3학점 , 3시간) 월 2~2 , 목 3~3
  • 2021-2학기

    • 정보기술과미래사회

      • 학수번호 11160분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간)
      • 원격강의 팀티칭
    • 오픈SW플랫폼

      • 학수번호 38426분반 01
      • 2학년 ( 3학점 , 3시간) 월 6~7
      • 영어강의 속강
    • 인간컴퓨터상호작용특론 강의 계획서 상세보기

      • 학수번호 G17618분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 2~3 (공학)
  • 2021-1학기

    • 정보기술과미래사회

      • 학수번호 11160분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간)
      • 원격강의 CUBE(콘텐츠), 팀티칭
    • 인간컴퓨터상호작용

      • 학수번호 35913분반 01
      • 4학년 ( 3학점 , 3시간) 화 5~5 (공학A107) , 목 6~6 (공학A107)
      • 언어변경,영어강의
    • 소프트웨어융합창의설계 강의 계획서 상세보기

      • 학수번호 36503분반 02
      • 2학년 ( 3학점 , 4.5시간) 수 4~4 (공학A102) , 수 5~6 (공학A125)
      • 전공필수,언어변경 속강
학력

University of Maryland, College Park Ph.D.(Computer Science)

이화여자대학교 공학사(컴퓨터정보통신공학)