EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Social Sciences

Sae Kyung Yu Professor

Division of Communication & Media

유세경 프로필 사진
Professor Sae Kyung Yu is a professor of the school of Communication Media studies at Ewha Womans University.  Her primary teaching are ‘Global Communication’, ‘Media Economics’, ‘Introduction Broadcasting’, and ‘Visual Media Management’. Her main research interests are ‘Global Media Culture and its identity’ and ‘Flow and consumption of Global visual contents’. Especially, she has done many researches and seminars about ‘Korean Wave(Hallyu)’ focused on its cultural identity and effects on  Korean entertainment industry. She had international seminar with National Hochimin University about ‘Hallyu; beyond Asia to Golbal’ at Hochimin, Vietnam at June, 2012.  More than two hundered scholars and students participated in Seminar and discussed about the possibility of ‘Hallyu’ as a global culture. 
 Sae Kyung Yu is past president of Korean Women Communication Studies  (2011.12-2012.12) and has served on the chair of division of Global Communication Research in KSJCS (Korean Society of Journalism and Communication studies), member of board directors of KSJCS and KABS (Koean Association for Broadcasting and Telecommunication studies). 
  • Ewha-POSCO Building (Social Sciences) #413
  • 02-3277-3448
  • Office hours
    • 화요일 2시 -4시, 금요일 2시 -4시
Research Record
  • The effects of sponsorship disclosure in short-form video: A moderated mediation model of sponsorship literacy and perceived features of sponsored short-form video Computers in Human Behavior, 2024, v.150, 107969
    SSCI Scopus dColl.
  • OTT 플랫폼 선택에 영향을 미치는 이용자의 휴리스틱 요인에 대한 탐색적 연구 한국언론정보학보, 2022, v.112, 67-94
    KCI dColl.
  • 중국 인플루언서들의 K-pop 짧은 동영상 수용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 – 중국 ‘틱톡’ 사용자를 중심으로 한국콘텐츠학회 논문지, 2022, v.22 no.4, 28-36
    KCI dColl.
  • 행동경제학 관점에서 본 온라인 동영상 서비스(OTT)의 지속적 이용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 한국콘텐츠학회 논문지, 2022, v.22 no.8, 159-169
    KCI dColl.
  • SNS의 뉴스 콘텐츠 이용동기가 뉴스 콘텐츠 유형별 이용량에 미치는 영향: 참여행위의 매개효과 검증을 통하여 한국언론정보학보, 2020, v.104, 84-121
    KCI dColl.
  • ‘미투’ 운동의 매체 프레임과 변화에 관한 연구: 안희정 전 충남도지사 사건 보도와 실재의 재구성 미디어, 젠더 & 문화, 2020, v.35 no.2, 49-101
    KCI dColl.
  • An Empirical Analysis of the Role of Social Media in Korean Media and Product Consumption The International Journal of Advanced Culture Technology, 2018, v.6 no.4, 179~189
    KCI dColl.
  • 광고비 자원의 매체별 경쟁에 관한 연구: 지상파TV, 케이블TV, 온라인동영상 서비스를 중심으로 한국언론정보학보, 2018, v.90 no.0, 154~184
    KCI dColl.
  • 중국내 극장 개봉영화 흥행에 영향을 미치는 요인 한국콘텐츠학회 논문지, 2018, v.18 no.5, 357~366
    KCI dColl.
  • 중국의 TV와 온라인 동영상 사이트 간 경쟁에 관한 연구 한국 영상 콘텐츠 이용 동기 요인을 중심으로 한국언론정보학보, 2018, v.87 no.1, 214~242
    KCI dColl.
  • 짧은 동영상 이용 동기가 동영상 유형별 이용 정도에 미치는 영향에 관한 연구 한국방송학보, 2018, v.32 no.4, 65~102
    KCI dColl.
  • 외국 시청자들의 한국 드라마 등장인물에 대한 도덕성 평가와 드라마 ‘흥미도’와 ‘질 평가’와의 관계 분석 한국콘텐츠학회 논문지, 2017, v.17 no.5, 357~365
    KCI dColl.
  • 미국 여성 시청자의 한류 드라마 수용에 관한 연구-드라마 노출과 평가를 중심으로 한국콘텐츠학회 논문지, 2016, v.16 no.9, 40~50
    KCI dColl.
  • 채널 증가에 따른 예능 프로그램의포맷 다양성 변화 연구종합편성 채널 개국 전후를 중심으로 한국방송학보, 2016, v.30 no.1, 137-168
    KCI dColl.
  • 한국 예능 프로그램 포맷 수출 활성화 방안 연구: 글로벌 예능 프로그램 포맷 특성과의 비교분석을 중심으로 한국콘텐츠학회 논문지, 2016, v.16 no.12, 160
    KCI dColl.
  • 적소이론의 관점에서 본 종합편성채널의편성행위에 관한 연구: 프로그램 장르 의존전략을 중심으로 한국방송학보, 2015, v.29 no.4, 357-390
    KCI dColl.
  • 중국 방송사들의 프로그램 자원의존 전략에 관한 연구-CCTV1, 후난 위성방송, 강소 위성방송의 편성행위 분석을 중심으로 한국콘텐츠학회 논문지, 2015, v.15 no.10, 116-126
    KCI dColl.
  • 다매체 시대의 게임 플랫폼 경쟁에 관한 연구: 이용자 만족 요인을 중심으로 한국언론정보학보, 2014, 제66권 2호, 159-183
    KCI dColl.
  • 방송 뉴스 다채널 시대의 뉴스 프로그램 시청 동기와 충족에 관한 연구 한국방송학보, 2014, 제28권 1호, 89-130
    KCI dColl.
  • 일본 시청자의 한국 드라마 시청에 관한 연구-한일 역사 인식에 따른 한국 드라마 시청 성과를 중심으로 한국콘텐츠학회 논문지, 2014, 제14권 5호, 44-54
    KCI dColl.
  • 종합편성 채널 도입과 방송 뉴스 보도의 다양성: 철도노조파업 이슈에 대한 지상파 채널과 종합편성 채널 보도내용 분석을 중심으로 한국언론학보, 2014, 제58권 3호, 433-461
    KCI dColl.
  • [학술지논문] The effectsof sponsorship disclosure in short-form video: A moderated mediation model of sponsorship literacy and perceived features of sponsored short-form video COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR, 2023, v.150 no.1 , 1-15
    SSCI
  • [학술지논문] A Study on the Factors Influencing the Acceptance of K-pop Short-form Video Created by Chinese Influencers – Focusing on Chinese TikTok Users 한국콘텐츠학회 논문지, 2022, v.22 no.4 , 28-36
    KCI
  • [학술지논문] Factors Influencing OTT Continued Use: Focusing on the Behavioral Economics Perspective 한국콘텐츠학회 논문지, 2022, v.22 no.8 , 159-169
    KCI
  • [학술지논문] SNS의 뉴스 콘텐츠 이용동기가 뉴스 콘텐츠 유형별 이용량에 미치는 영향: 참여행위의 매개효과 검증을 통하여 한국언론정보학보, 2020, v.104 no.104 , 84-121
    KCI
  • [학술지논문] ‘미투’ 운동의 매체 프레임과 변화에 관한 연구: 안희정 전 충남도지사 사건 보도와 실재의 재구성 미디어, 젠더 & 문화, 2020, v.35 no.2 , 49-101
    KCI
  • [학술지논문] Uses and Satisfaction Afforded by Japanese Animation to Chinese Audiences Asian Journal of Journalism and Media Studies, 2019, v.2 no.2 , 1-16
    Scopus
Courses
  • 2024-1st

    • Media Writing and Public Speaking

      • Subject No 37540Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 2~3 (POSCO151)
    • Global Communication

      • Subject No G11564Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (POSCO-354)
  • 2023-2nd

  • 2023-1st

  • 2021-2nd

    • Visual Media management

      • Subject No 36053Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~6 , Thu 4~4
    • Media Economics

      • Subject No G13796Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~5 (POSCO351)
  • 2021-1st

    • Global Communication

      • Subject No G11564Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (POSCO353)