EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Social Sciences

Sae-Young Han Professor

Child Development & Intervention

한세영 프로필 사진

				
Research Record
  • 부모의 온정적 양육이 인지적 공감과 협동심을 통해 청소년의 학교생활만족에 미치는 영향 인간발달연구, 2023, v.30 no.4, 185-196
    KCI dColl.
  • 청소년의 분노억제와 전위된 공격행동의 관계에서 내외통제성향의 조절효과: 성차를 중심으로 인간발달연구, 2023, v.30 no.2, 93-103
    KCI dColl.
  • 청소년의 자아존중감이 협동심을 통해 공격성에 미치는 영향: 인지적 공감의 조절된 매개효과를 중심으로 인간발달연구, 2023, v.30 no.3, 171-183
    KCI dColl.
  • 너무 빨리 어른이 되어야만 하는 아이들: 코로나19 시대 아동양육시설 청소년의 진로와 자립 준비과정 인간발달연구, 2022, v.29 no.3, 133-162
    KCI dColl.
  • 부모의 도덕적 이탈 유도가 청소년의 도덕적 이탈을 통해 청소년의 반응적 공격성에 미치는 영향 인간발달연구, 2022, v.29 no.3, 259-280
    KCI dColl.
  • 부모의 심리적 통제와 남녀 대학생의 주도성이 진로미결정에 미치는 영향 인간발달연구, 2022, v.29 no.4, 95-118
    KCI dColl.
  • 아동학대경험이 경험회피, 사회불안 및 분노억제를 통해 청소년의 전위된 공격행동에 미치는 영향: 성차를 중심으로 인간발달연구, 2022, v.29 no.1, 251-273
    KCI dColl.
  • Links between television exposure and toddler dysregulation: Does culture matter? Infant Behavior and Development, 2021, v.63, 101557
    SSCI Scopus dColl.
  • 부모의 긍정적·부정적 양육태도, 중학생의 그릿, 학업무기력과 학업열의 간의 관계 열린부모교육연구, 2021, v.13 no.1, 103-125
    KCI dColl.
  • 부모의 성취압력이 초등학교 고학년의 학교적응에 미치는 영향: 학업스트레스와 그릿의 매개효과 학습자중심교과교육연구, 2021, v.21 no.8, 499-510
    KCI dColl.
  • 부모의 양육행동과 남녀 중학생의 명시적 자존감 및 암묵적 자존감 아동학회지, 2021, v.42 no.6, 679-694
    KCI dColl.
  • 부모의 온정적 양육태도가 대학생 자녀의 외상 후 성장에 미치는 영향: 정서인식명확성과 의도적 반추의 매개 효과 한국심리학회지: 발달, 2021, v.34 no.3, 67-86
    KCI dColl.
  • 부와 모의 자녀에 대한 관심감독 및 청소년의 성에 따른 청소년 자녀의 행복감 한국생활과학회지, 2021, v.30 no.1, 63-77
    KCI dColl.
  • 어머니가 지각한 양육행동이 아동의 집행기능 곤란과 불안을 통해 학교적응에 미치는 영향: 자기회기교차지연모델을 적용한 종단연구 아동학회지, 2021, v.42 no.2, 245-259
    KCI dColl.
  • 어머니와의 조건약속에 대한 아동의 이해와 경험: 어머니에 대한 신뢰감 및 자기조절능력과의 관계를 중심으로 아동학회지, 2021, v.42 no.1, 75-87
    KCI dColl.
  • 고등학생의 미래결과에 대한 고려와 자기통제가 능동 지연행동과 수동 지연행동에 미치는 영향 생활과학연구논총, 2020, v.24 no.1, 15-30
    KCI후보 dColl.
  • 부모-자녀의 언어/신체놀이 활동 참여와 자녀 어휘발달의 상호교류관계 및 종단적 효과: 영국의 유아기와 아동기를 대상으로 아동학회지, 2020, v.41 no.6, 125-141
    KCI dColl.
  • 부모의 온정성, 부정적 반응 및 부모애착과 아동기 자녀의 자발적 보고 간의 관계: 아동의 일상생활 영역을 중심으로 아동학회지, 2020, v.41 no.5, 13-30
    KCI dColl.
  • 아동의 일상생활 경험에 대한 자발적 보고의 탐색적 연구 한국보육지원학회지, 2020, v.16 no.3, 79-98
    KCI dColl.
  • 아버지의 거친 신체놀이와 양육참여 및 리더십에 따른 유아의 정서조절능력 아동학회지, 2020, v.41 no.2, 103-115
    KCI dColl.
  • 어머니, 교사, 청소년의 도덕적 이탈이 청소년의 직접공격성과 전위공격성에 미치는 영향 한국생활과학회지, 2020, v.29 no.6, 809-821
    KCI dColl.
  • 어머니의 감독과 심리적 통제가 청소년의 공격성에 미치는 영향: 도덕적 이탈의 매개적 역할 아동학회지, 2020, v.41 no.4, 1-15
    KCI dColl.
  • 집단의 도덕적 이탈이 남녀 청소년의 또래괴롭힘 방관 및 방어 행동에 미치는 영향: 또래동조성의 조절효과를 중심으로 아동학회지, 2020, v.41 no.3, 51-63
    KCI dColl.
  • 청소년 체험활동 만족도가 사회적 위축에 미치는 영향: 자아존중감과 공동체의식의 매개효과 Family and Environment Research, 2019, v.57 no.2, 243-255
    KCI dColl.
  • 청소년의 중간체계환경이 주관적 행복감에 미치는 영향: 공동체 소속감의 매개적 역할을 중심으로 인간발달연구, 2019, v.26 no.1, 69-89
    KCI dColl.
  • System size, collision energy, and rapidity dependence of collective dynamics measured by the PHENIX experiment at RHIC EPJ Web of Conferences, 2018, v.172, 3010
    Scopus dColl.
  • 경제적 박탈이 청소년의 행복감에 미치는 영향: 가족갈등과 청소년의 우울/ 불안의 매개효과 아동학회지, 2018, v.39 no.4, 55~65
    KCI dColl.
  • 보육교사의 마음챙김이 교사민감성에 미치는 영향: 소진의 매개효과 한국보육지원학회지, 2018, v.14 no.6, 69~88
    KCI dColl.
  • 청소년의 숙달목적지향성이 삶의 만족도에 미치는 영향에 대한 종단연구: 학교적응의 매개효과를 중심으로 한국보육지원학회지, 2018, v.14 no.3, 77~95
    KCI dColl.
  • 대학생의 자기비난이 사회불안에 미치는 영향: 자기용서의 조절효과를 중심으로 FAMILY AND ENVIRONMENT RESEARCH, 2017, v.55 no.6, 637~648
    KCI dColl.
  • 아동이 지각한 어머니의 심리적 통제와 애정․합리적 양육태도가 아동의 귀인양식에 미치는 영향 한국보육지원학회지, 2017, v.13 no.2, 1~19
    KCI dColl.
  • 어머니와 아동의 정서적 불안정성이 아동의 귀인양식에 미치는 영향: 아동이 지각한 어머니의 애정・합리적 양육행동의 매개효과 한국보육지원학회지, 2017, v.13 no.6, 21~41
    KCI dColl.
  • 어머니의 양육행동 내적 귀인과 정서적 불안정성이부모역할에 대한 자기평가에 미치는 영향 아동학회지, 2017, v.38 no.1, 49-62
    KCI dColl.
  • 유아의 부정적 정서에 대한 어머니의 지지적 반응과 비지지적 반응이 유아의 내면화 및 외현화 문제행동에 미치는 영향 한국보육지원학회지, 2017, v.13 no.3, 83~102
    KCI dColl.
  • 걸음마기 영아 어머니의 양육수행 성공여부에 따른양육행동 귀인과 부모역할 자기인식의 관계 한국보육지원학회지, 2016, v.12 no.3, 21~39
    KCI dColl.
  • 대학생의 관계지향성이 대인관계문제에 미치는 영향: 정서표현양가성의 매개적 역할 한국가정관리학회지, 2016, v.34 no.5, 135~150
    KCI dColl.
  • 부모감독과 부모의 또래인식이남녀아동의 또래관계에 미치는 영향 한국생활과학회지, 2016, v.25 no.6, 695
    KCI dColl.
  • 부모의 애정과 감독 및 비일관적 양육행동이 아동과 청소년의 정서문제에 미치는 영향 인간발달연구, 2016, v.23 no.3, 153~172
    KCI dColl.
  • 영유아교사의 교직윤리: 윤리강령을 중심으로 아동학회지, 2016, v.37 no.6, 185
    KCI dColl.
  • 학대경험과 자살생각에 따른 청소년 집단의 판별변인 분석 인간발달연구, 2016, v.23 no.3, 203~219
    KCI dColl.
  • 학령후기 아동의 내현적 자기애가 전위 공격성에 미치는 영향: 내면화된 수치심과 거부민감성의 매개효과 아동학회지, 2016, v.37 no.4, 129~143
    KCI dColl.
  • 성과 연령에 따라 청소년의 문화성향과 자의식적 정서가공감에 미치는 영향 Family and Environment Research, 2015, v.53 no.5, 581-594
    KCI dColl.
  • 성과 학년에 따라 청소년의 자의식적 정서, 공감, 용서가 친사회적 행동에 미치는 영향 한국가정관리학회지, 2015, v.33 no.5, 117-131
    KCI dColl.
  • 어머니의 애정적 양육행동과 심리·행동 통제가 유아의 문제행동에 미치는 영향: 자기통제의 매개효과 한국보육지원학회지, 2015, v.11 no.4, 271-292
    KCI dColl.
  • 이야기 상황에 따른 유아의 정서표현규칙이해: 의도추론유형과 성의 상호작용효과 한국보육지원학회지, 2015, v.11 no.5, 293-310
    KCI dColl.
Courses
  • 2024-1st

    • Human Development and the Family

    • Independent Study Ⅰ

      • Subject No G11787Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~6 (ECOL407-2)
    • Social and Emotional Development

      • Subject No G11795Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 3~4 (ECOL404)
  • 2023-2nd

    • Human Development and the Family

    • Advanced Child Development

      • Subject No G11771Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (ECOL404)
    • Independent Study II

      • Subject No G11804Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 5~6 (ECOL407-2)
  • 2023-1st

    • Human Development and the Family

    • Independent Study I

      • Subject No G11787Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 5~6 (ECOL407-2)
    • Social and Emotional Development

      • Subject No G11795Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (ECOL404)
  • 2021-2nd

    • Human Development and the Family

      • Subject No 10109Class No 02
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 3~3 , Fri 3~3
    • Advanced Child Development

      • Subject No G11771Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (ECOL404)
  • 2021-1st

    • Human Development and the Family

      • Subject No 10109Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 3~3 , Fri 3~3
    • Independent Study I

      • Subject No G11787Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 5~6 (ECOL404)
    • Social and Emotional Development

      • Subject No G11795Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (ECOL404)
Academic Background

University of Wisconsin-Madison Ph.D(Human Ecology)

Ewha Womans University 가정학석사(가정관리학과)

Ewha Womans University 가정학사(가정관리학과)

Work Experience

Department Chair, Child Development 2015-03-01 ~ 2019-07-31

Director, Ewha Institute of Childhood Education and Care 2017-12-01 ~ 2018-10-10

충북대학교 2004-09-01 ~ 2015-02-28

이화여대 등 2003-03-01 ~ 2004-08-31

Editor-in-chief, Korean Journal of Child Studies, Korean Association of Human Development 2017-01-01 ~ 2018-12-31

A member of steering committee, Korean Association of Child Studies 2017-11-01 ~ 2018-10-31

Chairman of childcare policy committee, Gangnam-ku, Seoul 2019-01-01 ~

A member of editorial board, Korean Association of Child Studies 2019-11-01 ~

연구실적 Research record in English (recent 5 years)
Choi, H., & Han, S. (2020). An Exploratory Study on Children’s Disclosure to Parents About Their Daily Activities. Korean Journal of Childcare & Education, 16(3), 79-98.
Hong, Y., & Han, S.(2020). The Effects of Father-Child Rough-and-Tumble Play, Father’s Involvement, and Father’s Leadership on Children’s Emotion Regulation. Korean Journal of Child Studies, 41(2),103-115.
Kim, J., & Han, S.(2020). The Influence of Collective Moral Disengagement on Adolescents’ Bystanding and Defending Behaviors of Peer Bullying: Moderating Effect of Peer Conformity. Korean Journal of Child Studies, 41(3), 51-63.
Lee, J., & Han, S.(2019). Effects of Maternal Differentiation of Self, Maternal Separation Anxiety and Overprotective Parenting on Children’s Separation Anxiety. Korean Journal of Childcare & Education, 40(6), 31-47.
Han, S., & Choi, H.(2019). The Effect of Adolescents’ Callousness on Reactive and Proactive Aggression Through Moral Disengagement. Korean Journal of Childcare & Education, 15(6), 77-98.
Han, S., Lim, H., & Lee, E. (2019). The Effects of Internalized Shame on Behavioral Displaced Aggression in Late Adolescence: The Mediating Effect of Social Anxiety. The Korean Journal of the Human Development, 26(4), 139-115.
Sohn, E., & Han, S.(2019). Effects of Mothers’ Perfectionism on Their Adolescent Daughters' Moral Disengagement Through Mothers’ Psychological Control. Korean Journal of Child Studies, 40(2),131-142.
Han, S., & Joo, J. (2019). The Reciprocal Relationship Between Young Children’s Vocabulary Ability and Physical Aggression: A Longitudinal Study Using Autoregressive Cross-lagged Modeling. orean Journal of Childcare & Education, 15(5), 23-45.
Han, S., Cho, I., & Han, A.(2019). The Effect of Mothers’ Reactions to Children’s Negative Emotions on the Children’s Social Power: The Mediating Effect of Children’s Emotional Regulation Ability, Korean Journal of Childcare & Education,15(1), 1-14.
Han, S., & Yoo, S.(2019). The Effect of Mesosystem on Adolescents’ Subjective Well-Being: The Mediating Role of Sense of Community. The Korean Journal of the Human Development, 26(1), 69-89.
Cho, Y., & Han, S.,(2019). Relationship between satisfaction with adolescent extracurricular activities and social withdrawal: The mediating effect of self-esteem and sense of community. Korean Journal of Child Studies, 57(2), 243-255.
Moon, J., & Han, S.(2019). Effects of Instagram Viewing Activity, Body Comparison, and Body Satisfaction on Self-Esteem of Female Undergraduate Students. The Korean JOournal of Developmental Psychology, 32(3), 61-78.
Han, S., & Cho, Y. (2019). The Effect of High Schoolers’ Callous-Unemotional Traits and Narcissism on Aggression. Korean Journal of Child Studies, Korean Journal of Child Studies, 40(4), 53-65.
Park, N., & Han, S.(2018). The Effects of Child Care Teachers’ Mindfulness on Teacher Sensitivity: The Mediating Effect of Burnout. Korean Journal of Childcare & Education, 14(6), 69-88.
Han, S., & Han, A.(2018). The Effect of Economic Deprivation on Adolescents’ Happiness: The Mediating Effects of Family Conflict and Adolescents’ Depression and Anxiety. Korean Journal of Child Studies, 39(4), 55-65.
Han, S., Choi, H., & Han, A.(2018). Longitudinal Study on the Effect of Adolescents' Mastery Goal Orientation on Life Satisfaction: Mediating Effect of School Adjustment. Korean Journal of Childcare & Education, 14(3), 77-95.
Han, S., Han, A., Yoon, N.(2017). Effects of Self-Criticism on Social Anxiety among College Students: Focus on Moderating Effects of Self-Foriveness. Family and Environment Research, 55(6), 637-648.
Han, A., & Han, S, (2017). The Effects of Mothers’and Children’s Emotional Instability on Children’s Attributional Style: Perceived Mediating Effect of Affectionate-Rational Parenting. Korean Journal of Childcare & Education, 13(6), 21-41.
Yoon, K., & Han, S.(2017). The Effects of Mothers’ Supportive and Non-supportive Reactions to Young Children’s Negative Emotions on Young Children’s Internal and External Problem Behavior. Korean Journal of Childcare & Education, 13(3), 83-102.
Han, A., & Han, S, (2017). he Effects of Mothers’ Psychological Control and Affectionate-Rational Parenting on Children’s Attributional Style, Korean Journal of Childcare & Education, 13(2), 1-19.
Lee, E., & Han, S.(2017). The Effects of Mothers’ Parental Internal Attributions and Neuroticism on Self-Perception of the Parental Role. Korean Journal of Child Studies, 38(1), 49-62.
Cho, E., Han, S., & Shin, H.(2016). Early Childhood Teacher’s Professional Ethics: The Code of Ethical Conduct. Korean Journal of Child Studies, 37(6), 185-200.
Han, S., & Lim, H.(2016). Effects of Parental Monitoring and Peer Recognition on Children's Peer Relationship. Korean Journal of Human Ecology, 25(6), 695-709.
Park, J., & Han, S.(2016). The Effects of College Students' Sociotropy and Ambivalence over Emotional Expressiveness on Interpersonal Problems. Journal of Korean Home Management Association, 34(5), 135-150.
Han, S., & Lee, S.(2016). Discriminant Analysis of Abuse and Suicidal Ideation Groups among Adolescents. The Korean Journal of the Human Development, 23(3), 203-219.
Lee, E., & Han, S.(2016). Effects of Affection, Monitoring and Inconsistent Parenting on the Emotional Problems of Children and Adolescents. The Korean Journal of the Human Development, 23(3), 153-172.
Lim, H., & Han, S. (2016). The Influences of Covert Narcissism on Displaced Aggression in Late Childhood: The Mediating Effects of Internalized Shame and Rejection Sensitivity. Korean Journal of Child Studies,37(4), 129-143.
Han, S., & Lee, E.(2016). The Relationship between Parental Attribution and Self-Perception in Parenting Roles to Parenting Success or Failure Situations among Mothers of Toddlers. Korean Journal of Childcare & Education, 12(3), 21-39.
Bae, S., & Han, S.(2015). Children's Understanding of Emotional Display Rules by Episodes: Interaction Effects of Intention Reasoning and Gender. Korean Journal of Childcare & Education, 11(5), 293-310.
Han, S.(2015). Effects of Adolescent Self-conscious Emotion, Empathy, and Forgiveness on Prosocial Behavior by Gender and Age. Journal of Korean Home management Association, 33(5), 117-131.
Han, S.(2015). Effects of Adolescents` Cultural Disposition and Self-Conscious Emotion on Empathy According to Gender and Age. Family and Environment Research, 53(5), 581-594.
Sung, H., & Han, S.(2015). Effects of Mother's Affectionate Parenting, Psychological·Behavioral Control on Young Children's Problem Behaviors: Mediating Effect of Self-control. Korean Journal of Childcare & Education, 11(4), 271-292.