EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Music

Malborg Kim Professor Emeritus

프로필 이미지 없음
Malborg Kim had her doctoral degree at the university of Wisconsin-Madison in 1986(On Expression and Its Artistic Meaning in Dance). She has been a professor at Ewha Womans University dance department since 1992, and being a pioneer of dance study by inaugurating ‘Understanding Dance’ class as a liberal arts course in Korea. She currently serves as a president of Dance Research Institute at Ewha. She is an advisor to the Korean Society for Dance Studies which is one of major dance society in Korea. Her book Understanding Dance(2003, Ewha Univ. press) was awarded as an excellent scholarly book by the Korean national academy of sciences and Dance Code (2011, hangil art publishing) was chosen as the representative research product in 10years' by the national research foundation of Korea. She published more than 9 books including two English written book(Korean Dance, Dancing Korea).
Research Record
  • Qualitative Thought in Dance 무용예술학연구, 2016, v.60 no.3, 37~51
    KCI dColl.
  • 니체의 이성비판과 20세기 현대 춤의 반향 무용예술학연구, 2015, v.54 no.3, 1-19
    KCI dColl.
  • 댄스 다큐멘터리 영화 「댄싱 베토벤 Dancing Beethoven 」(2016)의 내러티브 분석을 통한 댄스필름 논의 무용예술학연구, 2018, v.71 no.4, 1~26
    KCI dColl.
  • 윌리엄 포사이드의 「흩어진 군중 Scattered Crowd」에 나타나는헤테로토피아적 특성 연구 -‘탈훈육된 신체’를 중심으로 대한무용학회 논문집, 2018, v.76 no.2, 103~122
    KCI dColl.
  • 『일리아스』와 『오딧세이아』에 나타난 춤 의미 연구 무용예술학연구, 2017, v.66 no.4, 1~18
    KCI dColl.
  • 랑시에르(J. Rancière)의 사유를 통해 본 피나 바우쉬(Pina Baush)의 예술세계 ‘미학적 예술 체제(Régime Esthétique des Arts)’를 중심으로 무용예술학연구, 2017, v.63 no.1, 87~104
    KCI dColl.
  • 글로컬 시대 한국 컨템퍼러리 댄스의 표현과 의미-《묵향》,《 왕자 호동》,《 불쌍》을 중심으로 한국무용교육학회지, 2016, v.27 no.1, 89-109
    KCI dColl.
  • 질 들뢰즈의 감성론을 기반으로 한 접촉 즉흥에서의 감각에 대한 연구 대한무용학회 논문집, 2016, v.74 no.5, 109~122
    KCI dColl.
  • 자크 데리다의 해체론적 관점으로 본 현대춤의 탈중심화 논의 대한무용학회 논문집, 2015, v.73 no.6, 189-208
    KCI dColl.
  • 춤추는 주체의 마이너리티 논의-육체와 욕망 그리고 시간의 경계로부터의 탈주- 대한무용학회 논문집, 2015, v.73 no.2, 1-20
    KCI dColl.
  • 컨템퍼러리 댄스에 나타난 신체확장과 의미제롬 벨, 앙젤렝 프렐조카주, 자비에르 르 로이의 작품을 중심으로 무용예술학연구, 2015, v.57 no.6, 69-87
    KCI dColl.
  • 포스트모던 댄스에 나타난 비표현(anti-expression)에관한 논의-이본느 레이너의 「트리오 A」(1966)를 중심으로 대한무용학회 논문집, 2015, v.73 no.5, 109-132
    KCI dColl.
  • 20세기 무용예술에서의 리얼리즘 경향과 표현 무용예술학연구, 2014, 제50권 5호, 1-26
    KCI dColl.
  • 20세기 초엽 독일 현대춤에 나타난 실존적의미와 해석 무용예술학연구, 2014, 제47권 2호, 21-54
    KCI dColl.
  • 20세기 춤의 현대화 과정에 나타난 심리표현의특성* - 예술심리학의 논의와 비교를 중심으로 무용예술학연구, 2014, 제48권 3호, 65-89
    KCI dColl.
  • 기호학적 관점에서 바라본 춤의 현대성과 표현 무용예술학연구, 2014, 제48권 3호, 1-37
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Discuss Dance Films Through Narrational Analysis of The Dance Documentary Film Dancing Beethoven(2016) 무용예술학연구, 2018, v.71 no.4 , 1-26
    KCI
  • [학술지논문] 윌리엄 포사이드의 「흩어진 군중 Scattered Crowd」에 나타나는헤테로토피아적 특성 연구-‘탈훈육된 신체’를 중심으로- 대한무용학회 논문집, 2018, v.76 no.2 , 103-122
    KCI
  • [학술지논문] 『일리아스』와 『오딧세이아』에 나타난 춤 의미 연구 무용예술학연구, 2017, v.66 no.4 , 1-18
    KCI
  • [학술지논문] Discourses On the ‘Heterotopia’ of M. Foucault and W. Forsythe 무용예술학연구, 2016, v.59 no.2 , 21-36
    KCI
  • [학술지논문] A Comparative Study of Catharsis, Rasa, Shinmyung in Dance - Focused on the Aesthetic Experience - 무용예술학연구, 2013, v.41 no.41 , 1-30
    KCI
  • [학술지논문] Art Nouveau Style Symbolism in Loie Fuller's Dance 무용예술학연구, 2012, v.36 no.3 , 1-18
  • [학술지논문] Merce Cunningham -the Pioneer of the Deconstructive Aesthetics 무용예술학연구, 2012, v.35 no.35 , 1-18
  • [학술지논문] Dancer’s Body and the Open Structure of Contemporary Dance 무용예술학연구, 2011, v.34 no.34 , 1-27
  • [학술지논문] A Comparative Study on the Dance Writings of Edwin Denby and Deborah Jowitt -Focused on the Structure and the Critical Terms 무용예술학연구, 2009, v.26 no.26 , 1-49
  • [학술지논문] The Characteristics of Korean Movement Communication Evident in Traditional Korean Dance 무용예술학연구, 2006, v.18 no.18 , 1-28
  • [학술지논문] 한국춤에 나타난 미의식 무용예술학연구, 2002, v.10 no.10 , 17-44
  • [저역서] 현대무용사상:표현과 해체 이화여자대학교출판문화원, 2016, 430
  • [저역서] 일상과 예술 속의 커뮤니케이션 이화여자대학교 출판사, 2014, 214
  • [저역서] Dancing Korea:New Waves of Choreographers and Dance companies 한림출판사, 2012, 136
  • [저역서] Dance Art Code , 2011, 536
  • [저역서] Dance & Body , 2010, 350
  • [저역서] 한국의 일상 문화와 몸 , 2006, 256
  • [학술발표] Nietzschean Critique of Reason and Its Reflection On the 20th century Modern Dance 한국무용예술학회 제 20차 학술발표회, 대한민국, 서울, 2015-04-18 무용예술학연구, 2015, 109-140
  • [기타] 효명세자 2005
Courses
  • 2021-2nd

    • Understanding Dance

      • Subject No 10576Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~4 , Fri 5~5
    • Understanding Dance

      • Subject No 10576Class No 02
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 , Wed 4~4
    • Dance Codes

      • Subject No G10602Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (PHY-)
  • 2021-1st

    • Understanding Dance

      • Subject No 10576Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 , Thu 4~4
    • Understanding Dance

      • Subject No 10576Class No 02
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 , Wed 4~4
    • Dance Aesthetics

      • Subject No G10413Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (PHY-)
Academic Background

University of Wisconsin-Madison Ph.D.(무용)

Ewha Womans University 체육학석사(무용)

Ewha Womans University 문학사(무용)