Jisun Kim Professor
College of Liberal Arts/Department of Teaching Japanese to Speakers of Other Languages
Affiliation: Department of Japanese Language and Culture, College of Liberal Arts Official Title: Associate Professor Graduate School Attended: Doctorial Program, Graduate School of Humanities and Sciences, Ochanomizu University (Ph. D. in Applied Linguistics) Academic Society Joined: The Society for Research on Collaboration in Language Learning, The Korea Association of Japanese Education etc. Current Research Field: Japanese Education (Action Research: Peer-Learning and Reflection) Research Achievement: A practical research on peer-learning for supporting learner autonomy(2012), The state of the art in Japanese Education and Research(2012,2013) etc.
- Humanities Building #622
- 02-3277-4642
- Office hours
- 수 5시~
- Research Interests
- Japanese language Education, self-regulated learning, reflection
Research Record
- 韓国の日本語教育における授業形態の動向と課題 - オンライン教育への移行とその質の向上 - 비교일본학, 2023, v.58, 253-270
- 한국 콘텐츠 투어리즘의 확장가능성 탐색 - ‘일본의 콘텐츠 투어리즘’의 수업실천을 통해 - 비교일본학, 2022, v.55, 483-508
- 日本語教育研究の現状と展望 일본어학연구, 2021, no.67, 39-51
- 日本語授業の内省活動を通した自律的学習の支援 - 学習者の認識と方略使用を中心に - 비교일본학, 2020, v.49, 325-341
- 日本語教育における作文の回し読み活動の実践報告 일본문화연구, 2020, v.75 no.1, 125-142
- 日本語教育における教師間協働 - 韓国協働実践研究会での執筆・出版の取り組み - 일본어학연구, 2020, no.63, 125-138
- 「食の問題」をめぐる学習活動の実践報告 - 日本語教育における変容的学習に向けての試み 비교일본학, 2019, v.46, 327-356
- 内省シートを活用した内省活動の効果 -日本語教育における自律的学習の支援の観点から 일본어교육연구, 2019, no.49, 5~21
- 내성활동에 의한 비판적 사고태도의 촉진 가능성 -‘일본 언어와 문화’ 수업에서의 내성내용 분석- 일본문화연구, 2019, v.70 no.1, 5-26
- 協働活動に対する学習者の認識調査 ‒日本語教育の授業実践を通して‒ 일본근대학연구, 2018, v.60, 77~94
- 日本語授業における協働的内省活動の実践報告 -資質・能力の育成に向けた内省活動の可能性- 일본연구, 2018, v.77 no.1, 213~244
- 内省活動のデザインに向けた実践的提案 -日本語・日本文化の授業実践における内省活動の分析から- 일본어교육연구, 2017, v.41, 41~59
- 授業実践における内省活動の検討 - 日本語・日本文化の授業を対象に 비교일본학, 2017, v.40 no.1, 217~237
- 内省シェアリングを通したメタ内省の実践的試み -「日本言語と文化」の授業において- 일본문화연구, 2016, v.59, 41~66
- 블렌디드 러닝에서의 내성활동에 관한 실천보고 -사이버 캠퍼스를 활용한 학습자간 내성공유와 메타내성 일본어교육연구, 2016, no.37, 29
- ピア·ラーニングにおける教師の役割 -学習者の内省記録から- 일본어교육연구, 2015, v.32, 23-37
- ピア․ラーニングの協働的な学びに関する一考察― 学習者の内省に基づいて ― 일본학보, 2014, 101호, 17-32
- 持続可能性日本語教育の試み -韓国の大学における実践例 일본어학연구, 2014, 39호, 53-70
- [학술지논문] 韓国の日本語教育における授業形態の動向と課題 - オンライン教育への移行とその質の向上 - 비교일본학, 2023, v.58 no.1 , 253-270
- [학술지논문] Exploring the Expandability of Korean Contents Tourism Through the University Class 'Japanese Contents Tourism' 비교일본학, 2022, v.55 no.1 , 483-508
- [학술지논문] Scaffolding for self-regulated learning through multilayered reflection activities Linguistic Research, 2021, v.38 no.0 , 121-145
- [학술지논문] 일본어교육연구의 현황과 전망 일본어학연구, 2021, v.67 no.1 , 39-51
- [학술지논문] Supporting Autonomous Learning through Reflection Activities in Japanese Language Education: Focusing on Learners' Awareness and the Use of Learning Strategies 비교일본학, 2020, v.49 no.0 , 325-341
- [학술지논문] 일본어교육에서의 작문 윤독 활동에 관한 실천보고 일본문화연구, 2020, v.75 no.1 , 125-142
- [학술지논문] 일본어교육에서의 교사 간 협동 - 한국 협동실천연구회의 집필・출판 사례 - 일본어학연구, 2020, v.63 no.1 , 125-138
- [학술지논문] 「食の問題」をめぐる学習活動の実践報告 - 日本語教育における変容的学習に向けての試み - 비교일본학, 2019, v.46 no.0 , 327-356
- [학술지논문] 内省シートを活用した内省活動の効果 -日本語教育における自律的学習の支援の観点から- 일본어교육연구, 2019, v.49 no.1 , 5-21
- [학술지논문] 内省活動による批判的思考態度の促進可能性 -「日本言語と文化」授業における内省内容の分析- 일본문화연구, 2019, v.70 no.1 , 5-26
- [학술지논문] 協働活動に対する学習者の認識調査 ‒日本語教育の授業実践を通して‒ 일본근대학연구, 2018, v.60 no.0 , 77-94
- [학술지논문] 일본어수업에서의 협동적 내성활동에 관한 실천보고-자질・능력 육성을 위한 내성활동의 가능성- 일본연구, 2018, v.77 no.1 , 213-244
- [학술지논문] 内省活動のデザインに向けた実践的提案 -日本語・日本文化の授業実践における内省活動の分析から- 일본어교육연구, 2017, v.41 no.0 , 41-59
- [학술지논문] 授業実践における内省活動の検討 - 日本語・日本文化の授業を対象に - 비교일본학, 2017, v.40 no.1 , 217-237
- [학술지논문] 내성공유를 통한 메타내성의 실천적 시도-'일본언어와 문화'수업을 대상으로- 일본문화연구, 2016, v.0 no.59 , 41-66
- [학술지논문] A Practical Study of Reflection Activities Using Cyber Campus in Blended Learning 일본어교육연구, 2016, v.0 no.37 , 29-47
- [학술지논문] The Role of Teacher in Peer Learning: Based on Learners' Reflection 일본어교육연구, 2015, v.32 no.1 , 23-37
- [학술지논문] A Study of Sharing Reflection in Peer Learning 일본어문학, 2015, v.71 no.1 , 117-142
- [학술지논문] A Study of Cooperative Learning in Peer-Learning: Based on Learner's Reflection 일본학보, 2014, v.101 no.1 , 17-32
- [학술지논문] 지속가능성 일본어교육의 시도 -한국 대학에서의 실천 사례- 일본어학연구, 2014, v.39 no.0 , 53-70
- [학술지논문] A Practical Suggestion for Facilitating Learner Reflection: Class Design of Reflective Peer Activity 일본문화연구, 2013, v.48 no.1 , 131-148
- [학술지논문] 日本語教育におけるピア・ラーニング実践研究の焦点 -ピア活動のプロダクト、プロセス、内省- 일본연구, 2012, v.54 no.0 , 309-332
- [학술지논문] 자율성 지원을 위한 협동 학습의 실천과 의의 -내성적 협동 활동의 분석- 일본문화연구, 2012, 93-111
- [학술지논문] Self-assessment on interaction in peer learning: Use of Can-do statements 일본근대학연구, 2011, 85-100
- [학술지논문] 협동 학습을 통한 자율적 학습 능력의 촉진 가능성 -내성에 나타난 학습 전략의 의식화를 중심으로- 일본문화연구, 2011, 99-119
- [학술지논문] 한일의 대인관계 수복행동 -책임소재가 제3자나 외적 요인에 있는 경우- 일본언어문화, 2011, 111-137
- [학술지논문] ピアリスニングを取り入れた日本語授業の實踐硏究 -學習者の內省記錄の分析- 일본문화연구, 2010, v.36 , 81-102
- [학술지논문] 대인 관계 회복 행동에 관한 연구 담화와 인지, 2009, v.16 no.2 , 1-20
- [저역서] 알면 다르게 보이는 일본문화 4 (공저) 지식의날개, 2024, 602
- [저역서] Peer Learning for Japanese Education: Building a sustainable and developmental platform for practical research on collaboration ひつじ書房, 2021, 239
- [저역서] 협동학습의 수업디자인과 실천 입문 (協働学習の授業デザインと実践の手引き) 학고방, 2020, 238
- [저역서] 日本語文法 KNOU Press(한국방송통신대학교출판문화원), 2015, 286
- [저역서] BASIC JAPANESE 1 이화여자대학교출판부, 2014, 131
- [저역서] BASIC JAPANESE 2 이화여자대학교출판부, 2014, 157
- [저역서] 일본어교육 연구의 최전선 2013 도서출판 책사랑, 2013, 416
- [저역서] 日本語學 日本語敎育 5.談話 제이앤씨, 2013, 339
- [저역서] 일본어학 연구의 최전선 2012 책사랑, 2012, 480
- [저역서] 일본어교사를 위한 학습분석과 디자인 -언어습득 과정의 시점으로 본 일본어교육- , 2009, 241
- [학술발표] 韓国の協働実践研究の動向 第19回協働実践研究会, 일본, Tokyo, 2024-02-15 第19回協働実践研究会予稿集(온라인게시), 2024
- [학술발표] 韓国の日本語教育における授業形態の動向 2023年台湾日本語教育研究国際シンポジウム, 대만, Taipei, 2023-11-25 DX時代における日本語教育の挑戦と課題, 2023, 27-36
- [학술발표] 日本語教育研究の現状と展望-「ICT活用・オンライン授業」に焦点を当てて 第43,44回 国際学術発表大会, 대한민국, 2021-09-11 韓国日本語学会 第43,44回 国際学術発表大会, 2021
- [학술발표] 韓国の日本語教育における教師研修 第16回協働実践研究会, 일본, zoom(온라인실시간개최), 2021-02-28 世界に広がる協働実践:10年の歩みとこれから, 2021
- [학술발표] 韓国協働実践研究会における教師間協働-『協働学習の授業デザインと実践の手引き』作成の試み 2019년도 동계국제학술대회, 대한민국, 2019-12-07 2019년도 동계국제학술대회, 2019, 33-36
- [학술발표] 内容重視の批判的日本語教育における協働的内省活動の可能性 비판적언어교육국제심포지엄, 일본, 도쿄, 2018-07-01 비판적언어교육국제심포지엄, 2018
- [학술발표] Moodleを活用した初級日本語授業の実践報告-協働活動を取り入れる試みの試案- 한국일본연구단체 제6회 국제학술대회(한국일본학회 제95회), 대한민국, 2017-08-25 한국일본연구단체 제6회 국제학술대회 프로시딩, 2017, 213-215
- [학술발표] 日本語教育における内省活動のデザインと実践 2017応用日語教学研究国際学術研討会, 대만, 가오슝, 2017-11-25 2017応用日語教学研究国際学術研論会-跨領域・翻訳・結合-論文集, 2017, 32-44
- [학술발표] 『韓國の大學におけるブレンデッドラーニングの試み-日本語敎育現場の敎授・學習モデルの構築に向けて-』 「サイバーキャンパスを活用した內省活動」 International Conference on Japanese Language Education, 인도네시아, 2016-09-10 ICJLE Conference Program, 2016
Courses
-
2024-1st
-
Beginning Japanese 강의 계획서 상세보기
- Subject No 10570Class No 05
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 7~7 (HAK507) , Wed 6~6 (HAK507)
-
Japanese Society and Language through Food Content 강의 계획서 상세보기
- Subject No 39457Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 (HAK853) , Wed 4~4 (HAK853)
-
-
2022-2nd
-
Beginning Japanese
- Subject No 10570Class No 02
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 7~7 (POSCO366) , Wed 6~6 (POSCO366)
-
Japanese Language and Culture
- Subject No 37453Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 (POSCO359) , Wed 4~4 (POSCO359)
-
-
2022-1st
-
Beginning Japanese
- Subject No 10570Class No 02
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 7~7 , Wed 6~6
-
Beginning Japanese
- Subject No 10570Class No 05
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~6 , Wed 5~5
-
TJSOL Convergence AreaⅣ:Task-based & collaborative learning
- Subject No Y93227Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (ECC-)
-
-
2021-2nd
-
Beginning Japanese
- Subject No 10570Class No 02
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 , Wed 4~4
-
Japanese contents tourism
- Subject No 38826Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~6 , Wed 5~5
-
Understanding Second Language Acquisition & Japanese Learner Language
- Subject No Y93219Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (ECC-)
-
-
2021-1st
-
Beginning Japanese
- Subject No 10570Class No 02
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 4~4 , Thu 5~5
-
Japanese current topics
- Subject No 36922Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~6 (ECC) , Wed 5~5 (144)
-
TJSOL Pedagogical FundamentalsⅡ:Methodology of Teaching
- Subject No Y91102Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (-)
-
Academic Background
Ochanomizu University 인문과학박사(비교문화학일본어교육)
Ochanomizu University 인문과학석사(일본언어문화학)