EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Liberal Arts

Hyung-Sook Lee Professor

Division of English Language & Literature/Interdisciplinary Program of Media, Arts and Humanities

이형숙 프로필 사진
Dr. Hyung-Sook Lee is Professor of the Department of English Language and Literature, and teaches cultural studies and film studies. She received her Ph.D. from the Division of Critical Studies, School of Cinematic Arts at the University of Southern California. She researches in the areas of English Language cinema, Asian cinema, transnationalism, glocalism, feminism, postcolonialsim, genre studies, etc., and has published articles and chapters both in English in Korean reflecting these themes. She also actively participates in the activities of SCMS(Society for Cinema and Media Studies/global), Association of Literature and Film(Korea), The American Studies Association of Korea, The Korean Association for Feminist Studies in English Literature, etc.
  • Department Chair, English Language and Literature
  • Humanities Building #510
  • 02-3277-6682
Research Record
  • 사무엘 풀러의 한국전쟁 영화에 나타나는 폐쇄적 공간 연구: <철모>와 <총검장착> 비교문학, 2020, no.82, 203-231
    KCI dColl.
  • Transnational Film Remaking and Destabilized Meanings: Reading Kim Jee-woon's The Good, the Bad, the Weird KOREA JOURNAL, 2019, v.59 no.3, 53-78
    AHCI Scopus KCI dColl.
  • 정창화 영화에서의 전쟁, 이국적 공간, 장르의 문제: <사르빈강에 노을이 진다>의 재현 전략 연구 문학과 영상, 2019, v.20 no.2, 269-298
    KCI dColl.
  • 1960년대 초국적 영화 리메이크 및 장르의 재구성: <요짐보>, <황야의 무법자>, <황야의 외팔이> 연구 문학과 영상, 2018, v.19 no.3, 463~496
    KCI dColl.
  • 영화 <디 아워스>에서 시간 속에 갇힌 인물들 영미문학페미니즘, 2017, v.25 no.2, 91~117
    KCI dColl.
  • 경외와 비판의 경계: 로버트 알트만의 <플레이어>에서의 할리우드 그리기 미국학 논집, 2016, v.48 no.2, 139~161
    KCI dColl.
  • 영화 <델마와 루이스>에서의 장르의 전복과 관객성의 문제 영미문학페미니즘, 2015, v.23 no.2, 147-170
    KCI dColl.
  • 영화 <숏컷>에서의 LA 초상과 표면적 모티브 연구 비교문학, 2015, v.67, 263-288
    KCI dColl.
  • 크리스마스 이야기에 대한 전복적 메타픽션: ‘오기 렌’(Auggie Wren) 3부작 연구 영미문학교육, 2015, v.19 no.2, 169-196
    KCI dColl.
  • 영화 <벤자민 버튼의 시간은 거꾸로 간다>의 자기반영성 연구 문학과 영상, 2013, 제14권 4호, 1129-1152
    KCI dColl.
  • 해외 한국 영화 연구의 동향 한국문화연구, 2013, 제25권, 277-285
    KCI후보 dColl.
  • 히치콕의 <이창>에서의 공간에 대한 알레고리적 읽기 미국학 논집, 2013, 제45권 2호, 217-239
    KCI dColl.
  • 1950년대 할리우드 장르와 사실주의의 다양한 변주: <하이눈>과 <워터프론트> 연구 문학과 영상, 2012, 제13권 4호, 765-793
    KCI dColl.
  • 전후 할리우드의 여성 산보자: 영화 <티파니에서 아침을> 연구 영미문학페미니즘, 2012, 제20권 2호, 227-251
    KCI dColl.
  • 테네시 윌리엄즈 영화에서의 여성의 위기와 가족 멜로드라마의 쇠퇴: <베이비 돌>과 <뜨거운 양철 지붕 위의 고양이>연구 영미문학교육, 2012, 제16권 3호, 95-118
    KCI dColl.
  • 셰익스피어 영화에 있어서의 자기반영성: <햄릿>(2000)과 <야연>(2006)을 중심으로 문학과 영상, 2011, 제12권 4호, 1055-1081
    KCI dColl.
  • 할리우드 다문화주의의 한계: 영화 <크래쉬> 연구 미국학 논집, 2011, 제43권 3호, 5-25
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Hallyu Stars in Hollywood Films and the Imagining of Glocal Asians 문학과 영상, 2015, v.16 no.1 , 25-50
    KCI
  • [학술지논문] Slumdog Millionaire and the Issues of Multinational Co-production 문학과 영상, 2010, v.11 no.3 , 713-740
  • [학술지논문] The Politics of Visual Pleasure in Homosexual Films: On Brokeback Mountain, Antique, and Ssanghwajom 문학과 영상, 2009, v.10 no.2 , 431-460
  • [학술지논문] Representations of Asians in Early American Silent Cinema: On The Cheat and The Broken Blossoms or the Yellow Man and the Girl 비교문학, 2009, 237-260
  • [학술지논문] Re-reading Orientalism in Lost in Translation 영상예술연구, 2008, 191-228
  • [학술지논문] Peripherals Encounter: The Hong Kong Film Syndrome in South Korea Discourse: Journal for Theoretical Studies in Media and Culture, 2008, v.28 no.2, 3 , 98-113
  • [학술지논문] A Study on the Repurposing of the Fantastic Text Blade Runner 문학과 영상, 2008, v.9 no.3 , 727-756
  • [학술지논문] So Close: Issues of Transcultural Remakes and Multicultural Reception Spectator: The University of Southern California Journal of Film and Television Criticism , 2007, v.27 no.21051 , 79-87
  • [저역서] 여성, 영화의 중심에 서다 동인, 2023, 301
  • [저역서] 젠더와 재현: 영미문학과 문화를 통해 본 여성문제 이화여재대학교출판문화원, 2018, 471
  • [저역서] 유럽의 영화와 문학 연세대학교 출판문화원, 2012, 398
  • [저역서] 셰익스피어 비극 , 2009, 624
  • [저역서] How East Asian Films Are Reshaping National Identities: Essays on the Cinemas of China, Japan, South Korea, and Hong Kong , 2006, 275
Courses
  • 2024-1st

    • Film and Literature

    • Theories of Cultural Studies

      • Subject No G11995Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 3~4 (HUM202)
  • 2023-2nd

    • British and American Film

      • Subject No 35171Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 3~3 (HAK855) , Thu 2~2 (HAK855)
      • No Class after 15:30 Thursday
    • Genre Theory II

      • Subject No G18224Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~6 (HUM202)
  • 2022-1st

    • Film and Literature

      • Subject No 35199Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~6 , Thu 4~4
    • Seminar in Literary TopicsⅠ

      • Subject No G12004Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (HUM-201)
  • 2021-2nd

    • British and American Film

      • Subject No 35171Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 3~3 , Thu 2~2
    • History of Global Screen Culture

      • Subject No 38329Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~6 , Thu 4~4
  • 2021-1st

    • Film and Literature

      • Subject No 35199Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 2~2 , Thu 3~3
    • Special Topics in Cultural Studies

      • Subject No G11996Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (-)
Academic Background

University of Southern California Ph.D.(Critical Studies)

New York University M.A.(Cinema Studies)

Ewha Womans University 문학석사(영어영문학)

Ewha Womans University 문학사(영어영문학)

Work Experience

Assistant Director, Ewha Media Center 2014-02-01 ~ 2015-01-31

인문예술미디어융합전공주임교수 2016-09-01 ~ 2022-07-31

Department Chair, Multidisciplinary Major of Humanities and Business 2019-08-01 ~ 2022-07-31

Department Chair, Multidisciplinary Major of Humanities and Technology 2019-08-01 ~ 2022-07-31

U of Southern California Visiting Assistant Prof./Postdoctoral Fellow 2006-09-01 ~ 2007-05-31