이화여자대학교

검색 열기
통합검색
모바일 메뉴 열기

이화여자대학교

통합검색
nav bar
 
Ewha University

사범대학

김영태(金瑛泰) 교수

언어병리학과[대학원]

김영태 프로필 사진
김영태 교수는 사범대학 일반대학원 언어병리학과 소속 교수로 아동언어장애 분야 연구의 권위자다. 미국 플로리다대에서 언어병리학 석사 및 박사학위를 받았으며, 미국언어임상가 자격증(CCC/SLP)과 한국언어재활사 자격증을 취득한 바 있다. 현재 자폐범주성장애, 단순언어장애, 언어결핍환경의 언어문제 및 보완대체의사소통 등에 대한 연구를 진행하고 있다. 한국언어청각임상학회장 및 이대 발달장애아동센터 소장을 역임하였으며 저서로 『아동언어장애의 진단 및 치료』 『의사소통의 이해』 『단일대상연구』 등이 있고 PRES, REVT, SELSI 등 다수의 언어장애 평가도구를 개발 및 표준화하였다. 또한 다수의 논문을 국내 및 국제 저명 학술지에 게재하였다.
  • 인문관 413호
  • 02-3277-2410
  • 면담 가능시간
    • 금 2-6시
연구실적
  • AAC 사용 경험에 기반한 당사자 및 주변 관련인의 위치 및 상황 기반 AAC에 대한 요구 분석 보완대체의사소통연구, 2023, v.11 no.1, 1-35
    KCI dColl.
  • 과제 제시 방법에 따른 다시말하기에서 ADHD 동반 및 단순 읽기부진 아동과 일반아동의 언어적 비유창성(mazes) 및 정보단위 비교 특수교육, 2023, v.22 no.4, 63-87
    KCI dColl.
  • Text-mining analysis for location and situation-based AAC application development: Focusing on AAC user and stakeholder Living Labs Korean Journal of Physical, Multiple and Health Disabilities, 2022, v.65 no.2, 137-165
    Scopus KCI dColl.
  • The Effects of Reading Fluency Intervention via Tele-practice Parent Coaching on Parent’s Intervention Strategies and the Reading Fluency Skills of Children with Cochlear Implants Communication Sciences and Disorders, 2022, v.27 no.1, 220-238
    Scopus dColl.
  • 외국인 어머니의 모국어 특성을 고려한 음운인식기반 읽기 중재가 읽기부진 베트남 다문화가정 아동의 읽기 및 쓰기 능력에 미치는 효과 특수교육, 2022, v.21 no.2, 33-58
    KCI dColl.
  • Irony Comprehension in High-Functioning ASD Children according to Question Types and Task Types and Relationships between ToM and Irony Ability Communication Sciences and Disorders, 2021, v.26 no.1, 96-107
    Scopus dColl.
  • The Effect of Intervention Using a Gamification-Based Morphological Approach on the Writing Skills of Children with Poor Writing Skills Communication Sciences and Disorders, 2021, v.26 no.2, 348-365
    Scopus dColl.
  • 어휘 지식의 깊이 확장 훈련이 난독아동의 읽기 이해력에 미치는 효과 언어치료연구, 2021, v.30 no.1, 49-58
    KCI dColl.
  • 학대 피해 아동의 언어능력에 대한 메타분석 특수교육, 2021, v.20 no.4, 79-97
    KCI dColl.
  • A Comparison of Treatment lexicality (Real word, Nonword) in the SSR Intervention for Children with SSD Communication Sciences and Disorders, 2020, v.25 no.4, 905-920
    Scopus dColl.
  • Communication regulation ability depending on honorific type in children with high-functioning autism Communication Sciences and Disorders, 2020, v.25 no.25, 190-201
    Scopus dColl.
  • Identifying Developmental Dyslexia in 9 Korean Elementary School Students at Risk for Dyslexia Communication Sciences and Disorders, 2020, v.25 no.3, 546-580
    Scopus dColl.
  • The Efficacy of Telepractice Intervention for Children & Adolescents with Speech, Language & Hearing Impairments: a Meta-Analysis Communication Sciences and Disorders, 2020, v.25 no.4, 976-986
    Scopus dColl.
  • Validity and sensitivity · specificity of quick assessment of childhood reading & writing Communication Sciences and Disorders, 2020, v.25 no.1, 1-13
    Scopus dColl.
  • 고기능 자폐 아동의 명료화 요구에 대한 발화수정전략 및 언어능력, 마음이론, 집행기능과의 상관분석 특수교육, 2020, v.19 no.2, 5-29
    KCI dColl.
  • 문장 따라말하기 과제에서 3~7세 아동의 말소리발달 말소리와 음성과학, 2020, v.12 no.1, 85-95
    KCI dColl.
  • 사물인터넷 기반의 스마트폰 애플리케이션을 이용한 언어중재가 학령전기 단순언어장애 아동의 연결어미 산출에 미치는 영향 보완대체의사소통연구, 2020, v.8 no.1, 23-55
    KCI dColl.
  • 쓰기 채점 방식에 따른 쓰기 검사의 민감도 및 특이도 연구 언어치료연구, 2020, v.29 no.2, 47-55
    KCI dColl.
  • 초등학생의 어휘지식 수준에 따른 파생어 형태인식 발달 연구 언어치료연구, 2020, v.29 no.3, 81-89
    KCI dColl.
  • 취학 전 표현언어부진 아동과 일반 아동이 사용하는 제스처와 발화의 관계 특성 비교 아동학회지, 2020, v.41 no.4, 31-45
    KCI dColl.
  • 한국-베트남 다문화가정 아동의 읽기 및 쓰기에 나타나는 한국어 연음규칙 적용 특성과 부모의 한국어 능력과의 상관연구 언어치료연구, 2020, v.29 no.2, 57-71
    KCI dColl.
  • 6-9세 아동의 연령, 지능, 어휘수준, 성별, 그리고 언어문화 차이에 따른 화용언어능력 비교 이중언어학, 2019, v.76 no.76, 111-135
    KCI dColl.
  • A meta-analysis of the relationship between children's language ability and socio-emotional development [아동의 언어능력과 사회정서발달의 관계에 관한 메타분석] Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.2, 274-287
    Scopus dColl.
  • A needs analysis of mothers from multicultural family for child language development screening tests: Using Focus Group Interview Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.3, 565-575
    Scopus dColl.
  • CPLC 체크리스트를 통한 어휘 발달 지연 위험군(at risk) 취학 전 아동의 화용 능력 분석 언어치료연구, 2019, v.28 no.3, 41-49
    KCI dColl.
  • Cultural Differences on the Recognition of Social Word AAC Graphic Symbols between Korean and American Undergraduate Students Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.1, 71~86
    KCI dColl.
  • Effects of working memory training on phonological awareness, word recognition, and working memory in Pre-school Korean-English Bilingual Children Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.3, 589-607
    Scopus dColl.
  • Orthographic awareness through orthographic fast-mapping of children with low-reading-achievement in lower grades in elementary school [철자 빠른의미연결 과제를 통한 초등학교 저학년 읽기부진 아동의 철자인식 특성] Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.4, 881-893
    Scopus dColl.
  • The role of reading automaticity and prosody in reading comprehension of elementary students in grades 2-4 [초등학교 2-4학년 아동의 읽기 자동성 및 운율성과 읽기이해 관계] Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.4, 894-905
    Scopus dColl.
  • 사물인터넷 기반의 스마트 폰 애플리케이션을 이용한 격조사 중재가 학령전기 단순언어장애 아동의 격조사 표현 및 발화길이에 미치는 영향 언어치료연구, 2019, v.28 no.4, 111~122
    KCI dColl.
  • 아동의 언어능력과 사회정서발달의 관계에 관한 메타분석 Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.2, 274~287
    KCI dColl.
  • 영유아 언어발달 선별검사 개발을 위한 다문화가정 어머니의 요구 분석: 포커스 그룹 인터뷰를 중심으로 Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.3, 565~575
    KCI dColl.
  • 우리나라 아동의 지역별 말소리 발달 차이 말소리와 음성과학, 2019, v.11 no.3, 57-67
    KCI dColl.
  • 음운인식 및 음운작업기억 훈련이 초등학교 저학년 읽기부진 아동의 읽기능력에 미치는 효과 특수교육, 2019, v.18 no.2, 5-28
    KCI dColl.
  • 자음정확도와 단어단위 음운지표를 이용한 일반아동의 말소리 산출능력에 대한 발달 연구 Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.2, 469~477
    KCI dColl.
  • 학령전기 한국어-영어 이중언어아동의 언어성 작업기억훈련이 음운인식, 단어재인 및 작업기억 과제 수행력에 미치는 효과 Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.3, 589~607
    KCI dColl.
  • 3-5세 일반아동의 도상적 제스처 이해 및 산출 특성 언어치료연구, 2018, v.27 no.3, 107~122
    KCI dColl.
  • 5-6세 아동의 작업기억 능력과 담화 능력의 관계 언어치료연구, 2018, v.27 no.1, 29~43
    KCI dColl.
  • Pragmatic language characteristics of children with mild intellectual disabilities using audio-visual discourse tasks (KOPLAC) Communication Sciences and Disorders, 2018, v.23 no.2, 298-312
    Scopus dColl.
  • Validity and reliability of korean meta-pragmatic language assessment for children Communication Sciences and Disorders, 2018, v.23 no.1, 94-108
    Scopus dColl.
  • 우리말 조음·음운평가-2 (U-TAP2) 개발을 위한 타당도 및 신뢰도 분석 Communication Sciences and Disorders, 2018, v.23 no.4, 959~970
    KCI dColl.
  • 초등학교 저학년 단순언어장애 위험 아동의 연결어미 인식 능력 Communication Sciences and Disorders, 2018, v.23 no.4, 879~889
    KCI dColl.
  • 학령전기 말소리장애 아동의 음운인식능력에 따른 음운처리능력과 언어능력 언어치료연구, 2018, v.27 no.4, 69~77
    KCI dColl.
  • A study on the verification of AAC graphic symbols Focusing on nouns, adverbs, and verbs Communication Sciences and Disorders, 2017, v.22 no.3, 597-607
    Scopus dColl.
  • Comprehension of indirect pragmatic expressions depending on the presence of facial expressions in high-functioning autistic children Communication Sciences and Disorders, 2017, v.22 no.4, 705-716
    Scopus dColl.
  • Effect of robot-assisted phonological awareness training on invented spelling for children with reading disabilities Communication Sciences and Disorders, 2017, v.22 no.1, 76-89
    Scopus dColl.
  • Pragmatic language development and correlation with vocabulary ability of 4- to 10-year-old typically developing Korean children using audio-visual discourse tasks Communication Sciences and Disorders, 2017, v.22 no.2, 218-232
    Scopus dColl.
  • Rapid automatized naming performance in Korean-speaking children with dyslexia Communication Sciences and Disorders, 2017, v.22 no.3, 520-529
    Scopus dColl.
  • Relative contributions of components to different reading comprehension tasks in grade 3-4 Communication Sciences and Disorders, 2017, v.22 no.1, 66-75
    Scopus dColl.
  • 고기능 자폐 범주성 장애 아동의 SNS 대화 맥락에서 유생성에 따른 이모티콘 표현 능력 및 선호도 분석 언어치료연구, 2017, v.26 no.2, 99~112
    KCI dColl.
  • 지적장애 청소년의 비단어 따라말하기와 음운인식 수행능력 특수교육, 2017, v.16 no.4, 89~111
    KCI dColl.
  • 특수학교 교사와 특수학급 교사의 장애 학생 읽기 지도 실태 분석 특수아동교육연구, 2017, v.19 no.1, 27~52
    KCI dColl.
  • A meta-analysis of Children's Communication Checklist (CCC) for children & adolescents with pragmatic language impairment Communication Sciences and Disorders, 2016, v.21 no.3, 436-450
    Scopus dColl.
  • Effects of Robot and Computer-based Intervention on Learning Action Word Symbols of AAC for Children with Autism Spectrum Disorder Communication Sciences and Disorders, 2016, v.21 no.4, 744
    KCI dColl.
  • Exploring the utility of verbal and visuospatial working memory for identifying children with language impairment Communication Sciences and Disorders, 2016, v.21 no.2, 193-205
    Scopus dColl.
  • Meta-analysis of constraint-induced language therapy in aphasia Communication Sciences and Disorders, 2016, v.21 no.1, 162-173
    Scopus dColl.
  • The effect of a story intervention on the syntactic skills of children with autism spectrum disorders by using an educational humanoid robot Communication Sciences and Disorders, 2016, v.21 no.2, 244-261
    Scopus dColl.
  • 보완대체의사소통의 어휘 배열 체계가 아동과 성인의 명사 상징 선택의 정확도 및 선호도에 미치는 영향 보완대체의사소통연구, 2016, v.4 no.2, 41
    KCI후보 dColl.
  • 아동 의사소통 체크리스트(CCC)를 활용한 화용언어장애아동의 의사소통능력 평가에 대한 메타분석 Communication Sciences and Disorders, 2016, v.21 no.3, 436~450
    KCI Scopus dColl.
  • 이화-AAC 상징체계 개발 연구: 어휘 및 그래픽상징의 타당화 보완대체의사소통연구, 2016, v.4 no.2, 19
    KCI후보 dColl.
  • 읽기 중재 어플리케이션 개발을 위한 장애 아동의 읽기 중재 실태 및 부모, 언어치료사의 요구 분석 Communication Sciences and Disorders, 2016, v.21 no.3, 502~514
    KCI Scopus dColl.
  • 장애학생들의 음운인식 및 단어재인능력 향상을 위한 읽기중재: 단일대상 메타분석 연구 특수아동교육연구, 2016, v.18 no.2, 45~75
    KCI dColl.
  • AAC 사용자의 초기 문해력 증진을 위한 음운인식 중재 메타분석 언어치료연구, 2015, v.24 no.2, 49-59
    KCI dColl.
  • AAC중재 사회서비스 모델 개발을 위한 델파이 조사연구 지체.중복.건강장애연구, 2015, 제58권 1호, 29-55
    KCI dColl.
  • Explicit and implicit learning ability of children with reading disabilities seen through the task of artificial grammar learning Communication Sciences and Disorders, 2015, v.20 no.4, 518-535
    Scopus dColl.
  • Influence of message error type on Korean adults' attitudes toward an individual who uses augmentative and alternative communication AAC: Augmentative and Alternative Communication, 2015, v.31 no.2, 137-147
    SCIE SSCI Scopus dColl.
  • Lexical representation of emotions for high functioning autism(HFA) via emotional story intervention using smart media Conference on Human Factors in Computing Systems - Proceedings, 2015, v.18, 1983-1988
    Scopus dColl.
  • Speech-language pathologists' perceptions of the importance, difficulty, and frequency of their duties and tasks Communication Sciences and Disorders, 2015, v.20 no.1, 97-105
    Scopus dColl.
  • The Performance of Korean children with intellectual disabilities on dynamic aac technologies with different language organizations Communication Sciences and Disorders, 2015, v.20 no.2, 344-353
    Scopus dColl.
  • 그룹홈 거주 지적장애 성인의 핵심어휘 및 부수어휘 분석을 통한 의미적 언어사용 연구 특수교육, 2015, v.14 no.2, 81-103
    KCI dColl.
  • 언어발달장애 청소년의 과제유형에 따른 이야기 담화능력 언어치료연구, 2015, v.24 no.4, 297-309
    KCI dColl.
  • 우반구 뇌손상 환자 발화의 정보전달 및 문장 간 결속 특성 재활복지, 2015, v.19 no.2, 315-338
    KCI dColl.
  • 음성 산출 AAC의 문장예측 기능(CSS-S)이 문장생성 속도 및 정확도에 미치는 효과 언어치료연구, 2015, v.24 no.2, 73-86
    KCI dColl.
  • 3세 아동용 간편어휘력 검사 개발을 위한 기초연구 Communication Sciences and Disorders, 2014, 제19권 1호, 1-8
    KCI dColl.
  • A comparison of receptive-expressive language profiles between toddlers with autism spectrum disorder and developmental language delay Yonsei Medical Journal, 2014, v.55 no.6, 1721-1728
    SCIE KCI Scopus dColl.
  • A longitudinal study on vocabulary development variables according to expressive vocabulary progress in children from multicultural families Communication Sciences and Disorders, 2014, v.19 no.1, 60-70
    Scopus dColl.
  • A preliminary study for development of screening version of REVT for the 3 years of Korean children Communication Sciences and Disorders, 2014, v.19 no.1, 1-8
    Scopus dColl.
  • A preliminary study on standardizing the K-Bayley-III expressive communication scale Communication Sciences and Disorders, 2014, v.19 no.3, 320-330
    Scopus dColl.
  • Q analysis of mothers' perspectives on their children with developmental disabilities: Communication problems and support needs Communication Sciences and Disorders, 2014, v.19 no.2, 167-177
    Scopus dColl.
  • Robot-based augmentative and alternative communication for nonverbal children with communication disorders UbiComp 2014 - Proceedings of the 2014 ACM International Joint Conference on Pervasive and Ubiquitous Computing, 2014 , 853-859
    Scopus dColl.
  • Vocabulary Characteristics of Children with High and Low Functioning Autism and Intellectual Disabilities Communication Sciences and Disorders, 2014, 제19권 4호, 423-429
    KCI dColl.
  • Vocabulary characteristics of children with high and low functioning autism and intellectual disabilities Communication Sciences and Disorders, 2014, v.19 no.4, 423-429
    Scopus dColl.
  • 다문화가정 아동의 표현어휘 향상도에 따른 어휘발달 변인 종단연구 Communication Sciences and Disorders, 2014, 제19권 1호, 60-70
    KCI dColl.
  • 델파이 조사를 통한 언어재활사 직무분석 연구 언어치료연구, 2014, 제23권 3호, 147-161
    KCI dColl.
  • 발달장애 어머니의 자녀 의사소통 문제 인식 및 지원요구에 관한 Q방법론적 연구: 자폐성장애 및 지적장애를 중심으로 Communication Sciences and Disorders, 2014, 제19권 2호, 167-177
    KCI dColl.
  • 보완대체의사소통(AAC) 서비스 전달 체계 마련을 위한 서비스 제공자의 요구분석 자폐성장애연구, 2014, 제14권 2호, 39-63
    KCI dColl.
  • 학령기 다문화가정 아동의 화용언어능력 특수교육, 2014, 제13권 3호, 371-385
    KCI dColl.
  • 학령기 다문화가정 언어장애 아동의 어휘지식 및 구어처리 과제 수행 특성 언어치료연구, 2014, 제23권 1호, 55-88
    KCI dColl.
  • 한국형 베일리 영유아 발달검사 제3판 표현언어척도 예비연구 Communication Sciences and Disorders, 2014, 제19권 3호, 320-330
    KCI dColl.
  • [학술지논문] A Study of Validity and Satisfaction of Tele-assessment Communication Sciences and Disorders, 2023, v.28 no.2 , 372-385
    Scopus
  • [학술지논문] A Study on Multicultural Mothers’ Comprehension and Satisfaction with Language Screening Test Applications by Type of Information Provision Communication Sciences and Disorders, 2023, v.28 no.2 , 386-404
    Scopus
  • [학술지논문] Development of Performance Indicators for AAC Application Design and Usability Evaluation Communication Sciences and Disorders, 2023, v.28 no.3 , 567-582
    Scopus
  • [학술지논문] Irony Comprehension in High-Function Autism Spectrum Disorders: A Meta-Analysis Communication Sciences and Disorders, 2023, v.28 no.1 , 16-29
    Scopus
  • [학술지논문] Effects of Augmentative and Alternative Communication (AAC) Intervention with Visual Scene Displays (VSD) on the Communication Ability of People with Complex Communication Needs: A Meta-Analysis Korean Journal of Physical, Multiple and Health Disabilities, 2022, v.65 no.4 , 147-181
    Scopus
  • [학술지논문] Identifying the Latent Profiles of Language Ability in 5 to 7-Year-Old Children Communication Sciences and Disorders, 2022, v.27 no.4 , 758-768
    Scopus
  • [학술지논문] Interpretation Accuracy and Acceptance according to AAC Types and Message Error Types Communication Sciences and Disorders, 2022, v.27 no.3 , 577-588
    Scopus
  • [학술지논문] The Effects of Reading Fluency Intervention via Tele-practice Parent Coaching on Parent’s Intervention Strategies and the Reading Fluency Skills of Children with Cochlear Implants Communication Sciences and Disorders, 2022, v.27 no.1 , 220-238
    Scopus
  • [학술지논문] Verb Recognition Abilities in Young and Older Adults as a Function of Linguistic Presentation Units Communication Sciences and Disorders, 2022, v.27 no.4 , 797-812
    Scopus
  • [학술지논문] 외국인 어머니의 모국어 특성을 고려한 음운인식기반 읽기 중재가 읽기부진 베트남 다문화가정 아동의 읽기 및 쓰기 능력에 미치는 효과 특수교육, 2022, v.21 no.2 , 33-58
    KCI
  • [학술지논문] 위치, 상황 기반 AAC 애플리케이션 개발에 대한 텍스트마이닝 분석: AAC 사용자 및 주변 관련인 리빙랩을 중심으로 지체.중복.건강장애연구, 2022, v.65 no.2 , 137-165
    Scopus
  • [학술지논문] A Study on the Current Status and Needs of Counseling Curriculum in Communication Disorders in Korea Communication Sciences and Disorders, 2021, v.26 no.4 , 975-992
    Scopus
  • [학술지논문] Irony Comprehension in High-Functioning ASD Children according to Question Types and Task Types and Relationships between ToM and Irony Ability Communication Sciences and Disorders, 2021, v.26 no.1 , 96-107
    Scopus
  • [학술지논문] The Effect of Intervention Using a Gamification-Based Morphological Approach on the Writing Skills of Children with Poor Writing Skills Communication Sciences and Disorders, 2021, v.26 no.2 , 348-365
    Scopus
  • [학술지논문] 어휘 지식의 깊이 확장 훈련이 난독아동의 읽기 이해력에 미치는 효과 언어치료연구, 2021, v.30 no.1 , 49-58
    KCI
  • [학술지논문] 학대 피해 아동의 언어능력에 대한 메타분석 특수교육, 2021, v.20 no.4 , 79-97
    KCI
  • [학술지논문] A Comparison of Treatment lexicality (Real word, Nonword) in the SSR Intervention for Children with SSD Communication Sciences and Disorders, 2020, v.25 no.4 , 905-920
    Scopus
  • [학술지논문] Communication regulation ability depending on honorific type in children with high-functioning autism Communication Sciences and Disorders, 2020, v.25 no.2 , 190-201
    Scopus
  • [학술지논문] Identifying Developmental Dyslexia in 9 Korean Elementary School Students at Risk for Dyslexia Communication Sciences and Disorders, 2020, v.25 no.3 , 546-580
    Scopus
  • [학술지논문] The Efficacy of Telepractice Intervention for Children & Adolescents with Speech, Language & Hearing Impairments: a Meta-Analysis Communication Sciences and Disorders, 2020, v.25 no.4 , 976-986
    Scopus
  • [학술지논문] Validity and sensitivity · specificity of quick assessment of childhood reading & writing Communication Sciences and Disorders, 2020, v.25 no.1 , 1-13
    Scopus
  • [학술지논문] 고기능 자폐 아동의 명료화 요구에 대한 발화수정전략 및 언어능력, 마음이론, 집행기능과의 상관분석 특수교육, 2020, v.19 no.2 , 5-29
    KCI
  • [학술지논문] 문장 따라말하기 과제에서 3~7세 아동의 말소리발달 말소리와 음성과학, 2020, v.12 no.1 , 85-95
    KCI
  • [학술지논문] 사물인터넷 기반의 스마트폰 애플리케이션을 이용한 언어중재가 학령전기 단순언어장애 아동의 연결어미 산출에 미치는 영향 보완대체의사소통연구, 2020, v.8 no.1 , 23-55
    KCI
  • [학술지논문] 쓰기 채점 방식에 따른 쓰기 검사의 민감도 및 특이도 연구 언어치료연구, 2020, v.29 no.2 , 47-55
    KCI
  • [학술지논문] 초등학생의 어휘지식 수준에 따른 파생어 형태인식 발달 연구 언어치료연구, 2020, v.29 no.3 , 81-89
    KCI
  • [학술지논문] 취학 전 표현언어부진 아동과 일반 아동이 사용하는 제스처와 발화의 관계 특성 비교 아동학회지, 2020, v.41 no.4 , 31-45
    KCI
  • [학술지논문] 한국-베트남 다문화가정 아동의 읽기 및 쓰기에 나타나는 한국어 연음규칙 적용 특성과 부모의 한국어 능력과의 상관연구 언어치료연구, 2020, v.29 no.2 , 57-71
    KCI
  • [학술지논문] A meta-analysis of the relationship between children's language ability and socio-emotional development Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.2 , 274-287
    Scopus
  • [학술지논문] CPLC 체크리스트를 통한 어휘 발달 지연 위험군(at risk) 취학 전 아동의 화용 능력 분석 언어치료연구, 2019, v.28 no.3 , 41-49
    KCI
  • [학술지논문] Cultural differences on the recognition of social word AAC graphic symbols between Korean and American Undergraduate Students Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.1 , 71-86
    Scopus
  • [학술지논문] Developmental analysis in Korean children's speech production using percentage of consonants correct and whole-word measurements Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.2 , 469-477
    Scopus
  • [학술지논문] 음운인식 및 음운작업기억 훈련이 초등학교 저학년 읽기부진 아동의 읽기능력에 미치는 효과 특수교육, 2019, v.18 no.2 , 5-28
    KCI
  • [저역서] 의사소통장애의 진단과 평가 학지사, 2019, 342
강의
  • 2024-1학기

    • 의사소통장애연구방법론Ⅱ

      • 학수번호 G14552분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 화 5~6 (포360)
    • 의사소통장애진단평가세미나

      • 학수번호 G14597분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 목 2~3 (포360)
  • 2023-2학기

    • 학습장애언어재활

      • 학수번호 G14578분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 5~6 (교A410)
    • 보완대체의사소통

      • 학수번호 G14609분반 01
      • 학년 ( 2학점 , 2시간) 목 2~3 (교)
    • 언어치료현장실무

      • 학수번호 G14639분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 화 2~3 (교A406)
  • 2023-1학기

    • 의사소통장애연구방법론II

      • 학수번호 G14552분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 목 2~3 (교)
    • 의사소통장애진단평가세미나

      • 학수번호 G14597분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 화 7~8 (교A402)
  • 2022-2학기

    • 학습장애언어재활

      • 학수번호 G14578분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 2~3 (교A410)
      • 강의실변경
    • 보완대체의사소통

      • 학수번호 G14609분반 01
      • 학년 ( 2학점 , 2시간) 목 2~3 (교)
    • 언어치료현장실무

      • 학수번호 G14639분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 화 2~3 (교A402)
      • 강의실변경
  • 2022-1학기

    • 의사소통장애연구방법론II

      • 학수번호 G14552분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 2~3 (교)
    • 의사소통장애진단평가세미나

      • 학수번호 G14597분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 5~6 (교)
    • 의사소통장애개론

      • 학수번호 G14640분반 01
      • 학년 ( 1학점 , 1시간) 월 7~7 (교A402)
    • 구개열언어재활

      • 학수번호 G16822분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 목 5~6 (교)
    • 신호처리기반언어병리융합연구세미나

      • 학수번호 G18250분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 금 2~3
  • 2021-2학기

    • 학습장애언어재활

      • 학수번호 G14578분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 2~3 (교A414)
    • 보완대체의사소통

      • 학수번호 G14609분반 01
      • 학년 ( 2학점 , 2시간) 목 2~3 (교)
    • 언어치료현장실무

      • 학수번호 G14639분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 화 7~8 (교A414)
    • 의사소통장애개론

      • 학수번호 G14640분반 01
      • 학년 ( 1학점 , 1시간) 월 7~7 (교)
    • 자폐범주장애언어재활

      • 학수번호 G16824분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 목 7~8 (교A414)
  • 2021-1학기

    • 의사소통장애연구방법론II

      • 학수번호 G14552분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 5~6 (교)
    • 언어발달장애세미나I

      • 학수번호 G14574분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 목 2~3 (교)
    • 의사소통장애진단평가세미나

      • 학수번호 G14597분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 목 5~6 (교A410)
    • 의사소통장애개론

      • 학수번호 G14640분반 01
      • 학년 ( 1학점 , 1시간) 월 7~7 (교)
    • 구개열언어재활

      • 학수번호 G16822분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 2~3 (교)